Докато Европейският съюз притиска автомобилните производители да намаляват емисиите, дизеловият двигател постепенно изчезва. Пазарният му дял се срина от над 50% преди „Дизелгейт“ до едва 8% през първите десет месеца на годината. Това поставя дизела на четвърто място сред задвижванията – далеч зад хибридите, бензиновите и дори плъг-ин хибридите. Да, за първи път в историята PHEV моделите изпреварват дизелите по продажби в Европа.
Но Audi все още не са готови да пенсионират TDI. Компанията продава дизелови автомобили от 1989 г. и дори печели „24-те часа на Льо Ман“ осем пъти с TDI прототип. Някога тя дори вгражда масивен V12 дизел в суперколата R8, макар че той никога не достига до производство. Прехвърляме се в 2025 година и вече има нов 3-литров V6 с електрически акцент.
Дебютира в A6 и Q5, като новият шестцилиндров дизел на Audi комбинира мека хибридна система с електрически задвижван компресор. Макар че Инголщат вече е предлагал 48-волтови V6 дизели, това е първият път, когато MHEV хардуерът работи в тандем с електрически компресор. Той е монтиран зад турбокомпресора и интеркулера в смукателния тракт.

Когато натиснете педала докрай и турбината няма достатъчно енергия, въздухът се насочва към електрическия компресор. Вече сгъстен от задвижваното от ауспуховите газове турбо, въздухът се компресира още повече преди да влезе в горивните камери. Резултатът е повече въртящ момент при ниски обороти и практически никакъв турбо лаг. Audi дори твърдят, че новият V6 дизел предлага реакция, сравнима с електромобил със сходна мощност.
Що се отнася до мощността, трилитровият агрегат развива 295 к.с. при 3620 об/мин и 580 Нм при 1500 об/мин. В сравнение с предшественика си, максималното налягане от 3,6 бара се изгражда почти секунда по-бързо. Работното колело на компресора също се върти с около 40% по-бързо, достигайки 90 000 об/мин само за 250 милисекунди. Това води до по-остра реакция при потегляне, като автомобилът изминава „една добра дължина повече“ през първите две и половина секунди.
При потегляне, меката хибридна система добавя временно 24 к.с. и 230 Нм. Впечатляващи цифри — но как се превеждат на пътя? A6 Sedan с V6 дизел ускорява до 100 км/ч за 5,2 секунди и достига 250 км/ч. Малко по-тежкото комби е само с една десета по-бавно.
Въпреки че тежи колкото A6 Sedan, Q5 всъщност е по-бърз. Независимо дали изберете стандартния SUV или по-елегантния Sportback, и двата модела достигат 100 км/ч за точно пет секунди и имат същата електронно ограничена максимална скорост като A6. Колкото и впечатляващо да звучи всичко това, схемата, илюстрираща сложността на задвижването, би ни накарала да се замислим дали нещо няма да се обърка.

Но от Audi уверяват, че няма място за притеснения, тъй като издръжливостта е подобрена спрямо предишния V6 дизел. Освен това горивната ефективност също е по-висока. Да бъдем ясни: това не е изцяло нов двигател. Кодът „EA897evo4“ потвърждава, че това е най-новата еволюция на дизелов агрегат на Volkswagen Group, представен за първи път през 2010 г. Той дори е задвижвал някои модели Porsche, преди марката напълно да се откаже от дизела след скандала „Дизелгейт“. Всъщност EA897 беше част от аферата с устройствата за манипулиране на емисиите.
Все пак Audi настоява, че този последен V6 е най-чистият досега. Той дори може да работи с хидротретирано растително гориво (HVO), който намалява CO₂ емисиите с до 95% спрямо конвенционалния дизел. Произведено от използвано олио за готвене и селскостопански отпадъци, HVO вече се използва за зареждане на дизеловите автомобили, произвеждани в заводите на Audi в Некарсулм и Инголщат.
Обичайно бихме очаквали този двигател да се появи в A7, но големият Sportback вероятно няма да има следващо поколение. Бъдещето на флагмана A8 също е неясно. Очакваните догодина Q7 и дори по-големият Q9 най-вероятно ще получат обновения V6 дизел.







Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари