5 от най-старите коли, все още в производство
Има един стар принцип, гласящ "щом работи, не го пипай". Дали от него или от други съображения са се водили автомобилните производители - не знаем. Но знаем, че все още на автомобилния пазар се произвеждат и продават модели, които меко казано можем да наречем ветерани. Разбира се, всеки един участник в тази своеобразна класация е минал през един или няколко фейслифта, както и редица промени и подобрения в механиката и задвижването, а някои са и с нови имена, но фактът е, че за времето за което тези машини са били и продължават да са на пазара, редица други модели са минали през няколко поколения, а някои дори са изчезнали от автомобилната карта на света.
Ето и пет от най-старите модели, които все още се произвеждат - един е от Япония, един от Великобритания, един от Русия и два от Германия:
Suzuki Jimny
На пазара в момента е третото поколение на компактния оф-роудър, за който мислим, няма много нужда от представяне. Японската планинска козичка е един от малкото истински всъдеходи от онова време, който все още може да предложи на 100% ценностите на джиповете от 20 век. Днешното Suzuki Jimny е духовен наследник на LJ10 от 1970 година и е колата, която сложи компактните SUV на автомобилната карта.
Suzuki Jimny бе представено през 1998 година и моментално се превърна в икона. Моделът следва класическата компановка купе върху рама и парт-тайм 4х4 задвижване с включване на предния лост. Макар и доста малък и спартански, всъдеходът се радва на стабилно търсене от страна на клиентите през всичките си години на пазара. Вече се чува за негов наследник, но все още настоящият модел слиза от поточните линии на японската марка към клиенти от цял свят.
Лада Нива (Lada 4x4)
"Нива" по абсолютно същия начин може да се определи като модел, който няма нужда от представяне. Първият масово произвеждан оф-роудър с монокок конструкция се появява на бял свят през далечната 1977 година, а разработката му започва почти десетилетие преди това. В наши дни може да се поспори дали на пазара в момента е второто поколение на всъдехода, или по подобие на други модели, Lada 4x4 е модел, минал през поредица от фейслифтове и обновления, но си е останал практически същия отпреди почти 40 години.
Факт е, че има някои сериозни промени в Нива през годините, включващи промяна на задните светлини, нови двигатели и скоростни кутии, а актуалната версия дори покрива най-новите еконорми, поне на хартия. Но също така е факт, че и настоящият модел на пазара е на 99% идентичен с този, появил се на бял свят от времето на Съветския съюз.
Morgan 4/4
Този бутиков модел е най-старият автомобил в настоящата ни статия. Даже може да твърдим, че произвеждания през тази година Morgan 4/4 си е почти същия 4/4 Series II от 1955 година. От предшественика, между 1955 и 1960 са произведени едва 386 екземпляра. Тогавашните модели се предлагали с 1,2-литров атмосферен агрегат Ford 100E, докато настоящият модел е с 1,6-литров мотор Ford Sigma.
Няма съмнение, че притежаването на Morgan 4/4 е уникално преживяване, а колата е много екзотична и красива. Както и всички останали модели на бутиковия производител, 4/4 се произвежда изцял оръчно, а също така може да бъде модифициран и оборудван изцяло по желание на клиента.
Opel Antara
За разлика от останалите участници в статията, Opel Antara, познат и като Vauxhall Antara, Holden Captiva 5, Chevrolet Captiva, Daewoo Winstorm MaXX и Saturn Vue си е направо младеж.Моделът е представен през 2006 година и макар, че е навъртял десетилетие на пазара, все още няма да излезе в пенсия и ще е на пазара минимум още две-три, че и повече години може би.
Antara е идеен наследник на култовата Frontera, но през призмата на модерните "паркетни" SUV машини. На европейския пазар не жъне кой знае какви успехи, като клиентите предпочитаха повече близнака Chevy Captiva заради по-големия багажник и възможността за 7 седалки. От каталозите на европейските дилъри Antara изчезна едва тази година, но пак заявяваме, под друго име все още се произвежда и продава по света.
Mercedes-Benz G-Class (W463)
"Кубчето" също е модел, който няма нужда от представяне. Проектът за модерен многоцелеви всъдеход стартира през 1972 година, а серийният моде лидва на бял свят 7 години по-късно. Първоначалната разработка е за военен автомобил, по идея на шаха на Иран, който имал доста акции в Daimler, но след това се появява и цивилната версия.
Г-класата, характерна с кубичната си форма и конструкция купе върху рама, първоначално е с парт-тайм 4х4 система и три блокируеми диференциала, един от малкото автомобили с подобна екстра. Първото рафиниране на модела е през 1981 г, когато се появяват автоматична трансмисия и климатик, след което, през 1982 230 GE идва с по-комфортни седалки, по-широки гуми и други глезотии. През 1989 идва първият фейслифт, разработен за 10-ия юбилей на оф-роудър, а това заради новия заводски индекс W463 може да наречем и ново поколение - същото което е на пазара и до днес.
Мерцедес Г-клас минава през подобрения средно на 4 години, като те засягат оптимизиране на двигателите, подобряване на окачването и повишаване на комфорта като цяло. Все пак, обаче, това си е същата онази квадратита машина отпреди куп години. От Mercedes тестват версия W464 на всъдехода, която обещава радикални промени като изцяло независимо окачване, но съдейки по шпионските снимки, "кубчето" си остава такова, каквото и досега и можем да причислим новия вариант към поредния сериозен фейслифт.