Газовата уредба: пестим ли, опасно ли е и други разсъждения
Поне 480 лева на година може да спестим, ако караме на газ, а не на бензин. Важи, ако изминаваме едва 20 км на ден и то само в работни дни. Един от най-разпространените митове за шофирането на газ е, че спестяваме, само ако караме много километри ежедневно. От българската марка REAGAS развенчават този мит с едно просто изчисление.
Реалност: Ако шофирате едва по 20 км на ден, за 20 работни дни в месеца изминавате 400 км. Когато използвате бензин, при разход на автомобила 10 л на 100 км, при цена на бензина 2.00 лв.на литър, това ще ви струва 20 лв. за 100 км или за 400 км на месец – 80 лв. За същото разстояние, ако карате на газ, при цена на пропан-бутана 0.90 лв. на литър, и разход 11 л на 100 км, ще платите по-малко от 10 лв. на 100 км или 40 лв. за цял месец. Спестявате минимум по 40 лв месечно от това, че карате на газ или 50%, ако държите на по-гръмки цифри. Ако използвате автомобила си и през уикенда, спестената сума ще нарасне. За една година спестявате от гориво поне 480 лв. и си избивате покупката на газовата уредба. Следващите години може да използвате спестените от гориво пари за да отидете на почивка или да си направите ремонт у дома.
Ето още някои от най-разпространените митове за газовите системи за автомобили, които наблюдават от компанията REAGAS:
Мит: Само старите коли карат на газ. Реалност: От газта се получават по-малко обработени газове и тя замърсява околната среда по-малко в сравнение с бензина. Заради ниските вредни емисии, най-новите разработки на водещи марки автомобили излизат от заводите с газови уредби (метан или пропан-бутан), а резервоарите за бензин са поставени в колата само като резерва, поради което са и много малки като обем – 5 - 10 литра.
Мит: Газовите уредби не са безопасни. Реалност: Газовата система минава годишен технически преглед и е много по-обезопасена от бензиновата. В газовия резервоар има мултиклапан с 3 нива на защита: 1) устройство, което спира притока на газ към двигателя; 2) стоп клапан, който се задейства, когато налягането се покачи над определено ниво; 3) клапан, който спира пълненето на резервоара на 80%, тъй като при повишаване на температурата газта се разширява и затова са необходими 20% аванс. При удар всички клапани се затварят и газта не преминава към двигателя. Също така има механизъм, чрез който при удар газовата бутилка излита от купето на автомобила.
Мит: Газта разваля двигателя. Реалност: Как газта ще влияе на двигателя зависи от това какво е съотношението пропан-бутан. В България пропорцията пропан-бутан е 70%-30%, което не само че е абсолютно безвредно, но дори е щадящо за двигателя.
Материалът е предоставен от REAGAS - българска марка газови системи, която се продава на пазарите в България, Македония, Сърбия, Румъния, Гърция, Украйна. Въпреки, че идва от ПР отдел на фирма, ние смятаме, че в горните редове има солидна доза истина, обективност и актуалност. Да не говорим за екологичните ползи от използването на пропан-бутан, още повече на природен газ (метан), които знаем ,че не вълнуват особено българския потребител, но така или иначе ги има.
Ако на човек са му газови уредби в главата, то той няма какво да мисли за автомобили за по 100000 лв. Караш ли голяма кола, очаквай и съответния разход. Виждали сме ги много такива, после не могат да купят гуми на колите си.
Избрал съм газта не защото нямам пари, а защото си ценя труда и парите. Предпочитам спестената разликата от 30-50 лв. на зареждане да я похарча за излизане с приятелката ми, отколкото да излезе през ауспуха. И кола за 100'000 лв. да си взема, пак бих й сложил газ. Освен това е по-щадящо за околната среда. Имам 2 резервоара. А колата ми придобива добавена стойност и конкурентно предимство, в случай че реша да я продам.