Автомобилен салон Париж 2022: скромен, но интересен
През тази седмица се провежда Автомобилен салон Париж 2022 (Mondial de l'Automobile). Изложението, което доскоро се редуваше през година с това във Франкфурт, а от миналата година с Мюнхен, се превърна в единствения голям автомобилен форум в Европа тази година, след като салонът в Женева през пролетта отново бе отложен заради незатихналата тогава ковид вълна.
Все повече автомобилни марки се отказват от участие в подобни автомобилни форуми, като и тазгодишното изложение в Париж не направи изключение. Голяма част от световните производители като Volkswagen Group (с всичките си подразделения), BMW, Ford, Honda, Mercedes (въпреки премиерата на EQS SUV в музея Роден в Париж) и много други нямат свой щанд. Интересното е, че дори френска марка като Citroen липсва, както и по-голямата част от дивизиите на концерна Stellantis, с изключение на DS, Peugeot и Jeep.
Въпреки намаления състав на изложителите, има все пак какво да хване окото на посетителите, дори и от страна на няколкото азиатски участници (от Китай и Виетнам). По-долу ви представяме накратко глобалните новости от Mondial de l'Automobile 2022 (снимки в галерията над статията), като повече внимание на отделните машини ще обърнем впоследствие с повече подробности:
Alpine, Dacia, Renault
Renault Group се очертава като най-големият изложител в Париж, като свои премиери представят и трите бранда на френската компания. От Alpine показват концепцията си за водороден спортен автомобил Alpenglow, както и специалната пистова версия A110 R на спортната си машина. Dacia представя уникалното концептуално бъги Manifesto (на водещата снимка), както и обновени версии на серийните си модели.
Едноименната марка Renault е с цели 5 премиери на салона. Най-очакваната е възродения модел 4, който идва под формата на компактен електрически кросоувър, наречен 4EVER Trophy. На същата платформа е и показаният R5 Turbo 3E - концепция за електромобил със задно задвижване, предвиден за дрифт и забавления. Серийният модел 5, пък, ще наследи електрическия Zoe в гамата на французите. Глобална премиера правят още електрическият товарен модел Kangoo E-Tech, както и водородният бус Master Van H2-Tech. Последен, но не по важност, е дебютът на новия кросоувър Renault Austral, който вече е наличен за поръчки и в България.
Марката Mobilize за споделено пътуване от Renault показа модела си Duo, който представлява двуместно електрическо четириколесно превозно средство с основно предназначение за употреба в градска среда. Моделът ще има и лекотоварна версия, наречена Bento, която е на същата база и със същите размери.
Stellantis: DS, Peugeot, Jeep
Другото френско присъствие на роден терен е на част от марките на концерна Stellantis. DS представят моделите 3 и 3 E-Tense, под което име вече се предлагат бившите 3 Crossback и 3 Crossback E-Tense. Peugeot показва изцяло новия 408, който променя стила и вече е по-скоро купе-кросоувър (или по-точно седан-кросоувър) вместо традиционен седан, като ще атакува конкуренти като Renault Arkana.
Jeep представя първият си изцяло електрически модел на автосалона в Париж. Моделът, наречен Avenger, ще се произвежда в Полша, а същата платформа ще изпозлват и еквивалентни коли на Fiat и Alfa Romeo. Серийният модел е със задвижване само на предните колела, но във френската столица бе показана и концепция с два електромотора и 4х4 задвижване.
Китай и... Виетнам
И докато глобалните играчи се изчерпаха с представените по-горе, от няколко азиатски компании заложиха на автосалон в Париж за да ни покажат с какво ще започне евентуалната им експанзия на европейските пазари. Great Wall Motor представи актуалните модели на марките си Wey и Ora, а компанията BYD заложи на три електромобила - седан и два кросоувъра, които скоро трябва да се предлагат в Европа. Интересно е участието на виетнамската компания VinFast, която, 4 години след излизането си на сцената, вече е готова с 4 предложения за нашите ширини, от които две са електрически.
С това, списъкът на по-известните играчи, показали свои продукти в Париж се изчерпва. Разбира се, няколко десетки стартъпа и компании от поддържащата индустрия също са налице, но очевидно бъдещето на Mondial de l'Automobile съвсем не е безоблачно. Както и на повечето подобни форуми (поне в Европа), между другото.
Снимки на дебютните модели от автосалона в Париж може да разгледате в галерията над статията.