Balkan Offroad Rallye 2018: два дни до старта в Боровец
Два дни преди старта на Balkan Offroad Rallye 2018 всички детайли около 8-ото издание на международния офроуд маратон са финализирани. Надпреварата, често наричана "балканския Дакар", ще се проведе между 15 и 22 септември, със старт в Боровец и финал на брега на Черно море, като ще привлече на старта си над 110 състезателни машини от всички класове - мотоциклети, ATV, високопроходими автомобили, SSV бъгита и камиони.
Традиционно, надпреварата е разделена на две основни категории – „крос кънтри” за всички типове машини, със скоростни отсечки и навигация по пътна книга (в стила на големите маратони като „Дакар” и „Пътя на коприната”), както и “екстремна”, отворена за автомобили, които ще се изправят срещу изключително тежки препятствия като кал, дълбоки реки и немислими наклони за преодоляване.
Тазгодишното издание на Balkan Offroad Rallye е белязано с масираното българско участие в тежкия маратон. Общо 11 родни екипажа, плюс един смесен, са подали заявките си за участие: 8 ще са родните участници с автомобили, в скоростната "крос-кънтри" категория, а три ще са атрактивните SSV-бъгита. На старта ще видим пилоти, призьори от предишните издания като Десислав Славчев, Дончо Цанев и Цанко Цанков. В допълнение, навигаторът Марио Попов ще кара с двукратния победител от рали "България" Рашид ал Кетби (ОАЕ). Срещу родните пилоти се изправя конкуренция от почти всички европейски държави. И то добре подготвена!
В кампания за подкрепа на младите таланти в моторните спортове, организаторите на ралито предоставиха две безплатни квоти за автомобилни състезатели – по една за крос-кънтри и екстремната категория. След конкурс, в който право на участие имаха младежи до 29-годишна възраст, сред десетките кандидати бяха отсети един френски и, за наша гордост, един български пилот. В крос-кънтри класа правото си на участие спечели Цветозар Ламбрев, който има опит в оф-роуд спорта у нас и в чужбина, а квотата в екстремния клас получи младият френски пилот Жоселен Бургун.
Екипажи и пилоти ще се изправят пред най-дългия маршрут в досегашната история на Balkan Offroad Rallye. Организаторът на надпреварата Александър Ковачев и екипът му са подготвили 2700-километрово трасе, над 1700 км от което ще са състезателни отсечки. Ралито ще има общо 4 бивака – в Боровец, Старосел, курорта Дюни и Шкорпиловци. Общо три са дългите, така наречени "маратонски" етапи, като рекордьор е преходът от Старосел до Дюни, с дължина от цели 580 километра, които ще трябва да се вземат на един дъх. Но карането с пълна газ не е гаранция за успех – състезателите трябва да изберат стратегия, да внимават с техничната навигация и да запазят своите и на машините си сили, за да успеят да завършат успешно.
За трета поредна година, към кервана на Balkan Offroad Rallye ще се присъедини и макадамовата надпревара за исторически рали автомобили Balkan Classic. В нея право на участие имат автомобили, произведени между 1962 и 1985 година. Но не си мислете, че това е парад за лъскави ретро коли! Става въпрос за тежко състезание по черни и каменисти терени, с дължина на трасето от над 1500 километра, които ще трябва да се преодолеят в рамките на пет дни. А на всичкото отгоре, състезателните коли нямат право на сериозни модификации, като 4х4 задвижване и турбокомпресори са забранени.
Стартът на Balkan Classic Rallye 2018 ще е на 17 септември край Старосел, когато ще се проведе шейкдаунът на надпреварата, а финалът ще е заедно с този на офроуд маратона на 22 септември в Шкорпиловци. Може да следите онлайн движението на състезателите в двете ралита на официалните им сайтове, а места за зрители ще се публикуват всеки ден в социалните мрежи.