Повече мускули: тест Renault Kadjar Phase 2
Kadjar се появи на бял свят през 2015 година, като наследи в C-SUV гамата на Renault модела Koleos (чието ново поколение пък се превърна в изцяло нов и по голям D-SUV модел). Новият модел бърззо се превърна в пазарен успех с над 450 000 реализации, а три години по-късно, както си му е реда в автомобилния свят дойде време и за фейслифт.
Е, фейслифт е малко нескромно, тъй като освен обичайните козметични подобрения и промени, кросоувърът е получил доста сериозно обновяване на задвижващата гама, като на разположение е и изцяло нов бензинов двигател.
Във външния вид се забелязват новото оформление на предната решетка, която е станала по-широка и по-лъскава, благодарение на хромирането. Колесните арки са по-раздути. Промени има по формата на предната и задната броня, а мигачите вече са вградени във фаровете. Светлините за мъгла пък вече са квадратни, а не кръгли, а стоповете са с LED технология. LED се предлага и за фаровете в по-високите нива на оборудване. Налични са и три нови атрактивни цвята – син, зелен и сив.
В салона се вижда променена форма на скоростния лост, както и обновления в детайли като управлението на климатичната система, това на прозорците и т.н. Облегалката между предните места вече се мести, а нишите за предмети във вратите са с повишен обем.
Размерите на обновения Kadjar са останали същите, както отвън така и отвътре, а Renault са решили да намалят нивата на оборудване от 5 на 4. Така, опциите са вече Play, Iconic, S-Edition и GT-Line. Още в базовия вариант има 17-инчови лети джанти, автоматични фарове, сензор за дъжда и за паркиране, автопилот и автоматичен климатик. За избрани пазари в Европа, включително и за България, се предлага и версията Black Edition, която добавя някои екстри като тъмен таван, по-ексклузивни седалки и специални 19-инчови джанти.
По-нагоре идват гореспоменатите LED светлини, панорамен покрив и върховите (в GT Line) „екстри” като кожен салон, 360-градусова камера и 19-инчови колела. Голяма екстра е и мултимедията R-Link 2 със 7-инчов дисплей, която освен навигация предлага и свързаност с така търсените напоследък Apple Car и Android Auto. Освен това има на разположение цели 4 USB порта – по два отпред и отзад.
Пространството е достатъчно, както за предните, така и за задните пътници. Задната седалка се разделя в съотношение 60/40, а предната пътническа може да се сгъва до хоризонтално положение, което позволява превоз на предмети дълги до 2,5 метра. Багажното пространство е останало непроменено спрямо досега - 472 литра.
Най-голямата новост, обаче, е под капака на Renault Kadjar. Там виждаме изцяло нов 1,3-литров турбобензинов двигател, който французите разработиха съвместно с Mercedes. Агрегатът се предлага в две нива на максималната мощност - 140 или 160 конски сили, а тягата се предава към колелата чрез механична или автоматична скоростна кутия. Интересно, че за разлика от родственика Dacia Duster, новият бензинов агрегат ще се предлага само със задвижване на предните колела, поне на този етап. Интересно е също, че производителят е обявил еднакъв комбиниран разход, независимо от версията на мощността – 5,9 л / 100 км. Агрегатът се стикова с 6-степенна механична или 7-степенна роботизирана трансмисия с двоен съединител.
Дизеловият двигател с обем 1,5 литра, който досега се предлагаше във версии на мощността 110 или 130 конски сили е добавил по няколко "кончета" и вече се нарича Blue dCi. В базовия си вариант доставя 115 конски сили, а по-мощната версия е със със 150 к.с. И докато по-малкият дизел се предлага само с предно задвижване, то по-мощният вариант може да бъде и с 4х4 системата на алианса Renault – Nissan. Добре познатата технология е с три режима – предно задвижване, автоматично прехвърляне на тягата и заключване в съотношение 50:50 (при скорост на движение до 40 км/ч). И сега, както преди, пълноприводното задвижване се комбинира само с механична скоростна кутия.
За всички версии с предно предаване, от Renault предлагат технологията Extended Grip, симулираща блокаж на диференциала, с режими за движение по сняг, кал и пясък. Макар и неофициално, от компанията заявяват, че е напълно възможно в скоро време да се появи и хибридна версия на Kadjar, каквато би трябвало да има и при братовчеда Nissan Qashqai.
Kadjar е доста приличен SUV, но разбира се, не бива да си го представяте като страшен офроудър. Въпреки това, успяхме да покараме автомобила на доста сериозно офроуд трасе, макар и за кратко, където се вижда, че има запас в случай на нужда. Все пак, клирънс от 20 см и ъгли на атака от 17 градуса и на спускане от 25 ще позволят да се заиграете и на недобре поддържан черен път (каквито са всъщност повечето у нас). Кросоувърът може да гази до 45 сантиметра във вода, а режимът Lock се справи доста добре скална вана, бабуни и сериозни странични наклони. При това, тестваният модел бе със стандартни летни гуми, а времето беше доста гадно – със силен дъжд, който доразкаля терена.
Като цяло, новият Renault Kadjar е доста приличен автомобил, като има универсално приложение – както в града и извън него, така и за приключения сред природата. За българските условия твърдо препоръчвам 17-инчови колела с по-високи гуми, а не 19-ките с по-нископрофилни. Предполагам, няма смисъл да обяснявам защо. Кросоувърът е добре обезшумен, вози комфортно, а водачът има добър обзор и интуитивно подреден кокпит. Жалко, че няма как да се комбинира 4х4 с автоматични скорости, но това е политика на почти всички марки в сегмента, които пазят подобни комбинации за по-големите и съответно по-скъпи модели.
Що се отнася до цената, тя започва от 38 490 лева за базовото ниво и може да надхвърли 57 000 за лимитирания Black Edition.