29 март 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Ford Fiesta Red Edition: автомобил, който не се притеснява да е на лимита

Конструкторите от Ford са особено горди с мъника Fiesta и май те самите тачат повече Red Edition (или черния му брат) от черешката на тортата ST. Причината? Всъщност са две. Прословутата литрова мощност, по-добра от тази на разни хиперкари, но по-важното - голяма заявка за "Двигател на годината" (и между другото победител в категорията от 4 години насам).

Какво пък толкова го хвалят този мотор? Как какво? Преди 10 години 3-цилиндровите 1-литрови мотори се клатушкаха в коша сякаш нещо е нередно. И тогава изобщо не сме намесвали теми като конски сили и въртящ момент. А сега? Сега можем откровено да наречем Fiesta Red с 1-литров турбо-бензин "ентусиастки" автомобил. Ние автомобилните ентусиасти сме хора, които обичаме да шофираме, гледаме да сме зад волана на нещо по-така и не на последно място - изтезаваме техниката си. Хайде, да не е изтезание, а по-скоро достигане на лимита на сцепление, на спирачки, на обороти...

Ford Fiesta Red Edition определено няма нищо против да достигне до кой да е лимит. Ще започнем в обратен ред с работните режими. Въртящият момент "идва" от малко под 2000 об/мин и поддържа константни 210 Nm почти до "края на оборотомера". Това означава, че теглителната сила е налице през цялото време, а изпреварванията са лесна задача дори без смяна на предавките. Мощността от 140 к.с. се достига при 6000 об/мин, което осмисля цялото това форсиране. В зависимост от нуждите и желанията на водача, двигателят доставя всичко, на което е способен, по най-приятния начин.

Изтезание две - спирачна система. Да, мъникът е с неособено големи по диаметър предни дискове и с редките (вече) задни барабанни спирачки, но това определено не означава, че след три-четири интензивни спирания, ще усетите неприятното чувство на потъващ спирачен педал и никакво равнозакъснително движение. Дори напротив, комбинацията изобщо не се тормози или поне не издава подобни признаци. Да, 16-цолови "отворени" лети джанти с барабанна спирачка за фон не е най-готината гледка, но какво пък толкова, мисля, че ще живея спокойно с този факт.

Изтезание три - завиване и сцепление. Fiesta Red Edition е оборудван с по-ниски и по-твърди пружини от на стандартен модел, но не толкова твърди, колкото на ST. Това със сигурност значи, че завива по-добре от нормална Fiesta и може би еднакво със ST. Причината? Ами 35-те килограма, с които Red Edition е "отслабнал". До голяма степен масата е свалена от предницата, където вместо "големия" 4-цилиндров двигател е поместен 3-цилиндров. За съжаление няма да публикуваме снимка на Red Edition на три колела, но на няколко пъти ми се случи задното вътрешно на завоя да остане във въздуха, което означава, че предницата артикулира достатъчно добре.

Бута ли муцуната, ще попитате. Ами, няма какво да се лъжем, бута. Но за да достигна лимита на предните колела, трябва да съм много ентусиазиран и скоростта в обратния завой да е над нормалната. При по-леки или по-дълги завои проблеми с предното сцепление няма, дори напротив.

Сега ще се запитате за какво ви е Fiesta Red/Black Edition вместо класическото ST, нали? Първо - заради цената. Второ, заради застраховките и таксите за експлоатация. Трето, заради разходите по поддръжка и употреба. За някого това може да са маловажни фактори, но за други не са. A и да не забравяме, че на всички аматьорски състезания зад волана на "ST-младши", ще сме в най-малкия клас.

Става ли Fiesta Red Edition за ежедневна кола? Определено става! В града на всекиго е необходимо нещо пъргаво, за да съумява лесно, бързо и не на последно място забавно да се придвижва от вкъщи до офиса или по различни задачи. Според мен Red Edition е предназначен за дамите, а Black Edition за господата. Вярвам, че съм изглеждал не на място зад волана на толкова крещящо червен малък Ford в София. Затова пък се стремях да ме виждат колкото може по-малко хора, слаломирайки между лентите и изстрелвайки се на всяко зелено на светофарите.

Защо споменавам това "джигитско" до някъде поведение по пътя? За да стигна до последното перо - разхода на гориво, който истински ме изненада. Както разбрахте, не съм пестил от даване на газ в града. Из планинския проход също не съм бил от скромните, за да достигна до лимита на сцепление. А по слънчевите снимки можете да предположите, че беше топло и ползвах климатика. В края на краищата разходът при тези условия бе под 7 литра за 100 км. Това ако не е добре, здраве му кажи.

Още по-убедителна е специалната цена, на която в момента можете да си купите Fiesta Red/Black Edition без зимен пакет (отопление на седалки, огледала и челно стъкло), автоматични ксенонови фарове и парктроник, но с всичко друго, от което най-вероятно ще имате нужда (CD/MP3/USB-аудио, мултиволан, 16-инчови джанти със сравнително ниски 195/45 гуми, асистент за чистачки) - малко над 30,000 лв. За тази сума почти няма конкуренти, които така добре да се справят със ежедневните задачи, като една от най-тежките е да са в ръцете на автомобилен ентусиаст.

тестът е проведен със съдействието на Automobilisti; снимки: Eight Days Art



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:17 2
+ 0
- 0
sffsdf12626
+ 0
- 0
За внучката
 
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.