26 май 2019
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Широки или тесни гуми? Как се отразяват на шофирането?

Много шофьори искат летните им гуми да изглеждат по-атрактивно отколкото зимните им еквиваленти. Поради това за лятото обикновено се избират широки и нископрофилни гуми, докато тесните по-често се използват през зимата. Изборът на гуми влияе на облика на автомобила, комфорта при шофиране и на много други характеристики.

В Централна и Източна Европа, собствениците на автомобили често имат два комплекта джанти: един за през лятото и друг за зимата. Разпространен избор измежду шофьорите е да използват малко по-големи и съответно по-скъпи джанти за летните гуми.

Ако шофирате автомобила си със зимните гуми, докато отивате да закупите летни, е важно да знаете размера на настоящия си комплект летни гуми. В противен случай рискувате джантите ви да не паснат на новите гуми.”, казва Мартин Дражик, продуктов мениджър на Nokian Tyres.

Когато си купувате гуми е нужно да следвате препоръките на автомобилния производител. Можете да проверите документите на колата си, включително ръководството на автомобила, където е записан препоръчителният размер на гумите, както и възможни алтернативни размери.

Тесните гуми са по-евтини, но широките изглеждат по-добре

Правилната ширина на гумата също така се влияе от характеристиките, които са предпочитани от собственика, и които той иска да открие в своя автомобил и в управлението му. Широчината на гумата ще се отрази на цената, както и на някои други характеристики, като сцепление, ниво на шум, комфорт при шофиране и външен вид.

Смяната на тесни гуми с по-широки обикновено увеличава съпротивлението при търкаляне, и съответно малко увеличава разхода на гориво. При летните гуми, размерът е също така и въпрос на естетика; по-широката гума се смята, че изглежда по-добре от тясната.

Ако човек иска да премине към по-голям диаметър на джантата, профилът на гумата трябва да се намали. Това позволява външният диаметър да остане в законовите граници и гумите ще продължат да разполагат с достатъчно място, за да се въртят.”, обяснява Мартин Дражик.

Профилът на гумата се отнася за съотношението между височина и широчина на гумата. Тъй като най-разпространените размери са тесни с висок профил, те се произвеждат в повече бройки от широките гуми с нисък профил. Това е една от причините тесните гуми обикновено да бъдат по-евтини от широките.

И двата вида имат своите предимства

Обемът на въздуха в гумата се отразява най-вече на комфорта, който осигурява при шофиране. Колкото по-широк е диаметърът на джантата, толкова по-малко въздух ще се побере в гумата. Високопрофилните гуми имат много място за въздух и са по-комфортни от широките, нископрофилни гуми.

От гледна точка на безопасността и двата вида имат своите силни страни. На суха настилка, широките гуми ще предоставят повече сцеплението от тесните, но рискът от аквапланинг ще бъде по-висок с широките.

През зимата, тесните гуми се представят по-добре при екстремни ситуации, тъй като оказват повече натиск върху повърхността на пътя. Тесните гуми също така са по-добри за мек сняг и киша. Широкият вариант от друга страна предоставя повече сцепление на твърди повърхности.“, казва Дражик.

Какво ни казват маркировките на гумите?

Гумата може например да има маркировка 205/55 R16 94V XL. Ето как да разчетете маркировките:

205: Широчината на гумата в милиметри при нормално налягане. Широчината на протектора винаги ще бъде по-малка, но ще варира спрямо модела на гумата и нейния производител.

55: Профилът на гумата или съотношението между височина и широчина. Например числото 55 означава, че височината е 55% от широчината. Колкото по-малко е числото, толкова по нисък ще бъде профилът на гумата.

R: Структурата на гумата. С R се обозначават радиалните гуми, които се използват при всички леки автомобили в България.

16: Диаметърът на джантата в инчове.

94: Индексът за натоварване на гумата. Числото 94 означава, че една гума може носи максимална тежест от 670 килограма при нормално налягане. Колкото по-малко е числото толкова по-малък е и капацитетът за товар.

V: Индексът за скорост на гумата, или максималната допустима скорост. Например V означавам, че колата не може да бъде карана с над 240 километра в час.

XL: Ако маркировката завършва с “XL” (допълнително натоварване), това означава, че гумата може да носи по-голям товар от стандартната гума в съответния размер.


Препоръчани материали
+ 12
- 3
България: профил под 70 е само за пред дискотеката. От гаража до дискотеката и обратно се кара бавно и внимателно, иначе първата Йорданка или Лилянка те праща в работилницата за гуми.

Скоростният индекс няма абсолютно никакво значение - едно че няма път на който да е разрешена скорост над 140км/ч и друго че на тия на които пък е разрешено 140 даже и 120 им е много.
 
Още от : Тест
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.