

Появата на второ поколение Volvo XC90 бе отлагана на няколко пъти по доста причини. Първо, появилия се през 2002 година първи SUV на марката се харчеше доста добре и изглежда нямаше нужда да се търси негов заместник. Второ, самият шведски производител премина през редица промени на собствеността, преди да се установи на сегашното си положение, в което, подобно на Jaguar Land Rover намери стабилен собственик и инвеститор в лицето на гигантска азиатска корпорация. И точно както британците от JLR тръгнаха рязко от латентния път на еволюцията към този на революцията, назря момента да се представи нов флагман на Volvo, който да е коренно различен от предшественика си и да бъде свръх модерен и способен.
В резултат, последваха три години усилени разработки почти от нулата, милиарди долари инвестиции, поредица уникални концепции и се стигна до деня, в който второто поколение на луксозния SUV бе представен официално на света. Новото Volvo XC90 се нагърбва с куп нелеки задължения да бъде първи в много отношения – нова дизайнерска линия на марката, нова архитектура, нови двигатели, нови технологии и т.н. Затова е факт, че в модела е инвестирано цялото ноу хау на Volvo, освен купища пари. И резултатът определено си струва! В текста по-долу ще откриете много суперлативи и минимални забележки, но това си има логичното обяснение – колата си струва, наистина!
Нараснал, но отслабнал, седем местният SUV е първият автомобил на Volvo, който носи новото по-открояващо се желязно лого на компанията с емблематичната стрела, умело допълнени с новите Т-образните дневни светлини, наречени „Чука на Тор“. По-голям преден капак, нов релеф и заострени линии, триизмерни задни светлини – това са само част от новите решения по екстериора. Не сме дизайнери, но определено ХС90 е един от малкото автомобили, които и на живо изглеждат не по-малко впечатляващо от сериозно „барнатите” медийни снимки.
И колкото стилен и модерен е отвън, толкова луксозен, качествен, и ако щете, уютен е всъдеходът отвътре. Мнозина сравняват кабината на ХС90 с творби на IKEA, но съгласете се, че мебелната верига прави по-скоро достъпни, а не скъпи неща. По-скоро трябва да си мислим за някой от най-изявените шведски дизайнери, които умело си играят и с най-луксозните материали и детайли. Фина кожа, ръчно обработвано дърво и дори скоростен лост от кристал Орефорс са част от нещата, които загатват за качеството в купето. При това в комбинация с изцяло дигитално табло и подобен на таблет, портретно разположен екран на централната конзола, който елиминира десетки досадни копчета.
Една друга иновация, която няма как да подминем, са изцяло новите седалки с ергономичен дизайн. Последните са изградени около сърцевина с форма, приличаща на човешки гръбнак и са доста по-тънки от това, което сме свикнали да виждаме в големи джипки. Естествено, седалките са с доста функции и глезотии като отопление и вентилация, масаж и т.н. Тази на водача определено предлага много добро разположение, достатъчно комфорт и обзор на пътя. Аналогична е и за пасажера отпред, а на втория ред мястото също е предоволно, дори и за по-високи пасажери. Що се отнася до местата в багажника, те също са много удобни, стига да не сте по-високи от 1,70 м. Сред глезотиите в кабината са 4-зонален климатроник, уникално аудио Bowers & Wilkins с 19 говорителя и куп други благини.
Доста по-важни са техническите иновации в ХС90. Както вече споменахме, моделът е първият, разработен на новата платформа SPA (Scalable Product Architecture), която ще е в основата на всяко едно Volvo от тук нататък. Благодарение на новата технология,е постигнато по-ниско общо тегло с над 100 кг спрямо предходното поколение, при положение, че новият модел е по-дълъг с над 10 см.
Доста смело е решението на Volvo да използва само и единствено двулитрови, 4-цилиндрови двигатели в тежащия 2 тона всъдеход. Гамата Drive-E включва дизели с мощност 190 и 225 к.с. (тестваният от нас), турбобензинови с 254 или 320 к.с. и върховият хибриден Twin Engine, който в комбинация с електромотор доставя 407 к.с и 640 Нм, а има и изцяло електрически режим на движение за около 40 км.
Наистина, странно е усещането, големият „автобус” да се задвижва от двулитров дизел, макар и доста потентен. Въпреки малкия обем, агрегатът с двоен турбокомпресор има живец и дава това, което ви е нужно във всеки един момент, с изключение на малко мудната първа предавка и не много отзивчивия „кикдаун”. Секундата замисляне в началото, обаче, се компенсира от добра еластичност във всеки един момент след това. Максималният въртящ момент се постига още в диапазона 1750 – 2500 об/мин, а 8-степенната автоматична трансмисия (налична за всички двигатели и модификации) умело го разпределя на подходяща предавка. Но определено липсата на един трилитров „шестак” е осезаема, предвид това, че именно с такъв агрегат покоряват Стария континент конкуренти като Audi Q7, BMW X5 или Mercedes GLE.
Разбира се, в подкрепа на стабилното пътно управление важна роля играе изцяло новото шаси на модела. Предното окачване е с двойки напречни носачи , а отзад има нов заден мост с интегрална връзка и напречна листова пружина, направена от олекотен материал. В по-високите нива на оборудване, XC90 може да бъде оборудван и с въздушно окачване с електронно управление и с набор от 5 режима, сред които комфортен, екологичен и оф-роуд.
И като заговорихме за оф-роуд, абсолютно сме наясно, че ХС90 в калта ще е някакво екзотично изключение, а не правило. И все пак, моделът разполага с внушителен клирънс – 238 мм при стандартно окачване и вариращ от 227 до 267 при въздушно. Което му дава ъгли на атака и спускане от 23,8 и 23,3 градуса, както и газене в до половин метър вода. AWD системата с последно поколение Haldex съединител има сериозен потенциал, особено в режим оф-роуд, който освен, че надига колата, работи комплексно с дросел, спирачки и т.н. Но, знаем, че нормалното „агрегатно състояние” на този SUV е да е на пътя, а не извън него.
И накрая, XC90 е и първият модел, даващ начало на програмата на Volvo 2020 – амбицията до 2020 година да няма нито един загинал или сериозно пострадал човек при инцидент с автомобил на шведите. В тази връзка, всъдеходът е доволно натъпкан със системи за сигурност и асистенция. Сред тях си струва да споменем пакета за защита при напускане на пътното платно, системата за автоматично спиране при пресичане на кръстовище, автоматичното спиране при опасност от сблъсък в града, адаптивният круиз контрол с асистент за паркиране… Абе, доста неща са! И няма как иначе – именно сигурността е приоритет на Volvo откакто компанията измисли триточковите предпазни колани през 50-те години на миналия век.
Цените на ново Volvo XC90 са оформени чрез три нива на оборудване – Momentum, Inscription и R-Design. Най-базовият модел е “теоретичният” с предно предаване и дизелов мотор със 190 к.с., започващ от 107 550 лв. с ДДС. Дизел с 4х4 и ниво Momentum започва от 118 200 лв, а най-достъпният бензин Т5 AWD е с около 2500 лв. отгоре. На върха на ценовата листа е хибридният Т8 AWD, вариращ между 153 и 160 000 лв. Моделът, логично, е с право на данъчен кредит.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
3
09.09 2023 в 06:20
21272
2
02.06 2017 в 22:38
1
25.05 2016 в 09:58
Последни коментари