
Да си президент на САЩ със сигурност е трудна, а както смъртта на Джон Кенеди потвърждава, и опасна работа. Затова държавният глава на Щатите се ползва и със специални привилегии, що се отнася до избора на кола. За последните над 70 години, от дните на Франклин Рузвелт до управлението на Барак Обама, седем лимузини и един автобус са превозвали различните главнокомандващи.
Lincoln "Sunshine Special" - 1939 г.
Франклин Рузвелт е имал доста добро основание да бъде първият президент, транспортиран с не заводска кола. През 1933 г., докато държи реч от своя Buick, е направен опит за покушението му. За щастие президентът оцелява, а случилото се става повод за създаването на първата президентска лимузина. Базирано на шаси от Lincoln К-серия, кабриото с V12 мотор е кръстено Sunshine Special, понеже се движи почти винаги със свален покрив. Лимузината остава на служба до 1950 г., 5 години след смъртта на Рузвелт, като претърпява промени в бронировката и минимални визуални изменения.
Lincoln Cosmopolitan - 1950 г.
Хари Труман, поне според слуховете, избира Lincoln Cosmopolitan като отмъщение към General Motors, които през 1948 г. отказали да предоставят кола за кандидат-президентската му кампания. Наследникът на Труман в Белия дом Дуайт Айзенхауер също използва Cosmopolitan, но с добавен стъклен "мехур" над задните седалки, за да могат хората да го виждат дори и при вдигнат покрив.
Lincoln Continental SS-100-X - 1961 г.
Lincoln Continental SS-100-X или колата, в която е на 22 ноември 1963 г. е застрелян Джон Кенеди, едва ли ще бъде запомнена с добро. Началната ѝ точка е стандартен Continental, който компанията Hess & Eisenhardt удължава с 84 см. Най-интересното обаче, че задните седалки се вдигат, за да президентът е по-видим. След убийството на Кенеди от Сикрет сървис решават, че не могат да рискуват и SS-100-X се сдобива с твърд покрив и допълнителна бронировка. В такъв вид я използват Линдън Джонсън и Ричард Никсън.
Lincoln Continental - 1972 г.
Джералд Форд и Роналд Рейгън разчитат отново на Lincoln Continental. 6-тонната лимузина с 7,5-литров V8 двигател се оказва повече от полезна през 1975 г., когато в Сан Франциско Форд преживява опит за убийство. Шест години по-късно и на Рейгън му се налага да потърси убежище в масивния Lincoln поради същата причина.
Cadillac Fleetwood - 1983 г.
Забелязахте ли основната разлика? Не е Lincoln. От 1983 г. американските президенти се пренасочват към Cadillac. Първият такъв е лимузината Fleetwood, към които същите Hess & Eisenhardt, работили на Licoln-а на Никсън, добавят 44 см в дължина и по-малко от 8 см във височина. И сега по-впечатляващите характеристики: 8-цилиндровият двигател е с обем 8 л, а бронираните стъкла са дебели 6 сантиметра. Направени са само две такива лимузини. След пенсионирането им едната завършва в музея на Рейгън в Калифорния, а другата се появява на големия екран заедно с Клинт Истууд в "Под прицел".
Cadillac Deville - 2001 г.
Джордж Буш-младши е изправен пред проблем. Когато заема мястото си в Овалният кабинет Cadillac не произвеждат нищо, което да се доближава до драконовските мерки за сигурност, които искат от Сикрет сървис, дори и след солидна доработка. Возилото на републиканецът все пак остава Cadillac Deville, но само на пръв поглед. Рамата на почти 6,5-тонната кола всъщност е заета от някой от мамутите на GM - Chevrolet Suburban, GMC Yukon или Cadillac Escalade. За да се задвижи това чудовище се залага на 7,5-литров мотор. Говори се, че освен невероятно дебелите бронирани стъкла, лимузината на Буш разполагала и с отделение за пътниците със собствени запаси от кислрод. За вторият си мандат президентът получава кола, подобна поне като визия на заводския седан Cadillac DTS.
Cadillac Presidential Limousine - 2009 г.
И Барак Обама се вози в Cadillac от встъпването си в длъжност през 2009 г. Детайлите около неговата лимузина са доста неясни. Предположенията за двигател варират от 8,1-литров бензинов до 6,6-литров дизел, което би означавало, че е за пръв път държавният глава разчита на нафта. Нещо важно издават обикновено използваните при лекотоварни камиони гуми Goodyear Regional RHS - колата е тежка. Много, много тежка, вероятно между 7 и 9 тона! Затова и максималната скорост е около 100 км/ч. Бронираните стъкла са дебели около 13 см. Други екстри? Гранатомет, оръдие за сълзотворен газ и кислородни маски за пътниците.
Ground Force One - 2011 г.
Не, няма грешка със снимката. Не е лимузина, но от 2011 г. към гаража на Сикрет сървис са добавени и два струващи по 1,1 млн. долара автобуса. Наричани неофициално Ground Force One, бронираните машини са плод на комбиниран труд на канадска и американска фирма и осигуряват на президента и другите пътници 46,8 м2 сигурност. За пръв път Барак Обама използва такъв автобус по време на кампанията си през 2012 г.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
1
09.09 2023 в 06:28
Последни коментари