29 март 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Skoda в лигата на 4х4 експертите: winter discovery

Насред зимата, Skoda представи своята програма Winter Discovery, промотираща 4х4 моделите в гамата си, които вече съставят близо 20% от общите продажби. И какво по-подходящо място от австрийксите Алпи, които ни предложиха доволно количество сняг, лед, мокри и хлъзгави пътища, където най-добре да оценим предимствата на задвижваните от последно поколение Haldex пълноприводни модели. А когато за ментори са на разположение рали пилотите на Skoda Motorsport Ян Копецки, Есапека Лапи и Понтус Тидеманд, събитието вдига летвата подобаващо.

Гамата на Skoda с 4х4 задвижване е по-силна от всякога”, заявява босът на марката Бернард Майер. „Пълноприводните ни модели определено играят важна роля в успеха на марката. Между 2008 и 2015 година успяхме бързо да изградим силно позициониране в 4х4 сегмента и продажбите на 4х4 модели се утроиха. Сега се подготвяме за следващата фаза в моделната кампания на Skoda, чрез разширяване на SUV гамата ни”.

Историята

От представянето на първия си 4х4 модел през 1999 година -Octavia Combi 4×4, до края на 2015 г. От Skoda са продали над 500 000 4х4 автомобила. Което ще рече около 16% от всички Octavia, Yeti и Superb. A само през изминалата година, чехите са продали общо 67 500 4х4 автомобила от трите си модела.

Както вече споменахме, Octavia комби е първият пълноприводен моделн чехите, излязал на пазара през 1999 г. През 2002 година е последван от 4х4 вариант на хечбека на модела, а през 2008 е представен и Superb със задвижване на четирите колела. Година по-късно 4х4 получава и комби вариантът на Superb, а тогава се появява и първият SUV на чехите – Yeti. В периода между 2013 и 2015 година, Skoda значително обнови, освежи и дори разшири гамата си 4х4 возила. Към настоящия момент, чехите предлагат общо 10 модификации на моделите си с двойно предаване.

Чешката марка е много силна в сегмента на комбитата с 4х4 задвижване – в 6 европейски страни (Швейцария, Норвегия, Австрия, Полша, Испания и Финландия), марката е пазараен лидер с моделите Octavia Combi 4×4 и Superb Combi 4×4.

4х4 системата

Всички настоящи модели на марката са със съвременна технология за задвижване на четирите колела, базирана на електронно контролиран многодисков съединител Haldex, в неговото най-ново 5-о поколение. Системата е доста прецизна и реагира бързо, както успяхме да изпитаме на място на ледените полигони в Австрия. Контролен блок постоянно калкулира най-доброто разпределение на тягата между предните и задните колела и по този начин загубата на сцепление почти невъзможна.

Първото поколение на тази задвижваща система се появява през 1998 година в някои модели на VAG групата, а новите варианти на системата се използват във всички модели на холдинга с напречно разположен двигател. Настоящото поколение на 4х4 системата е по-леко с около 1,5 кг от предходното, като сработва значително по-бързо и успешно е синхронизирано с различни електронни системи за сигурност като ABS, ESP, тракшън контрол и т.н.

Системата не се грижи единствено за подобрена проходимост, но и за сигурност и оптимално сцепление на пътя, като смята изключително бързо каква част от въртящия момент да се прехвърли към задния мост при нужда. Въпреки, че липсва класически механичен блокаж за мостовете, неговата функция е поета от електронна блокировка на диференциалите EDL (Electronic Differential Lock). EDL работи със сензорите на ABS и ESP и когато усети, че някое от колелата започне да буксува, започва да прилага спирачно усилие към него, докато скоростта на въртене се изравни с тази на колелото с по-добро сцепление.

В някои от моделите на Skoda (като Yeti и Octavia Scout) 4x4 системата е допълнена с оф-роуд режим (off road mode), който се активира от бутон на централната конзола и комбинира няколко функции. При включването на този режим, контролният блок за управление на двигателя адаптира отзивчивостта на дросела и спирачните системи за по-оптимално сцепление и повишен контрол при лоши условия на пътя и извън него. Off-road режимът активира асистент за потегляне и спускане по наклон, EDL започва да реагира по-интензивно, спирачките допускат леко блокиране на колелата и ABS се активира една идея по-късно, а при потегляне компютърът допуска и леко пробуксуване, за да не „дави” ускорението.

Вижте и сравнението между 2WD и 4х4 моделите, направено от пилотите на Skoda Motorsport:

Гамата

Skoda Superb / Combi 4×4: флагманът на чехите, който бе избран за автомобил на годината у нас, се предлага с 4х4 задвижване и в хечбек, и в комби варианта си. Двигателната линия включва 1.4 TSI/110 kW, 2.0 TSI/206 kW, 2.0 TDI/110 kW и 2.0 TDI/140 kW. Двойно предаване, в комбинация с автоматична DSG скоростна кутия се предлага за най-мощните бензинов и дизелов вариант.

Skoda Octavia 4x4: тук за момента е може би най-разнообразната гама, включваща комби и хечебек варианти - Octavia 4×4, Octavia Combi 4×4, Octavia RS 4×4, Octavia Combi RS 4×4 и, разбира се, кросоувърът Octavia Scout. За хечбек и комби вариантите на разположение са три дизелови (1.6 TDI/81 kW, 2.0 TDI/110 kW, 2.0 TDI/135 kW) и един бензинов (1.8 TSI/132 kW) двигател. Octavia RS и Octavia Combi RS се предлагат в комбинация с двулитров турбодизел със 135 kW и DSG скоростна кутия.

Skoda Octavia Scout e единственият модел в гамата, който се предлага само с 4х4 задвижване. Тук на разположение са два варианта на двулиутровия дизел, както и най-мощният бензинов агрегат.

Skoda Yeti 4x4: В момента, всъдеходът на чехите се предлага в три модификации - Yeti 4×4, Yeti Outdoor 4×4 и Yeti Monte Carlo 4×4. В края на 2013 година, популярният SUV мина през сериозен фейслифт и оттогава се продава дори по-добре. Именно тогава, моделът започна да се предлага в два варианта – „градски” и по-приключенския Outdoor. Година по-късно се появи и версията Yeti Monte Carlo, базирана на градския модел, която предлага по-спортен и елегантен дизайн както на екстериора, така и на интериора. В допълнение, Monte Carlo идва и с черни 17-инчови джанти, както и черен покрив.

Задвижващата гама включва 1,4-литров бензинов TSI със 110 kW, и два двулитрови дизела с мощност съответно 81 и 110 kW. Бензиновият мотор и по-големия дизел се предлагат с DSG.


+ 1
- 0
Между другото Superb предлага зверски много место.
 
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.