
Peugeot 2008 се появи на бял свят през 2013 година. Идеята на французите бе, с този модел да предложат един атрактивен дериват на компактния 208, издържан напълно в стила на новата кросоувър мода. Това се налагаше, тъй като пазарът на градските коли започна сериозно да се преобразува в такъв на малки кросоувъри. За целта, возилото заложи на по-атрактивна и агресивна визия, раздути колесни арки, повишен клирънс и задължителните за приключенските возила черни защитни панели в долната част на купето.
Очевидно гореспоменатата формула се оказа успешна, защото мъникът бързо се превърна в успех, като реализираните бройки надхвърлиха половин милион, а в Европа 2008 трайно се установи на подиума по продажби в класа си. Сега дойде ред и на първия сериозен фейслифт на модела, който вече от Peugeot наричат „компактен SUV” и който видяхме на автомобилния салон в Женева през пролетта. Така, обновеният 2008 залага на повече стил, по-богато оборудване и още по-атрактивен дизайн.
Що се отнася до външния вид, Peugeot 2008 вече залага на още по-агресивна предница, подчертана от новата вертикална решетка, обновени светлини отпред (черни и хромирани), нови триизмерни задни светлини, още по-раздути колесни арки, просторен панорамен покрив и рейки на покрива, които да подчертаят приключенския дух на мъника. Разбира се, черните предпазни панели и борни отново са налице. И за да изглеждат нещата още по-агресивни, в цветовата палитра на купето е добавен нов червен цвят Ultimate Red.
Отвътре, виждаме една доста освежена версия на т. нар. i-Cockpit – виждането на Peugeot за това как трябва да изглежда автомобилният интериор и как водачът трябва да се чувства възможно най-комфортно. Така, подредбата на малкия кросоувър включва компактен скосен волан, по-високо разположени уреди и допълнителни бутони за по-лесно управление на климатика и други важни функции (липсата на които, при старата система, разчитаща само на тъч скрийн често бе пречка).
Големият сензорен екран отново е налице, като от него също могат да се командват всички функции на автомобила. Във фейслифта на Peugeot 2008 е въведена системата Mirror Screen, която позволява на водача да свърже своя смартфон, съвместим с MirrorLinkTM или Apple Carplay, към контролния дисплей и така на практика да елиминирате нуждата от фабрична навигационна система, например.
Иначе, като цяло усещането е за прилични материали в салона, а още по-качествен той е във върховото ниво на оборудване GT. Последното, за съжаление, към момента няма да е достъпно за българския пазар, тъй като тук французите залагат много на ценово ориентираните решения или казано иначе – прекалено скъпо Peugeot не се търси от родните клиенти на марката.
Що се отнася до пространство и комфорт, те са на прилично за компактен автомобил ниво. Дори и по-високи мои колеги не се чувстваха сврени в салона, даже и на задния ред, на който, обаче, по-комфортно биха пътували двама, а не трима възрастни. Що се отнася до обема на багажника, той е от задоволителните 360 литра, които нарастват до 1200 при паднали задни седалки.
Както и досега, Peugeot 2008 разчита на 1,2-литров бензинов турбо двигател PureTech и 1,6-литров дизел BlueHDi. Двата агрегата са станали по-ефективни, като предлагат различни варианти на мощността . При бензиновия агрегат, кросоувърът се предлага във варианти с мощност 82, 110 и 130 к.с. При дизела, опциите са 75, 100 и 120 к.с. В зависимост от версията на мотора, 2008 може да бъде оборудван с 5- или 6-степенни скоростни кутии – механични или автоматик.
По време на представянето на модела в Испания, ние успяхме да покараме най-мощните варианти на Peugeot 2008, като изпробвахме различни комбинации от двигател и скорости. Най-общо можем да кажем, че автомобилът има стабилно и комфортно пътно поведение, което в никакъв случай не е спортно. Особено по криволичещите планински пътчета, където ни се искаше да сме зад волана на Peugeot 308 GTi, например. Въпреки това, малкият кросоувър би ви допаднъл, ако не сте нервак с „рейсърски” уклон и дори по-дълго пътуване, което не е типично за този калибър автомобили, няма да ви измори и ще протече сравнително комфортно.
Естествено, време е да стигнем и до най-съществената част – дали 2008 е пълнокръвен SUV. Не точно. Още при разработката на модела не е било заложено внедряването на 4х4 система. За сметка на това, от Peugeot залагат на тяхната система Grip Control (при по-мощните версии с над 100 к.с.), която най-грубо казано служи като блокировка на предния диференциал.
По-детайлно, Grip Control работи в чрез сензори на дросела, спирачната система и тракшън контрола, като в зависимост от пътните условия разпределя въртящия момент на двигателя между колелата, за да се намери най-доброто сцепление в даден момент. Системата се контролира от селектор на централната конзола и разполага с 5 дефинирани режима – стандартен, сняг, кал, пясък и ESP Off. В зависимост от избрания режим, се променя работата на двигателя и чувствителността на дросела. Тази система, в комбинация с малко по-високия клирънс (165 мм) и Mud&Snow (сертифицирани зимни гуми) Goodyear Vector 4Seasons, може да позволи и някои заигравки извън утъпканите пътища, но без сериозен оф-роуд. Или казано иначе, няма проблем с тази кола да се доберете до ски курорт през зимата или да отидете за риба по черни пътища, но в никакъв случай не се пробвайте да преодолеете маршрута „Ком – Емине”.
Има ли смисъл от SUV без 4х4 система? Лично за мен – не особено. Но пазарът е показал, че не съм особено прав. Все пак, в „белия свят” с неговата добре развита пътна мрежа, където и черните пътища са по-хубави от нашите междуградски, а зимата снегът се чисти навреме, пазарът на псевдо джиповете е много силен. Клиентите не търсят проходимост, а повече от другите изконни ценности на моделите с повишена проходимост – практичност, функционалност и по-висока шофьорска позиция, която дава по-добро зрително поле и по този начин – по-голямо усещане за контрол и сигурност.
Все пак, модата на всъдеходите с един задвижващ мост не е от вчера – дори оф-роудъри като Jeep Cherokee, Dodge Durango и още десетки подобни модели се предлагат в 4х2 версии още от самото си лансиране. А и самите Peugeot доказаха, че дори и тежко оф-роуд състезание като рали “Дакар”, може да се спечели от машина с един задвижващ мост.
Peugeot 2008 вече е достъпно и на българския пазар, а цената на модела започва от 26 577 лв. с ДДС, за най-базовия бензинов модел. По-сериозните модификации, предлагащи и Grip Control системата (срещу доплащане от 870 лв.), са на цени от порядъка на 32 до 40 000 лв.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
2
09.09 2023 в 06:14
Последни коментари