Ето защо електромобилите на батерии са недостижими по ефективност
Битката вече не е за или против електромобилите. Те я спечелиха, въпреки че все още са сякаш пренебрежимо малък брой в световен мащаб. Разбира се, има все още непреодолими казуси, свързани с тази технология и най-вече с енергийните компоненти. Може ли да се осигури зелена енергия, за да бъдат наистина екологични тези возила? И как ще се справи науката с материала за батерии, който не е в изобилие на Земята.
При всички положения обаче електромобилите на батерии имат едно убийствено предимство пред останалите видове задвижващи системи, като в това включваме дори алтернативата - водородните електромобили. Въпреки че те също са "зелени", разликата в ефективността е огромна. А тази с двигателите с вътрешно горене е направо плачевна.
Ето защо една от най-активните неправителствени организации в Европа, лобиращи за по-чист транспорт - Transport & Environment публикува интересна информационна графика, показваща защо електричките на батерии са с много по-голяма ефективност.
Водещата по ефективност технология взима превес още на етап производство, съхранение и пренос на енергийния носител, като след този процес батерийните електромобили все още разполагат с 95% от първоначалната енергия, докато при водородните половината енергия вече е изчезнала.
В етапа на използване на енергията батерията нанася довършващия удар, за да теглим чертата на 73% ефективност, срещу 22% за водорода и мизерните 13% за двигателите с вътрешно горене. Тук трябва да направим едно уточнение, че при последните за енергия се взима нужната за синтез на течно гориво - такива изкуствени процеси има и се използват.
От една страна не научаваме нищо ново, вече знаейки за много от предимствата на колите на батерии. От друга е може би изненадваща ниската ефективност на водородните системи, въпреки че при експлоатацията си те са също толкова приятелски настроени към околната среда, колкото и първите.