Плавна еволюция: тест-представяне Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq се прояви през 2016 г. и бързо се превърна в един от най-успешните модели на чешката марка. Все пак иде реч за голям SUV, който предлага най-модерните технологии на VW Group, съчетани с доволно вътрешно пространство. При това и на доста добра цена – нещо, което „мечокът“ да стане бестселър с 860 000 продажби.
Логично, дойде ред и за второ поколение на машината, с която няма кой знае какви радикални промени, изключая добавянето на плъгин хибрид, а просто желание за подобрение, с малки модификации по дизайни и по-големи размери.
Kodiaq 2 е най-близък роднина с VW Tiguan, въпреки че е с 219 мм по-дълъг, а междуосието му е с 110 мм по-голямо.
Задвижващите системи също не са непознати. На първо време излизат 2-литров дизел със 150 к.с. и предно предаване, както и със 193 к.с. и 4х4. Има и „мек“ хибрид със 150 коня, 2-литров бензинов мотор с 204 к.с. и 1,5-литров plug-in хибрид с 204 к.с. и пробег само на електричество от над 100 км.
Увеличението на размерите, за което стана дума, означава, че второто поколение на кросоувъра предлага повече пространство. Някой може да реши, че това е невъзможно, тъй като междуосието си остава същото. Общата дължина, обаче, е с 60 мм повече спрямо предшественика, което осигурява и повече място за третия ред седалки. Новият Kodiaq има и по-добър коефициент на съпротивление, като той пада от 0,32 при първото поколение до 0,28.
На външен вид тази промяна е довела до това, новият SUV да изглежда не само по-голям, но и по-набит. Извън това има нови матрични LED фарове, хоризонтална светлинна лента зад решетката и нови стопове с анимирани мигащи светлини. Предлагат се джанти с размер от 17 до 20 цола.
Това, което впечатлява повече, е салонът. Той е много практичен и лесен за използване. В зависимост от желанието на клиента се предлагат кожа, сив текстил или сив микрофибър с жълти шевове, който изглежда доста добре. Общото впечатление донякъде развалят част от детайлите в салона, които изглеждат прекалено обикновени и дори евтини.
Донякъде това важи и за 10-инчовия инструментален дисплей, но пък в крайна сметка ценовият диапазон на Kodiaq е по-нисък от този Tiguan, например. В центъра е разположен 13-инчов екран на мултимедията, който предлага ясна графика. Софтуерът работи бързо и логично, като изключим навигацията, която се бави и може да пропуснете някой изход от магистрала, например - на нас ни се случи няколко пъти. От Skoda твърдят, че разработват нов софтуер, който ще бъде готов до 2 години и ще реши всички проблеми.
Сред промените трябва да се отбележи, че селекторът за смяна на предавките вече е зад волана, което освобождава пространство на централната конзола. Там има възможност за безжично зареждане на два смартфона, както и за поставка за чаша и подлакътник. Самата конзола е разширена към втория ред седалки, предлагайки малко място за съхранение и две поставки за чаши.
Като цяло, пространството за краката и главата, разбира се, е огромно. Обемът на багажника също. Той варира от 910 до 2105 литра за версиите с ДВГ с 5 места, което е с 40 литра повече от преди. Вариантът със 7 места предлага 340 литра зад третия ред седалки, което е със 70 литра повече. При сгънат трети ред обемът се увеличава до 845 литра, което означава 80 литра. Максималният товарен обем на седемместния вече достига 2035 литра - с 30 повече от първото поколение.
Типично за моделите на чешкия производител и тук се предлагат редица трикове за поставяне на товари и тяхното закрепване. Има двоен под, куки за чанти, няколко мрежи и др. Чадърът във вратата и стъргалката за лед в капачката на резервоара са, разбира се, задължителни, а вече са и устойчиви, казват от Skoda. Има и торби за боклук във вратите, нов почистващ препарат за дисплеи, защита на ръбовете на вратите, държач за смартфон в облегалката и много други неща.
Но нека се фокусираме към задвижването… Чехите очакват дизелът да бъде най-търсен - около 55%. Прогнозите са, че само 1/3 от клиентите на дизеловите версии ще изберат по-големия от двата варианта - 193 к.с. и 4х4. Ние обаче първо се запознахме с него, за да се убедим, че особено на дълъг път това си остава една от най-добрите опции, въпреки малко по-големия шум. Ускорението до 100 км/ч става за 7,8 секунди, а разходът според бордовия компютър при пътуване през задръстванията на Барселона и още стотина километра по магистрала е 6,8 л/100 км.
Плъгин хибридът е значително по-икономичен. Той предлага 204 к.с. и 350 Нм, като 1,5-литровият мотор работи с батерия с капацитет 19,7 kWh. От Skoda твърдят, че тази версия може да направи 100 км само на ток. По селски пътища със сравнително много завои и по-ниска скорост постигаме разход от 3,5 л/100 км в хибриден режим, което е доста добър резултат. В подобни условия електрическият мотор може да свърши добра работа, стига да не излизате на магистрала. Батерията се зарежда с 11 kW или с бързо зарядно до 50 kW, като може да бъде напълнена от 10 до 80% за 24 минути. Има и система за рекуперация на енергия с три нива - силно, леко и автоматично.
Като цяло вторият Kodiaq се представя още по-добре на пътя от предшественика си. Возията е по-мека, като явно инженерите на Skoda са направи доста подобрения по шасито. Комфортът вътре е на високо ниво, а управление е по-прецизно, на моменти, особено в завоите, става по-твърдо. Като опция се предлагат адаптивни амортисьори, които са част от пакета Sport.
Като цяло Skoda Kodiaq си остава един от най-сериозни претенденти в този сегмент, като за това ще помогнат както нови технологии, сред които е PHEV, така и предлагането да дизелови версии. Цените на българския пазар стартират от 72 480 лева за версия с 1,5-литров бензин и мек хибрид в най-ниското ниво на оборудване и достигат до 96 970 лева за вариант с 2-литров дизел и 4х4. По-късно тази година ще излезе и Kodiaq RS, който ще получи 2,0-литров TSI с 265 коня и ще струва над 100 000 лева.