Този път ще се получи: тест-представяне Renault Kadjar
Каквото и да си говориме, на Renault не им върви с 4х4, кросоувъри и SUV. Дали защото алианса с Nissan, които имат пребогата история в оф-роуда подтиква клиентите на френската марка да си купят джипка от „братската” фирма или пък просто французите или закъснявят прекалено, или не могат да направят нещо, което да се хареса – не знам. Но е факт, че определено новаторският за времето си Scenic RX и страният Koleos десетилетие по-късно се провалиха на пазара. А в настоящите пазарни условия, общо взето по целия свят, да няма кросоувър и/или SUV в гамата си означава даден автомобилен производител да се обрече сам на сигурна смърт. Затова и френският гигант трябваше да навакса.
Сега, Renault прави нов опит. Този път, обаче, французите залагат на сигурно – взимайки платформата на бестселъра Nissan Qashqai, напасват своята дизайнерска визия и воала – на сцената е новият Renault Kadjar. Оказва се, обаче, че новият френски SUV колкото си прилича, толкова се и отличава от японския си събрат. Доколкото Nissan се опитва да промени из основи традиционния С-сегмент на пазара, доминиран доскоро от хечбеци, то Renault се опитва да намери своя собствена ниша там, лансирайки новия си модел като активен кросоувър, предназначен по-скоро за младите, аутдор ориентирани хора.
Името KADJAR се състои от сричките KAD- и –JAR. KAD черпи вдъхновениe от „quad” или от света на ATV-тата, a JAR от френските думи за маневреност (agile) и изникване внезапно от някъде (jaillir). Произношението и изписването на името придават екзотично усещане, което навява бягство от тълпата и откриване на нови предизвикателства.
Kadjar прави приятно впечатление още с външния си вид - мускулести калници, големи 19 инчови алуминиеви джанти и донякъде агресивна и според мен красива предница с лед фарове и дневни светлини. Но дизайнът не е тема, в която да се задълбавам, а и всеки вижда една кола по различен начин.
Купето е изключително просторно с висок покрив, който придава обем и пространство. Екстрите са много дори и при базовите версии. Дисплеят на централната конзола е голям и се вижда отлично, независимо от слънцето, което грее директно. Същото важи и за таблото което също е изцяло дигитално. Тук наистина прави удоволствие да персонализираш не само цветовете но и циферблатите - оборотомер, скоростомер, цифрови, аналогови... Информацията се сменя от управлението на волана. Бутон за заключване на вратите има и на дясната врата, което е особено удобно ако майката иска да осигури децата на задната седалка, например. Индивидуалното LED осветление отзад е доста умно решение и не пречи на водача.
Позитивно впечатление ми направи комфортът и лекотата на управление. Дори 8 часа зад волана не изморяват ни най-малко, а музикалната система осигурява перфектно звучене от радио или флашка. Двата USB извода отпред са чудесен вариант за слушане на музика и зареждане на телефон едновременно. Кожата на седалките и волана не изпотява дори и в жегата на Гърция, a двузоновият климатроник си върши работата идеално в горещия летен ден.
Икономията на гориво е впечатляваща за сравнително динамичния дизелов двигател с 6-степенен автоматик, който учудващо плавно сменя предавки. Скоростите може да сменяте и ръчно, но комфорта при автоматика бързо ще ви откаже, ако сте на дълъг път. Комбиниран разход от 5,7 л / 100 км без да се спира климатика и при юркане за изпреварване е повече от прилично постижение, особено за висока кола с автоматик.
Kadjar определено стои стабилно на пътя, а влизането в завоите дори и с по-висока скорост не причинява осезаемо поклащане на купето. Багажникът е приличен за класа, а предната дясна седалка може да се сгъне така, че да натоварите багаж с дължина 2,5 метра. Или казано иначе – ски сезонът е готов. В този ред на мисли, версията с 4х4 задвижване е поверена единствено на 1,5-литровия дизел със 130 к.с. и 6-степенна механична скоростна кутия. В моя случай, обаче, попаднах на 2WD вариант с малко по-маломощна версия на мотора – 110 к.с., но пък само тук може да се тества новата автоматична трансмисия с двоен съединител.
За водача определено е помислено – седалката е удобна, видимостта отпред и настрани е отлична. Командването на навигация, радио, климатроник и т.н. е лесно, без да ви разсейва от пътя. Лично за мен, този път на Renault би трябвало да им се получи – върху изключително успешната платформа на бестселъра Nissan Qashqai успяха да вградят своя собствен почерк, който се вписва добре и дава индивидуалност на френския SUV. Все пак, французите вече жънат и успехи в класа на кросоувърите, след като компактният Captur се превърна в тотален бестселър.
Kadjar е и една идея по-евтин от японския си събрат, като базовата версия с бензинов двигател и предно задвижване струва малко под 35 000 лева, а 4х4 вариантът започва от 45 990 лв. Което е с около 3500 лв. по-малко, отколкото идентичен модел при японците.