Ето как системата на Scania е спасила десетки при атентата в Берлин (видео)
Днес германските власти съобщиха още информация относно терористичния акт на коледен безар в Берлин, при който загинаха 12 души, а 50 бяха ранени от камион, врязал се в тълпата. Според полицията една от системите на машината Scania е предотвратила още по-голямо кръвопролитие, след като не е позволила на намиращия се зад волана тунизийски терорист Анис Амри да продължи смъртоносния си марш сред ужасената тълпа.
Въпросната система е въведена преди няколко години, благодарение на директива на ЕС, според която тежкотоварните машини трябва да разполагат с допълнителна система за спиране. При Scania тя се нарича Advanced Emergency Braking (AEB). Тя има функцията да предотвратява или намалява щетите от сблъсъци, но е важно да се знае, че може да бъде изключена или прескочена от водача в определени ситуации.
Компютърът анализира данните от радар и камера, които събират информация за разстоянието, скоростта и размера на препятствието. При скорост над 14 км/ч и наличие на обект пред камиона, системата започва да следи поведението на водача и дали той натиска спирачка или подава газ. Ако реакция няма, се включва защита в три степени.
Първата степен е аларма, съобщение на екрана на шофьора и превключване на педала на спирачката на по-голяма чувствителност, която да доведе до по-бързо спиране при натискането.
Ако шофьорът продължава да не реагира на опасността, се активира още по-силен звуков сигнал, светлинна индикация и се включват въздушните спирачки. Това второ стъпало все още не води до напълно спиране до покой и целта му е за последно да привлече вниманието на водача.
Ако това не се случи, както очевидно е станало при терористичния акт в Берлин, се активира аварийно цялата спирачна система с пълния и капацитет. В такъв момент може вече да е твърде късно ударът да бъде избегнат, но целта е да бъдат намалени максимално щетите от сблъсъка или да предотврати избутването на препятствието на дълго разстояние.
При активиране на третата степенна спирачната система има няколко възможност за шофьора да си върне пълния контрол и да я "прескочи". Спирането се прекратява, ако препятствието се измести и вече не се намира пред камиона или ако ускори и увеличи дистанцията от задаващата се машина. Освен това в рамките на 3 секунди при натискане на педала на газта докрай шофьорът може да продължи ускорението, което е оставено като допълнителна възможност за изпреварване в последния момент. Активиране на мигачите също може да изключи системата, за която е достатъчно да регистрира, че човекът зад волана извършва целенасочено действие.
Самата система може да бъде изключена ръчно от бутон на таблото. Тя винаги се активира при стартиране на двигателя и за късмет при случая в Берлин очевидно полският шофьор на камиона, който бе убит при кражбата, не е дезактивирал системата, а с това неволно е спасил живота на много от намиращите се на площада хора в момента на атентата.