26 януари 2021
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

В Беларус превръщат УАЗ в електромобил за 7000 долара

Беларуската компания "Лаборатория №7" превръща армейския всъдеход в УАЗ в конкурент на Tesla Model X, като го преоборудва на електромобил. Идеята за проекта възникнала доста отдавна, като по него работели 15 човека. Фирмата намерила партньори, в това число и държавни структури, които изразили готовност да финансират проекта, който пък предизвикал сериозен интерес. В интерес на истината, компанията има и други реализирани проекти, различни от този за 4х4 машината.

"За първия си опит избрахме УАЗ, тъй като е конструиран доста просто. Не искахме да работим върху автомобил, наблъскан с електроника", заявява пред изданието auto.tut.by основателят на тунинговото ателие Юрий Поздняков. "Разбира се, възникна въпросът как да бъде реализирано включваемото 4х4 задвижване с новия силов тракт, но намерихме много просто решение - монтирахме два електромотора. Така, отново имаме парт-тайм система, която може да се включва или изключва от от дисплея или с бутон. В процеса на работа можем да превърнем автомобила в голям компютър. Всички параметри по работата на електродвигателя ще се изобразяват на монитор. На товарната техника това няма да е голям дисплей, а за пътническата мислим да монтираме 21-инчов монитор. За справка този на Tesla е 17-инчов. Има възможност да реализираме и дистанционна работа на автомобила с помощта на GSM модул. По този начин се откриват широки възможности по управлението на различни функции, помощ за водачите и така нататък".

За преоборудването на всъдехода в ековозило се използват само сертифицирани батерии и електродвигатели, като "Лаборатория №7" е установила директен контакт с производители. Няколко руски и украински фирми се занимават с подобно внедряване на електродвигатели в конвенционални автомобили. За новия проект се използват двигатели от проверени китайски производители, като опционално може да се използват електромотори европейско, американско или японско производство, а гаранцията е 5 години.

Преоборудването се извършва по предварителен план - задават се определени параметри като тегло, мощност и планиран пробег с едно зареждане. След това на базата на готови решения и опита на компанията се подбира комплектацията с нужните компоненти. "Трябва да се знае, че хората не съвсем правилно сравняват мощността на двигателите с вътрешно горене и електромоторите. Последният е със съвсем други параметри, особено що се отнася до характеристиките на въртящия момент. Например, за компактен градски автомобил е достатъчен електромотор с мощност 20 киловата. Но клиентът взима колата, кара я малко и се връща да иска по-голям ел. двигател. Ние го подменяме срещу доплащане, но трябва да се има предвид, че в този случай се жертва автономността, пробегът с едно зареждане", коментира Поздняков. "Главният принцип на подбора на компоненти и внедряването им в автомобила е възможността за модулна замяна. Искате повече мощност - взимаме стария мотор, слагаме нов. Искате по-голям пробег - добавяме батерии".

Преди началото на по преоборудването на конвенционален автомобил в електрически, се демонтират всички излишни компоненти - двигател, скоростна кутия и т.н. След това, автомобилът може да се пооправи - да се изкърпи, да се нанесе антикорозионно покритие. След това се монтират всички компоненти на електрическото задвижване, покрити със защитни кутии. Всичко трябва да изглежда като заводски направено.

Хидравликата и спирачната система остават фабричните, а компресорът на климатика, може да се премести за удобството на монтажа. Системата за отопление, според конструкцията, е електрическа, по типа на печките Webasto, като отоплението на салона може да се включва дистанционно, или да се настрои предварително.

Относно местата за поставяне на батериите, опциите са много - пространството при демонтиране на горивния резервоар, част от моторния отсек, в пода на багажника и т.н. Батериите могат да са във формата както на кубоподобни модули, така и като гъвкави пластини, които буквално може да "намажете" по пода и купето, но това е доста по-скъпият вариант.

На въпроса за легализиране на преоборудването, Юрий Позднаков отговаря: "Сертифицирането определено е най-сложният и наболял въпрос за нас. Както и при серийното производство, така и тук трябва да се сертифицира самото преоборудване. Самите компоненти на електрозадвижването имат всички нужни сертификати, а в съответствие с техническите регламенти вършим цялата нужна работа, като се стараем даже да надхвърлим изискванията".

В проектите на "Лаборатория №7" не се използват литиево-йонни и литиево-полимерни батерии, тъй като са пожароопасни заради химическите реакции в тях. Затова се използват литиево-железо-фосфатни батерии, които са далеч по-безопасни. Ако се зареждат всеки ден, тези батерии могат да изкарат почти 6 години, а гаранцията покрива 2000 цикъла на зареждане и разреждане. По време на гаранционният период, батерията губи около 20% от капацитета си, а в това време (считано от сега) е много възможно да се появят нов тип батерии с по-голям капацитет и по-дълъг живот.

Стойността по трансформирането на УАЗ в електромобил към момента е между 7000 и 10 000 долара. Работата отнема между две седмици и месец, а можете частично да компенсирате разходите си като продадете демонтираните двигател, скоростна кутия, радиатор и други компоненти. Сред потенциалните клиенти има фанатици, които са готови веднага да скочат на електрическо преоборудване за своя УАЗ, но те са малцина. Повечето кандидати искат първо да видят готов електромобил и след това да решат за себе си. Има и такива, които искат да тестват електромобилите, за да видят какви са преимуществата им.

В близко време, "Лаборатория №7" ще прави електромобили изключително по поръчка, а след оценка на потенциала, може да се премине и към малосерийно производство.


+ 1
- 0
Напредък има ли?
+ 1
- 0
Що им е да се хабят?
 
Още от : Еко
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.