07 декември 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Историята на рали "Дакар", част IV: новият век

Снимка: eurosport.de

Рали "Дакар" навлиза в третото си десетилетие - белязано с много важни новини и промени. Ето какво се случва в последните африкански издания на пустинния маратон:

2000: към Египет... със самолет

Издание 22 на рали "Дакар" отново предлага изненада - за първи път в историята си, надпрерата пресича Африка от запад на изток, със старт в Дакар, Сенегал и финал в Египет, в подножието на Пирамидите край Кайро. Един нов тип машина ще стане неизменна част от кервана на маратона - ATV-четириколката. А доста години по-късно, именно с атевета ще е и първото българско участие в "Дакар"...

Дакар 2000 ще се запомни с безпрецедентния въздушен мост: цялото рали - автомобили, мотоциклети, камиони, асистентски и организационни возила са транспортирани със самолети Antonov 124 от Нигер до Либия, след като са получени сериозни терористични заплахи. Така, няколко етапа са отменени.

Макар КТМ да изпраща армада мотоциклети, победата при двуколесните и тази година е за BMW, след като Ришар Сенк дублира успеха си. Дубъл прави и Жан-Луи Шлесер със знаменитото си бъги при автомобилите. В новия клас на ATV-тата (който тогава е подкатегория на мотоциклетите) триумфира чехът Йозеф Махачек. При камионите, изгрява звездата на Владимир Чагин, който взима победата с дебюта си като пилот на Камаз.

2001: жена на върха

23-тото издание на рали "Дакар" е революционно. За пръв (и до момента единствен) път жена е победител в тежката надпревара, при това в "кралския" клас на автомобилите. След няколко аматьорски чуастия с мотоциклет, германката Юта Клайншмид застава зад волана на автомобили няколко години преди триумфа си.

След като 3 години по-рано става първата дама с етапна победа, а на следващата година е трета на подиума, Клайншмид става първата представителка на нежния пол, която триумфира като победител. И донася шестата титла на Mitsubishi, които от тук нататък ще доминират до края на африканската ера на ралито.

Знаменита е и битката между Шлесер и Мацуока:

2001 е и годината на други доминатори - КТМ най-накрая взимат първата си победа в рали "Дакар", благодарение на Фабрицио Меони. И оттогава насам са еднолични владетели на трасетата. Карел Лопрайс показва на Чагин, че все още не е за изхвърляне, като триумфира зад волана на своята Tatra. Махачек дублира титлата при АТV.

2002: завръщането на "Лудия Макс"

14 години след последното си участие в рали "Дакар", на сцената се завръща "летящият холандец" Ян Де Рой със своя DAF. Но битката за победа е между Лопрайс и Чагин, като руският "цар" надделява". Хироши Мацуока пък надделява над съотборничката си в Mitsubishi Юта Клайншмид и донася 100% японска победа за производителя.

Фабрицио Меони дублира успеха си с КТМ на две колела, а този път нито едно ATV не достига финала край Розовото езеро. Френската естрадна звезда Джони Холидей е сред застаналите на старта на маратона с автомобил Nissan. "Това е моята мечта от дете", заявява певецът, който финишира успешно при дебюта си.

2003: четвърт век

За 25-ия си рожден ден, рали "Дакар" отново е с необичаен маршрут - от Марсилия във Франция, през Испания, Тунис и Либия към Египет, на брега на Червено море. Стефан Петерханзел вече е заводски пилот на Mitsubishi и мечтае да се присъедини към Юбер Ориол, като състезател, печелил маратона с мотоциклет и автомобил. И това е почти
реалност, след като французинът е лидер в генералното класиране почти през цялото време. Кошмарът за "Петер" е голям камък в предпоследния етап в Египет, когато след жесток удар разбива окачването си и губи над 2 часа, подарявайки титлата на съотборника си Мацуока. Петерханзел все пак стъпва на подиума, взимайки третото място.

Volkswagen се завръща в "Дакар" след дълго отсъствие. Юта Клайншмид и Стефан Енрар са зад волана на дизеловите бъгита VW Tarek, като финишират в топ 10. В надпревара, доминирана от машини КТМ (95 от 162 машини или 58% от всички), Ришар Сенк взима третата си победа на две колела и първа като пилот на австрийците. Нещо повече, австрийците окупират челните 15 места в класирането! Владимир Чагин взима втората си победа зад волана на Камаз, а Махачек третата си с ATV.

2004: Петерханзел на 4 колела

След шест победи с мотоциклет, Стефан Петерханзел взима и първата си с автомобил, ставайки вторият учстник в историята на "Дакар" с подобен триумф, след Ориол. Това се случва в шестия му старт на 4 колела в маратона. Volkswagen е готов със състезателния си Touareg а целта е всна - победата. Само, че е още рано...

WRC-шампионът Колин МакРий дебютира в "Дакар" като заводски пилот на Nissan. Шотландският боец прави впечатляващ дебют с две етапни победи, но "прегаря" и завършва на 19-о място.

Хуан "Нани" Рома взима първата си победа при мотоциклетите след 9 участия в рали "Дакар". 10 години след това, в Южна Америка, испанецът ще повтори успеха си и с автомобил. Чагин е с трета поредна титла при камионите, Корнел де Вилиерс триумфира при ATV-четириколките.

2005: смърт и нова ера

След като няколко месеца по-рано светът на рали-рейда е загубил шампиона Ришар Сенк, още две загуби шокират рали Дакар. По време на етап 6 загива мотоциклетистът Хосе Мануел Перез, а няколко дни след него в жестока катастрофа на етап 11 живота си губи шампионът Фабрицио Меони. "Дакар" взима жертви всяка година, но този път отзвукът е сериозен и се надигат все повече гласове за забрана на ралито, дори католическата църква го анатемосва.

Сирил Депре взима своята първа победа с мотоциклет, поставяйки началото на ерата "Депре - Кома", в която французинът и испанецът Марк Кома стават владетели на пустинята, разменяйки си серия от победи. Стефан Петерханзел триумфира за втори път с кола, а титлата за Камаз този път носи Фирдаус Кабиров. Антоан Морел, човекът, помогнал първото българско участие в "Дакар" след време, триумфира при ATV-четриколките.

2006: първата българска следа

Лично за мен, рали "Дакар" 2006 е състезанието, дало мощен тласък в бъдещото българско участие в маратона. На старта в Лисабон, абсолютно самоотвержено и със собствени средства, заминаха двама от най-запалените офроуд ентусиасти и състезатели в България - близнаците Ивайло и Петър Цанови. Те следваха няколко дни кервана на ралито в Португалия и Африка, като донесоха безценни кадри и впечатления у нас. Така видяхме неща, които по телевизията не показваха - частниците, трудностите и целия чар. Във време, когато интернет не бе толкова силен, това си беше гигнатско постижение. Може да видите темата във форума OFFroad-Bulgaria тук: http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=2536&page=2

Иначе, надпреварата бе белязана от няколк оважни неща. Първото бе тъжно - смъртта на талантливият австралийски мотоциклетист Анди Колдекът. Второто - появата на Матадора Карлос Сайнц. Двукратният WRC-шампион става част от тима на Volkswagen, с ясна амбиция за победата. Но ще трябва да почака, макар да дебютира с 4 етапни победи.

Своята първа и единствена победа в маратона взима бившият ски шампион Люк Алфон, който се възползва от несполуките на съотобринка си в Mitsubishi Стефан Петерханзел. Нани Рома вече също е пилот на Mitsubishi, като финишира трети, изпреварен от пилота на Volkswagen Жиниел Де Вилиерс. Чагин отново е на върха при камионите, а отборът на Де Рой е в шок, след като камионите им не са допуснати до старта заради проблеми с хомологацията. Хуан Гонзалес взима титлата при четириколките. Епичният дуел между Марк Кома и Сирил Депре при мотоциклетите, завършва в полза на испанеца, след като Депре кара контузен през втората половина на ралито.

2007: последният старт в Африка

През 2007 година, Ивайло и Петър Цанови отново са на линия за старта на "Дакар" в Лисабон. Този път, нешата са по-организирани и благодарение на съмишленици и спонсори е сформирана подготвена експедиция с високопроходим автомобил. Отново получихме куп безценни впечатления, кадри и емоции, час от които може да видите във офроуд форума: http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=7536

Volkswagen демонстрира ясно намеренията си да детронира Mitsubishi при автомобилите, като пилотите на немския тим Карлос Сайнц и Жиниел Де Вилиерс са непобедими в първата половина на ралито. Опитът, обаче, си казва думата и въпреки 10 етапни победи в 14 етапа за състезателните Volkswagen Touareg, Mitsubishi и Петерханзел са победителите край Розовото езеро.

При мотоциклетите, Марк Кома е на път да вземе втората си титла, но катастрофа във фаталния 13-и етап го принуждава да се оттегли контузен от надпреварата. Така, втората си победа взима Сирил Депре.

При камионите, битката между Камаз и Ginaf (под която марка влиза Де Рой) е на високи обороти, като всички се чудят дали на върха ще е Чагин или Ян Де Рой. Но, двама се карат - трети печели - след жестока катастрофа на руснака и технически проблеми за холандеца, победител в последното африканско издание на рали "Дакар" става Ханс Стейси с MAN.

2008: Шокът - "Дакар" не стартира

Рали "Дакар" е в трескава подготовка за старта на 30-тото си юбилейно издание в Лисабон. Текат техническите прегледи и съпътстващите ги шоупрограми. На брифинг преди старта, директорът на надпреварата Етиен Лавин едва събира сили за да каже злокобната новина - "Дакар" 2008 няма да се състои, заради сериозни терористични заплахи. Състезатели, фенове и спонсори са шокирани, но решението е взето и сигурността е над всичко...

Няколко дни преди старта четирима фраанцузи и трима мавритански военни са убити в Мавритания. Френското министерство на външните работи твърдо препоръчва да не се ходи в африканската държава, а Ал-Кайда отправя директни заплахи към ралито. Това ли е краят на легендарния маратон? Да, такъв, какъвто е бил досега и не - "Дакар" ще живее!

Очаквайте част V - на другия край на света.



Рейтинг :
09.09 2023 в 05:24 1
+ 0
- 0
sffsdf30250
 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.