16 септември 2019
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Electrovan: първият автомобил с горивни клетки стана на 50 години

Докато концепцията за горивните клетки датира от далечната 1838 година, светът трябвало да изчака до 1959 година, за да види возило с подобно задвижване, в лицето на земеделската машина Allis-Chalmers с подобен тип задвижване. А през 1966 се появява и първият автомобил с горивни клетки - Electrovan, разработен от General Motors.

Програмата за горивни клетки на GM получава тласък заради проекта "Джемини" на президента на САЩ Джон Кенеди и програмата "Аполо". През 1962 година, Кенеди изисква от НАСА да изпрати човек на луната до края на десетилетието, като големите умове на Америка се заемат да работят как тази технология може да задвижи пилотиран космически кораб до земния спътник.

General Motors започва работа през януари 1966 година, с екип от 200 души, а 10 месеца по-късно се появява двуместният Electrovan, с пробег от над 240 км. Базиран на GMC Handi-Van и тежащ 3200 кг, прототипът на американците използвал технология с мембрана за протонен обмен (или полимерно електролитна мембрана), с 32 горивни клетки монтирани в пода, свързани помежду си с общо 168 метра пластмасови маркучи. Екипът трябвало да пожертва целия товарен отсек отзад, където били монтирани резервоари с втечнен кислород, втечнен водород и калиев хидроксид.

Electrovan никога не напуснал тестовия център на General Motors, въпреки че бил демонстриран успешно на редица събития през годината. Екологичният бус, освен че имал приличен пробег, можел да развие скорост до над 113 км/ч.
След края на проекта, прототипът бил прибран в склад в Понтиак, Мичиган, преди да бъде открит отново през 2001 г. От тогава, Electrovan е изложен в музея General Motors Heritage Center.

General Motors са похарчили над 2,5 млрд. долара за развитие на водородните горивни клетки в последния половин век. През 2013, американците се съюзяват в тази насока с Honda, които редом с Toyota, се считат за най-големите специалисти в тази област. Първият автомобил с горивни клетки, оторизиран за движение по американските пътища е бил Honda FCX-V4 през 2002 година. А последното водородно творение на GM е бруталният военен пикап Chevrolet Colorado ZH2, представен преди броени дни.

В момента японски, корейски, немски и американски компании усилено работят за внедряването на горивните клетки в серийна употреба и е въпрос на време (и инфраструктура) развитието на транспорта да поеме в тази посока.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Еко
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.