
Икона. Това е точната дума с която може да се определи легендарното Renault 5, появило се на бял свят през 1972 и властвало на пазара до 1996 година, реализирайки над 9 милиона продажби. От новаторските концепции за градски автомобил преди толкова време, до най-иконичния вариант – легендарното Turbo, компактният френски модел е оставил трайна следа в историята.
Напоследък трендът да се използват стари имена за чисто нови модели е обладал автоиндустрията. И докато виждаме табели на спортни коли върху, например, масивни електрически SUVмодели, то от Renault отиват една стъпка по-напред, опитвайки се да възстановят доколкото възможно емблематичната „петица“. Това постигат, адаптирайки ретро дизайна към настоящите реалности и пренасяйки възможно най-много от оригинала в един съвременен електромобил. Дали се е получило? Смятам, че да – макар това пред нас да е адекватен за 2025 година автомобил, интерпретациите на предшественика са повече от успешни, а визията е на нова поп-икона.
Дизайнът на серийния Renault 5 почти изцяло повтаря концептуалния модел, представен преди две години. Визията е ретро-футуристична, детайлите навсякъде са доста изпипани и в резултат имаме достоен наследник на едноименния модел от миналото. Без съмнение имаме едно истинско Renault 5, преродено в наши дни, което освен, че е шик автомобил е и електрическо.
Различни спортни детайли намигат към историята – квадратните фарове за мъгла, масивните 18-инчови колела, червените кантове около вратите, спортните седалки. Дори индикаторът за заряда на батерията, поставен на предния капак е там, където някога беше въздухозаборникът на легендарното Turbo.
Renault 5 E-Tech electric е първият автомобил, който се проектира изцяло върху AmpR Small, новата платформа на Ampere, предназначена на електрически превозни средства от сегмент В. Дължината му е 3,92 метра, но благодарение на равния под и приличното междуосие (2,54 м) вътрешното пространство е оптимизирано. Въпреки теглото на батерията, общото такова на автомобила не надвишава 1500 кг.
Ретро нотки има и в салона на електрическото Renault 5, но е наблегнато и на съвремието, със задължителните в наши дни екрани. В случая иде реч за двоен хоризонтален екран, при който частта пред водача е с 10,1-инчов диагонал и предава данните на инструменталното табло. Мултимедията е с 10-ичнов дисплей, като се захранва от системата OpenR Link с вградени Google функции за версиите Techno и Iconic Cinq.
Воланът е реко сплескан отгоре и отдолу, като на него са изнесени редица бутони, а физически такива има под мултимедията, за контрол на климатичната система. В по-високите нива на оборудване мъникът разполага и с перфектна аудиосистема Harman Kardon.
При лансирането си, новото Renault 5 е с двигател с мощност 110 kW (150 к.с. / 245 Нм) и батерия с капацитет 52 киловатчаса. На по-късен етап се очакват още две нива на мощността - 90 kW (120 к.с. / 225 Нм) или 70 kW (95 к.с. / 215 Нм), които ще се комбинират с 40-киловатчасова батерия.
Тестваната от нас версия бе именно най-мощната, с голямата батерия, като за нея французите обещават 410 километра пробег с едно зареждане. Това, естествено, са „лабораторни“ показатели, които могат да се постигнат с галене на педала на газта, към което не сме се и стремели. Реално, при повечко натискане, при нормално пролетно време, пробегът е малко под 300 км, но и това е повече от достатъчно за кола, която е замислена предимно като градска.
Ускорението до 100 км/ч става за точно 8 секунди, а максималната скорост на мъника е 150 км/ч, което са повече от задоволителни данни за този сегмент. Машината разполага с няколко задвижващи режима – екологичен, спортен, комфортен и персонализиран, като всеки от тях дава различен приоритет на дадени показатели като ускорение, спиране, работа на климатика и т.н.
Пътното поведение е доста комфортно, особено за автомобил от компактния градски сегмент. Воланът е директен, а возията е повече от приятна. Това се дължи на факти като този, че задното окачване е мултилнково, а вградената в пода батерия подобрява центъра на тежестта.
Самата батерия се зарежда от 10 до 100% за 4 часа и 30 минути в 11 кВт AC зарядна станция. За бързо зареждане на DC станция може да се използва мощност до 100 kW. „Пълненето“ от 15 до 80% отнема само половин час.
Генерално, можем да кажем, че това електрическо прераждане на Renault 5 се е получило точно както трябва. Налице е един забавен, кокетен и способен автомобил, който освен всичко е и екологичен. С предлаганите шикозни цветове и дизайнерски опции машината има шансове да стане бестселър.
Що се отнася до цената, у нас тя започва от точно 55 555 лева. Това, разбира се, е за най-базовия модел, който тепърва ще започне да се лансира. Тестваната от нас версия с най-мощния двигател и най-високо ниво на оборудване ще ви излезе малко над 70 000 лева.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари