
Преди десетилетия, слоугънът "no replacement for displacement” (в свободен превод "няма замяна на работния обем), внушаваше, че само огромните двигатели могат да имат огромна мощност. Това, обаче, вече далеч не е така, с навлизането на нови технологии като турбини, суперчарджъри и хибридни системи. И в момента 1,6-литров турбобензин може да се опъне на 5-литров "осмак".
Сега, на пазара има автомобили, които по мощност и най-вече въртящ момент не отстъпват даже на чудовищните камиони и тирове, че и ги надхвърлят с лекота. Естествено, малцина са хората, които биха попитали някой "колко нютонметра ти е колата", вместо класическото "колко коня" а на почти никой не му пука за въртящия момент, който според масата е просто цифра в каталога. Но не кой да е, а легендарният Карол Шелби произнесе култовата фраза "конските сили продават коли, но въртящият момент печели състезания".
Ако помните, преди няколко месеца писахме защо мерим мощността в конски сили, което потвърждава думите на Шелби. Но именно въртящият момент е нещото, което "къса гуми". Няма да се задълбаваме що е то въртящ момент, информация по въпроса има доволно много. Но ще ви представим серийните коли с най-високия въртящ момент в света, които са актуални на пазара, според колегите от Autoevolution.com (и които освен чудовищни нютонметри имат и доволно количество конски сили, разбира се):
Koenigsegg Regera: 2000 Nm
Според фенове, Regera е била колата с най-голям въртящ момент в света миналата година, докато не са се появили нови конкуренти. Моделът не е суперкола, не е и хиперкола, а може да бъде наречен мегакола, тъй като мощността й надхвърля един мегават. Конвенционалната версия на возилото ускорява до 300 км/ч за по-малко от 10 секунди, благодарение на 5-литровия V8 агрегат с 1100 к.с. и 1280 Нм. Но тъй като тези стойности не биха я направили "най-тяговата" кола на годината, Кристиан фон Кьонинсег е добавил и три електромотора към компановката - по един за всяко задно колело с 245 к.с. и 260 Нм и един, интегриран в коляновия вал, който дава още 218 к.с. и 300 Нм. Така, сумарната мощ на Koenigsegg Regera става 1500 конски сили, а въртящият момент е от потресаващите 2000 нютонметра! И като си помислим, че цялото това безсрамие се предава само към задните колела, можем да кажем, че те са най-измъчваните парчета гума в света, повече и от кондома на най-коравия полов атлет...
Bugatti Chiron: 1600 Nm
За някои, Chiron е просто фейслифт на Veyron. Но пък ние мислим, че автомобилът е на изцяло ново ниво, спрямо предшественика си, макар да използва същите двигател, трансмисия и дори някои части от шасито. Благодарение на 8-литровия си W16 двигател с 4 турбокомпресора, Bugatti Chiron изпраща не по-малко от 1500 к.с. и 1600 Нм към четирите колела. Използвайки модерни турбокомпресори без микрохибридни технологии, инженерите на компанията са успели да изстискат 300 "кончета" и 100 нютонметра повече, спрямо показателите на Veyron.
Реално погледнато, чудовищният агрегат на Бугатито си остава на-мощният, неизползващ електрически "стероиди", за да разкрие пълния си потенциал. но пък не са достатъчни да детронират Reggera, осве нако скоро не видим някоя брутална Super Sport версия.
Pagani Huayra BC: 1200 Nm
Huayra BC може да се нарече втората най-мощна италианска кола на света, след Ferrari LaFerrari. Но за разлика от Ferrari, която използва атмосферен V12 и електромотор, произвеждайки повече конски сили, Pagani надделява над съседа от Маранело, когато стане въпрос за въртящ момент. Това става най-вече с помощта на 6-литровия V12 агрегат на Mercedes-AMG с двойни турбокомпресори, който доставя 800 к.с. и не по-малко от 1200 Нм към задните колела, чрез 7-степенен автоматик. Тъй като от този модел ще се произведат едва 20 коли, то определението "сериен" е малко на ръба.
Bentley Mulsanne Speed: 1100 Nm
Миналата година този модел бе на второ място в класацията на автоентусиастите, а сега изпада до 4-о заради новите Chiron и Pagani. Което пък не го прави по-малко впечатляващ, особено заради уникалния му 6,75-литров двутурбинен V8, който е и най-старият агрегат сред представените тук. колко стар? Ами да речем, че носи голяма част от генетиката на показания през далечната 1959 година Bentley L Series V8...
Та, във версията си от 21 век, този сериозен двигател доставя на тежащата 2711 кг кола 530 конски сили, но двойно повече нютонметра - 1100. С тях, Бентлито ускорява от 0 до 100 км/ч за едва 4,9 секунди и постига макисмална скорост от цели 305 км/ч.
Dodge Challenger SRT Demon: 1044 Nm
Най-мощният сериен мъсъл кар в историята няма нужда от обяснения защо е в тази своеобразна класация... Но ако сте любопитни, то е защото 6,2-литровият му V8 със суперчарджър доставя 840 конски сили и 1044 Нм въртящ момент. И макар да не е единствената кола със задно предаване, нито е тази с най-голям въртящ момент, "Демонът" е единственият сертифициран за драг надпревари, който се продава свободно. А освен това е най-евтиното возило сред изброените дотук, със стартовата си цена от едва 85 000 долара.
Dodge Demon е на-бързата сеийна кола в света на четвърт миля, където закова показанията на 9,65 секунди, като е регистрирала и най-голямата сила на ускорение при старт (1,8 g).
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
1
09.09 2023 в 05:29
Последни коментари