Водородните автомобили превземат пътищата
Колите с нулеви емисии стават все по-достъпни за масовия пазар
През лятото на 2014 г. 38-годишната Шели Бенек, директор на компания от Лагуна Бийч, Калифорния, сменя своя седан BMW 5-та серия с водороден автомобил Hyundai Tucson. „В един момент осъзнах, че е време да се замисля за вредните емисии и околната среда“, казва г-жа Бенек, запален триатлон състезател, за която е важно да разполага с практично спортно превозно средство, достатъчно голямо за нейните велосипеди и сърфове.
Г-жа Бенек е един от хилядите шофьори, които днес карат автомобили с водородни горивни клетки. Но след години на затруднения техният брой би могъл да се увеличи драстично, благодарение на подкрепата на правителства, автомобилни производители и изграждаща се мрежа от станции.
Специално автомобилните производители и най-вече корейската компания Hyundai и японската Toyota, започват все по-сериозно да навлизат на пазара. Така например, в края на 2014 г. Toyota стартира в Япония производството на първия си масов водороден автомобил, наречен Mirai, в превод „бъдеще“. Според Крейг Скот, мениджър по авангардни технологии в Toyota САЩ, вече има списък на чакащи за след три и четири години. Toyota планира да представи колата в САЩ и Европа през 2015 г. и очаква да продаде около 3000 броя в рамките на следващите три години само в Съединените щати. Нещо повече, цените се доближават все повече до финансовите възможности на потенциалните клиенти. В САЩ цената на автомобил с водородно гориво в момента е по-малко от 60 000 $.
Традиционните предимства
Привържениците на водорода твърдят, че в свят на ниски емисии автомобилите с горивни клетки имат предимство пред електромобилите, защото функционират като автомобилите с дизелов или бензинов двигател. Единствената разлика е, че от ауспуха им излиза чиста вода.
„От гледна точка на представяне на пътя, ускорение и комфорт водородните коли са сравними с конвенционалните автомобили“, казва д-р Волфганг Варнеке, главен експерт по мобилността в Shell. Той често има възможност да кара тестовия автомобил Mercedes- Benz B-Class с горивна клетка, нает от Shell. Изчислил е, че може да измине около 350 километра с едно зареждане на резервоара с водород или около 250 км, ако шофира с висока скорост по магистралата.
Повечето автомобили с електрически батерии имат по-ограничен обхват и необходимост от по-често презареждане, което им отнема часове. От своя страна, автомобилите с водородни горивни клетки могат да изминат почти същите разстояния като колите с двигатели с вътрешно горене и в същото време се зареждат за минути. Те генерират своя собствена електроенергия чрез смесване на кислород във въздуха със сгъстен водород в резервоара на превозното средство. Но водачите на водородни коли се нуждаят от мрежа от станции за зареждане, за да бъдат практични техните коли. Някои правителства вече предприемат редица стъпки, с които подкрепят технологията.
В Германия, например, Shell си партнира с производители на газ като френската компания Air Liquide и германската Linde, както и с производителя на немски автомобили Daimler и с петролните и газови компании Total от Франция и OMV Австрия, за да се развие мрежа от 400 водородни станции до 2023 г.
Германското правителство и Европейският съюз (ЕС) също финансират част от инициативата. Днес Shell разполага с три водородни станции в Германия, а още четири ще бъдат открити в началото на 2016 г. Станцията в Хамбург използва електричество, генерирано от вятърна енергия за производството на водород, който се съхранява на място. Електричеството, изработено от изкопаеми горива, произвежда повече емисии.
„Сътрудничеството между компаниите и финансовата подкрепа на правителствата ще бъде от съществено значение за превръщането на водорода в част от бъдещия горивен микс“, казва Оливър Бишоп, генерален мениджър „Водородни технологии“ в Shell.
Освен това правителствата въвеждат разпоредби за засилване ефективността на двигателя и намаляване на емисиите от ауспуха. ЕС, например, очаква да намали наполовина емисиите от новите леки автомобили между 2000 г. и 2020 г.
Масовият пазар
И все пак, може да минат много години, преди водородните автомобили да влязат в масова употреба. Prius на Toyota е пример в това отношение. От началото на 1997 г. компанията е продала над 7 милиона от хибридните автомобили. Но напредъкът не бе бърз. Десет години бяха необходими на Toyota, за да продаде първия милион хибридни коли, но от 2012 г. компанията продава по 1 милион годишно. „Това е времето, необходимо за една нова технология като водорода, за да пробие“, казва Скот от Toyota.
Междувременно, по данни от Hyundai компанията е предоставила в Калифорния под наем около 70 автомобила Tucson, задвижвани с водород. Клиентите като г-жа Бенек плащат по 499 $ на месец, което включва безплатно гориво и поддръжка в продължение на три години. Това е приблизително два пъти стойността на същия модел, но с конвенционален двигател. Но г-жа Бенек е oще по-впечатлена: „Автомобилът е удобен, безшумен и енергичен“, казва тя. „Следващата ми кола вероятно също ще бъде задвижвана с водород.“
Източник: Shell