Ето българските участници в Shell Eco-marathon 2018
Участниците в тазгодишната надпревара Shell Eco-marathon представиха своите енергийно ефективни автомобили на специално събитие в София. То се превърна в истински празник на инженерната и иновационната мисъл, а учениците и студентите споделиха любопитни факти за своите машини, технологични промени и нововъведения. Екипите направиха демонстрации пред гостите и показаха устрем за победа на състезанието за иновативни енергийни решения за транспорта, което ще се проведе от 5 до 8 юли в олимпийския парк „Куин Елизабет“ в Лондон.
България ще бъде представена от четири отбора на финалите на международното състезание Shell Eco-marathon 2018. Екипите на Технически университет - София и новия отбор HydRu на Русенския университет „Ангел Кънчев“ ще се състезават в категорията „Градски тип“. В категорията „Прототипи“ са автомобилът на дългогодишния отбор „Автомобилист“ на Русенския университет „Ангел Кънчев“ и този на екипа на Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н.Й. Вапцаров“, гр. Чепеларе.
Участието на българските екипи в Shell Eco-marathon тази година е белязано и от редица иновации. Отборът на Техническия университет – София празнува своето десето участие с няколко нововъведения на своя автомобил „Феникс“ от категорията „Градски тип“, сред които изцяло нова система за задвижване, нова електрическа система за рекупериране на енергия при спиране и нова спирачна система.
Екипът от Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров“ в Чепеларе е разработил нова телеметрична система и е заложил на нов аеродинамичен дизайн на прототипа “STORM-K”. Управлението на автомобила на дългогодишните представители на Русенския университет отбор „Автомобилист“ е поверено на дамската част от екипа. В техни ръце ще е напълно нов карбонов прототип, олекотен с 40% спрямо предишния модел на отбора.
Въздушното съпротивление на „DTT 3“, както е името на автомобила, е намалено благодарение на новата аеродинамика.
Управлението на автомобила на новия отбор „HydRu” на Русенския университет е разделено на две части – кормилната уредба е изцяло механична и чрез лостова система се извършва завиване с предните колела на автомобила. Задвижването му се извършва по електронен път посредством потенциометри и контролери, регулиращи количеството ток, което достига до електродвигателите.
Oтборът на Професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника в гр. Бургас, успешно премина предварителния кръг Shell Eco-marathon Challenger Event във Франция и ще има възможността да се състезава наравно с останалите отбори следващата година с електромобила „Batkomobil” в категорията „Прототипи“.