20 януари 2025
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

"Лада" пак изправена пред фалит

АвтоВАЗ отчаяно се нуждае от държавна помощ

Руските правителствени агенции отново обсъждат подкрепа за производителя на "Лада" - АвтоВАЗ, който е изправен пред рязко увеличение на разходите за обслужване на дълга поради повишаване на лихвените проценти. Това заяви Сергей Чемезов, ръководител на държавната корпорация "Ростех", съсобственик на руския автомобилен производител след оттеглянето на Renault, пред Interfax.

„Наистина дълговата тежест на АвтоВАЗ е висока. Ние продължаваме да инвестираме в задълбочаване на локализацията, увеличаване на производството, актуализиране на моделната линия, защото без инвестиции няма да има конкурентоспособност. Въпреки това, с нарастването на основните лихвени плащания към банките са се увеличили с един милиард рубли годишно“, заявява Чемезов, коментирайки ръста на дълга на автомобилния производител.

„Разбира се, би било по-добре тези пари да отидат за финансиране на инвестиционната програма. Правителството също разбира това и не изоставя завода. Доколкото знам, съответните агенции сега обсъждат как да помогнат на АвтоВАЗ в тази ситуация“, казва Чемезов.

Той отново посочи трудностите, пред които са изправени производителите на фона на затягането на паричната политика на Централната банка на Русия, добавяйки, че нарастващите лихвени проценти „удрят особено силно отбранителната индустрия“.

„Имаме сериозни задължения към армията, други държавни клиенти. Освен това голяма част от продуктите ни са артикули с дълъг производствен цикъл, година или повече. Авансовите плащания от клиентите обикновено не са достатъчни за извършване на цялата работа, докато вземането на заем с луди лихви е самоубийство за бизнеса. При сегашните обстоятелства ние трябва да дадем всичко, което спечелим, за да платим лихвите, а може би дори не трябва да е така, това е път към фалит“.

Президентът на АвтоВАЗ Максим Соколов заяви по-рано, че дългът на компанията надхвърля 100 милиарда рубли. „Това е сериозна тежест, особено с текущия основен лихвен процент, това веднага са допълнителни почти 20 милиарда рубли повече, които трябва да намерим, за да обслужваме заемите годишно. Но банките вярват в нас. Сега имаме отворени дългосрочни кредитни линии в много банки“, успокояваше Соколов през септември.

Възможността за помощ за АвтоВАЗ за намаляване на дълга на автомобилния производител вече беше обсъдена по-рано тази година. Вицепремиерът на Русия Денис Мантуров потвърди това през февруари, а Соколов каза в края на април, че предложенията за преструктуриране на дълга на Автоваз преминават през процес на одобрение в правителството и компанията очаква конкретни решения до лятото. Такива решения обаче не бяха обявени.

Директорът за връзки с правителството на автомобилната компания Александър Виноградов каза в началото на август, че правителствените дискусии относно възможните стъпки за облекчаване на дълговата тежест на компанията са временно спрени в светлината на ръста на продажбите на автомобилния производител и подобряването на финансовите му резултати.

„Тази тема беше обсъдена и дори беше формулирана определена инструкция. Но в крайна сметка всичко това беше спряно за момента, защото финансовите ни резултати започнаха да се възстановяват, продажбите са силни. Освен това нашите финансови експерти смятат, че там ще възникнат допълнителни задължения (ако правителството помогне за облекчаване на дълговата тежест на компанията). Затова помислихме и засега сложихме всичко на пауза, тъй като нашите финансови експерти са доволни от текущото съотношение на дълга към финансовите показатели“, казва Виноградов.

Той твърди, че решението на правителството да отложи плащането на таксата за бракуване на превозни средства до края на годината е ефективна мярка в подкрепа на автомобилната индустрия. От руското министерство на промишлеността и търговията заявиха в края на миналата седмица, че тази мярка, която през последните години помогна на руските производители на автомобили със специални инвестиционни договори да увеличат оборотния капитал, ще остане в сила през 2025 г.

Продажбите на автомобилите Lada в Русия нараснаха с една трета до 377 900 през първите десет месеца на 2024 г., след като се повишиха с 90% до 352 600 през 2023 г. Автоваз не публикува финансовите си отчети и не посочи финансовите си резултати за 2023 г. в подробности.


helper68
Рейтинг : 1030
17.12 2024 в 12:08 2
+ 0
- 0
''Сефте''.
craghack
Рейтинг : 1028
05.12 2024 в 14:54 1
+ 3
- 1
Хаха, руските лади ще са Made in China скоро.
 
Още от : Бизнес
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.