Запознайте се със Запорожец с вътрешности от BMW E34 за дрифт
За проект като този, за който ще стане въпрос по-долу, се иска немалък кураж. Монтирането на мощен двигател в черупката на стар соц автомобил е доста голямо предизвикателство, на което се е решил един руснак. Той се казва Руслан и е имал за цел да създаде дрифт автомобил за лично удоволствие. За целта намерил подходящо купе – Запорожец – а под предния му капак монтирал шестцилиндров двигател от BMW 5-Series E34 заедно с цялата задвижваща система. Резултатът е вдъхновяващ син Запорожец с предно разположен двигател и задно предаване. Перфектният дрифт автомобил? Може би.
Руснакът имал идея да събере всички погледи като внедри механиката от BMW-то в малкия ЗАЗ-965, който се смята за култов сред феновете на соц автомобилите. Имало обаче проблем – купето било твърде малко за големия двигател. Точно заради това, Руслан и екипът му се спрели на доста по-дългия ЗАЗ-968.
Първата и основна задача пред лудия конструктор била да се разкрои купето на Запорожец-а, за да побере голямото германско сърце и цялата периферия, нужна за работата му.
Само си представете колко неща трябвало да намерят място в купето на малката машина със задно разположен двигател с въздушно охлаждане. Шестцилиндровият мотор трябвало да бъде монтиран надлъжно отпред, зад него да бъде разположена 5-степенната скоростна кутия, а назад трябвало да се направи място за карданния вал, диференциала, полуоските, главините и тн. Освен това, новият двигател е с водно охлаждане, което означава куп маркучи, радиатор, разширителен съд и тн.
Реално целият под на колата бил прекроен, а изрязаните ламаринени панели били заменени от новоформирани на ръка елементи. Казано по-просто, Руслан се слял в едно с ъглошлайфа и със заваръчния си апарат. Всичко това било придружено с много изчисления, модификации и усилване на купето. Все пак то трябвало да издържи на натоварването, което всяка дрифт машина понася.
Резултатът от целия този труд обаче е налице, което е видно и от снимките. Първият и единствен ЗАЗ-968 с двигател от BMW E34 се появил на бял свят. Видът на този Франкенщайн веднага издава какво купе е било ползвано за база. Въпреки това, особено на профилните снимки, се забелязва, че колелата са изнесени в двата края на купето, което вече има много по-къси надвеси спрямо оригинала. Това се е наложило, за да се компенсира 50-сантиметровата разлика в междуосието на соц возилото и това на модела на BMW, който е дарил своята задвижваща система. Интересното в случая е, че самоукият дизайнер някак си е успял да запази култовата черта на ЗАЗ-а – страничните въздухозаборници.
Двигателят е редови шестак с 2.0 литра работен обем и мощност от 150 к.с. Въпреки че на практика е монтиран в багажника на соц автомобила, той е бил твърде голям дори за там. Това е наложило издължаването на моторния (вече) отсек с 20 см. Радиаторът и перката, която го охлажда пък са монтирани в самия „нос“ на колата между двата фара. Издаденият панел в предната част е взет от най-късните модификации на модела – 968М – и благодарение на него външният вид на колата изглежда още по-характерен. Същата функция изпълняват и изпъкналите фарове с лупи, които визуално осъвременяват колата.
От BMW E34 са взети и носачите, чието монтиране е било ново предизвикателство. Оказало се, че гумите излизат много настрани, което пък принудило Руслан и хората му да раздуят калниците, за да поберат колелата. Като стана въпрос за колела, редно е да се спомене и какво има зад тях, а именно какви са спирачките. Създателят на този автомобилен Франкенщайн е предвидил 4-бутални апарати с 320-милиметрови дискове Brembo отпред и 310-милиметрови дискове с 2-бутални апарати отзад.
Колкото до интериора, той също е получил доста части от донорското BMW, сред които таблото, централното барче, уредите, конзолата с педалите и части от мокета. Останалото е спартанско – две състезателни седалки тип „корито“ и спортни колани. Задната седалка е премахната и на нейно място има нещо като пейка, покрита с рифелова ламарина.
Бихме казали само едно: гениално.