19 април 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Норвегия готви "данък Tesla"

Норвегия се слави като една от държавите, които най-много толерират употребата на електромобили. Сред десетте най-продавани автомобила в скандинавската страна, винаги сред отличниците са били ековозилата на Renault, Nissan и, разбира се, Tesla. Правителството насърчава купувването на подобни возила и има амбициите до 2025 година на пазара на нови коли да липсват такива с ДВГ.

Грубо един на всеки 50 души в Норвегия кара електромобил. Но това не е само от любов към природата - просто в Норвегия, електрическите возила са много изгодни. Не само, че токът е много по-евттин от бензин и дизел при еквивалентен пробег, но се спестяват сума ти данъци и такси - пътни, за покупка, застраховки, фериботи... Което пък напоследък започна много да се отразява на приходите на хазната на държавата.

Може би именно това е накарало правителството да предприеме нов ход, който журналистите в Норвегия определиха като "данък Tesla". Става въпрос за еднократна такса, с която ще се облагат купувачите на електромобили, тежащи над 2 тона. А в тази графа попадат единствено Tesla Model S и Model X. Малката Tesla Model 3 и конкуренти като Nissan Leaf, Kia Soul и Renault Zoe са под чертата. Идеята е, че по-тежките автомобили влияят повече върху пътната настилка. Така, за да подкарат някой от големите модели на Мъск, норвежците ще трябва да се бръкнат между 7000 и 70 000 местни крони или приблизително между 750 и 7500 евро, според теглото на машината.

Естествено, новият данък веднага предизвика голямо недоволство. От Норвежката автомобилна федерация NAF възнегодуваха, че покупката на електромобили ще стане неизгодна и по този начин се пречи на програмата за намаляване на емисиите 2025. Чуха се и остри изказвания, че подобна мярка ще накърни имиджа на държавата като пионер в автомобилната електрификация.

Електромобилите, обаче, имат и своите противници в Норвегия. Сред тях са шофьорите на автобуси в Осло, които се оплакват от това, че на електромобилите е позволено да се движат в бус-лентите и така се разстройва графикът на градския транспорт. Но доволни или не, те ще трябва да се примирят с факта, че пазарът става все по-електрифициран (миналия месец над 60% от продажбите на нови коли са за електромобили и хибриди). Но пък един ден, когато всички коли са на ток, бус-лентата отново ще е за (вероятно електрически) автобуси.



Рейтинг :
09.09 2023 в 05:27 1
+ 0
- 0
sffsdf28827
 
Още от : Еко
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.