16 юни 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Автоматизация за масите: тест Dacia Sandero Easy-R

Автоматичната скоростна кутия е голяма „благина”. Особено в натоварения трафик, където с механичната може да хванете мускулна треска на левия крак от съединителя, но също така и на дълъг път, примерно на магистралата, където може да лепнете круизконтрола на определена скорост и десният ви крак да си почине от постоянното натискане на газта. Да притежаваш кола с автоматични скорости, обаче, е скъпо удоволствие, особено ако говорим за чисто нов автомобил. Не че и с кола на старо е евтино удоволствие, особено ако опрем до сервизиране.

От няколко години, обаче, различни автомобилни производители, най-вече френските, намериха едно по-бюджетно решение – автоматизираните механични трансмисии. При тях, една горе-долу конвенционална „ръчна” скоростна кутия се модифицира така, че благодарение на допълнителни компоненти - компютърно контролирани хидравлични или електромеханични механизми, изключват съединителя, сменяйки предавка и след това отново задействат съединителя, вместо това да прави водача, на база показания на сензори за въртящ момент, скорост на движение и т.н.

И двата големи френски автопроизводителя – PSA и Renault работят смело в развитието на “автомеханичните” скорости, но много интересно е решението на втория да внедри технологията, наречена Easy-R, в модели от бюджетния си бранд Dacia. Доколкото идеята на Dacia е да бъде достъпен автомобил, не бива да се притеснявате, че добавянето на псевдоавтоматика ще оскъпи много румънските народни коли – според ценовата листа, разликата в цените между моделите с механична и автоматизирана трансмисия е само 1400 лв.

Dacia Easy-R се предлага за моделите Sandero и Sandero Stepway, тъй като според Renault, именно компактният хебчек е най-удачен избор за автоматизация – предпочитан е от по-млади и не толкова опитни шофьори, размерите му го правят идеален за градска или флийт кола и т.н.

На българския пазар Easy-R се предлага в следните комбинации: 5-степенна за бензиновия двигател TCe с 90 к.с.и 6-степенна за еквивалентния като мощност дизелов dCi. EASY-R отнема напрежението при шофиране, защото е лесна за работа и осигурява удобството на скоростна кутия без педал за съединителя. Трансмисията има два работни режима - Drive и Manual (импулсно превключване). В режим Drive, компютърът контролира смяната на предавките спрямо преобладаващите условия на работа. Смените се извършват съобразно фактори като обороти на двигателя, скорост на движение, стил на шофиране и т.н. В режим Manual (импулсно превключване), водачът поема пълния контрол за превключване на предавките и може да си поиграе, като със секвенциална трансмисия на спортна кола, бе, разбира се, да очаква чудеса.

Комбинирана с бензиновия двигател TCe 90, скоростната кутия EASY-R доставя 90 к.с. и 140 Нм, както и каталожен разход от 5 л /100 км, който е идентичен с параметрите на „ръчната” кутия. Двигателят е сравнително отзивчив, работи добре и на по-ниски оборти, само когато не сте особено последователен с натискането на газта изръмжава повече, отколкото би ви се искало. Това може и да ви стресне в началото, но както при всяка новост, след известен период на привикване работите се оправят – за да се случва по-плавно смяната, просто трябва леко да се отнеме газта, когато усетим, че асистиращата система се готви да смени предавката.

Една идея по-бързо се свиква при дизеловата версия. Първо, всички знаем, че маломерните дизели си имат турбо дупка при потегляне и рязко подаване на газ и второ – наличието на още една, 6-а предавка, прави работата на двигателя доста по-балансирана. И в двата случая, агрегатите са със старт/стоп система, което също си е плюс в задръстванията.

В режим Drive скоростната кутия автоматично превключва на по-ниска предавка, за да осигури максимална динамика, ако е необходимо рязко ускорение (кикдаун). Тя може да превключи 1 или 2 степени надолу, за да освободи пълната мощност на двигателя – полезно свойство, което е от полза, когато излизате от хлъзгав път например. Освен това, на разположение е и функция „пълзене”, при която след като вдигнете крак от спирачката, колата автоматична потегля бавно (напред или назад) и може да маневрирате с много ниска скорост или да се влачите из натоварените градски артерии. Функцията се комбинира добре и с асистента за потегляне по наклон, който пък няма да ви позволи да тръгнете назад, когато потеглите по стръмна улица.

В режим Manual (импулсно превключване), работата става по-динамична и отзивчива, тъй като водачът решава когато да превключи предавка. Той може да избере подходяща предавка в случай на внезапна, неочаквана маневра за изпреварване, или когато нивото на сцепление е ниско (върху сняг например). Всичко, което се изисква, е да преместите лоста към позиция „М“ и да изберете „+“ или „-“, за да превключите предавка нагоре или надолу.

От Renault гарантират, че Easy-R е с много голяма издръжливост и надеждност, заради използването на електро-механична вместо хидравлична технология. По време на развитието й, трансмисията е била оценена за 130 000 часа на дино стенд. Освен това, всяка отделна EASY-R трансмисия преминава през тест за качество при слизане от поточната линия.

Автоматизираната скоростна кутия Easy-R се предлага за по-високите нива на оборудване E2 Laureate (бензин) и Stepway (дизел) в Sandero. В първия случай, цената на автомобила е 21 790 лева, а във втория – 25 990 лв. с ДДС

А, за малко да забравя – няма да намерите режим или бутон Р (паркинг) на скоростния лост или таблото, защо все пак, макар и автоматизирана, Easy-R е механична скоростна кутия. Вижте как работи новата трансмисия детайлно (простете за "нямото кино", но авторът не е специалист в озвучаването):

Видео към новината


Рейтинг :
09.09 2023 в 06:17 3
+ 0
- 0
sffsdf12620
+ 0
- 1
Ае от нас да мине ше има и за ония под масите
+ 0
- 0
Казва се за народните маси
 
Още от : Тест
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.