Audi ще прави дизел от въздух и вода
Автомобилният производител Audi, инженеринговата компания Ineratec и енергетичната фирма Energiedienst AG планират да пуснат нов тип синтетично дизелово гориво, което се произвежда от вода и въздух. По-конкретно, e-diesel, както се нарича продуктът, се добива чрез извличането на водород от водата и смесването му с въглероден двуокис.
Трите фирми ще пуснат пилотна рафинерия в швейцарския град Лауфенбург, а капацитетът й ще бъде около 400 000литра годишно. От Audi твърдят, че e-diesel ще се произвежда почти по въглеродно неутрален начин, тоест няма да отделя въглеродни емисии в атмосферата. По-точно, именно съдържащият се във въздуха въглероден двуокис, ще бъде извличан от атмосферата, за да се комбинира с добития чрез електролиза водород и да се получат въглеводороди. А при производството им ще се отделя единствено кислород. Целият процес е обяснен по-подробно в изображението над статията.
След добиването на въглеводородите, те от своя страна ще се рафинират, за да се получи синтетичен дизел, както и парафини, които ще могат да се изпозлват за хранителната, козметичната и химическата индустрия. Целият процес ще се задвижва от излишна водноелектрическа енергия, а получената по време на производството топлина може да се използва за отопление на домове и офиси.
Междувременно, в момента германски инженери работят и по подобен проект за синтетичен бензин. Експерименталното гориво, наречено e-benzin, с октаново число 100 е планирано да се произвежда от изобутилен, който се получава не само от нефт, но и от възобновяеми природни ресурси.
И тъй като е-бензинът не съдържа нито сяра, нито бензол, той се явява 100% изооктан и изгарянето му в автомобилен двигател би било доста по-екологично и ефективно. Идеята е, подобно на е-дизела, при производството му да се използват единствено вода, водород, въглероден двуокис и слънчева светлина.
Все още няма информация каква ще е стойността на синтетичния дизел, както и тази на бъдещия е-бензин. От Audi планират производството да стартира още в началото на следващата година, докато за синтетичния бензин все още няма конкретни данни.