В Румъния увеличават бонусите за нови коли, в България - тишина
Северната ни съседка налива още 90 млн. евро в пандемията, а родните институции си траят за подобни програми
Румънското правителство обяви, че увеличава с 15% бюджета за 2021 година на програмата за замяна на старите автомобили от автопарка на държавата с нови чрез връщане за скрап. Програмата е въведена преди повече от 10 години и подпомага успешно процеса за обновяване на автопарка на северната ни съседка.
Очаква се между 55 000 и 60 000 собственици на остарели МПС в Румъния да се възползват през тази година и да подменят автомобилите си с нови, екологични и безопасни, във време на тежка пандемична и икономическа криза.
Съгласно условията на програмата, собсвтениците на стари автомобили ще получават 1500 евро при връщане за скрапиране на техните МПС и съответно 10000 евро бонус при покупката на ново електрическо превозно средство и 4500 евро при покупката на плъг-ин хибрид.
Очакванията на правителството на Румъния са чрез тази мярка да се подобри качеството на автопарка, да намалеят значително жертвите при пътни инциденти и да се подобри качеството на въздуха в големите градове.
Асоциацията на автомобилните производители в България предложи създаването на подобна скрапинг програма в България, през изминалата година, но все още няма отговор от съответните интституции. Въведените в европейските държави подобни програми с икономически стимул за увеличаване на пазарното търсене на нови автомобили са подобрили значително състоянието на автопарка в тези страни, намалили са броя на ПТП и са подобрили състоянието на чистотата на въздуха.
Родното предложение е да се осигури бюджет от 50 милиона лева за държавни бонуси, които да се предоставят при покупка на нови МПС и връщане за скрап на автомобили на възраст над 15 години, както следва:
- Електрически - 10 000 лв.
- Автомобили с хибридно/плъгин хибрид задвижване - HEV/PHEV – 7 500 лв.;
- С екологична категория „Евро 6d” – 5 000 лв.
Програмата ще обхване подмяната на минимум 9000 броя остарели МПС.
България значително изостава от другите европейски страни по отношение на използването на екологични и безопасни превозни средства и към настоящия момент автопаркът в нашата държава е отчайващо стар, морално и физически. Делът на автомобилите, които са на възраст над 15 години, вече достигна безпрецедентните 75%.
Връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност, безопасност и надеждност е задълбочено изследвана и многократно доказана в световен мащаб. Използването на стари коли, в лошо техническо състояние, без да са оборудвани със съвременни технологии за безопасност и екологичност, пряко води до значително по-висока смъртност при пътни произшествия и до замърсяване на въздуха с вредни емисии, което също е изключително важен фактор за продължителността и качеството на живота, който водим в нашата страна.
Автомобилните вносители в България призовават за разработване на държавна политика за мобилност и за управляване на процесите, свързани с автомобиния парк в нашата държава.
А най-абсурдното е, че дори тези пари не се използват за да се реши проблема, а потъват в приближени фирми, както и за купуване на гласове...