25 август 2019
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Кои са 10-те най-изкушаващи BMW M автомобила

Историята на M моделите на BMW започва през май 1972-а, когато 32-ма от служителите на баварската компания сформират първия екип на спортното подразделение BMW Motorsport GmbH. След успешно състезателно десетилетие през 60-те, от BMW решават да продължат инвестициите си в моторен спорт, създавайки изцяло ново крило, което да се грижи за състезателната програма на компанията. Преди официалното основаване на подразделението, няколко талантливи инженери на BMW разработват концепта BMW Turbo, както и състезателното BMW E9 3.0 CSL. И двата автомобила се появяват през 1972 г., а година по-късно “специалният“ отдел ликува, тъй като печели първото място в „24 часа на Нюрбургринг“.

През 1988 г. персоналът на BMW Motorsport GmbH вече наброява 400 души. Пет години по-късно фирмата е преименувана на BMW M GmbH.

Днес М колите са неразривна част от гамата на BMW – от M2 Coupe до три-турбо дизеловият звят X6 M50d. Заедно с леко позьорските, но все така красиви M Performance коли, M GmbH продава по около 63 000 автомобила годишно.

И така, кои са най-вълнуващите M коли до момента?

1972 BMW 3.0 CSL (E9)

Истинският батмобил е оборудван с 3.2-литров двигател. Автомобилите от тази серия могат да се познаят по номера на шасито – от 2275430 до 2275539 и от 4355001 до 4355057. Това са най-желаните CSL-и, като един от най-известните бивши собственици на такъв е самият Джереми Кларксън. Тази кола е създадена, за да може BMW да хомологира състезателния си автомобил и е била значително по-скъпа от Aston Martin V8 (базовата версия с по-малкия 3.0-литров двигател също е била по-скъпа).

Този автомобил се е състезавал в Европейския шампионат за туристически автомобили ETCC, Le Mans, IMSA GT и Световния шампионат за GT автомобили. Легендарният статут на тази кола се дължи и на факта, че е първият BMW Art Car.

Произведени са 1265 такива коли, а в момента добре запазени улични версии се предлагат за суми от порядъка на минимум 100 000 долара.

1978 BMW M1 (E26)

Тази кола е базирана на концепта BMW Turbo, за който писахме по-горе. Това е и първото улично BMW със средно разположен двигател. Второто е духовният наследник на M1 – i8.

Дизайнът е на Джорджето Джуджаро, а двигателят е 3.5-литров 6-цилиндров редови с механична инжекция и е разработен съвместно с Lamborghini.

Само 453 такива са били продадени в периода 1978-1981 г. Най-известният от тях е състезателната машина от Group 4, изрисувана от попарт легендата Анди Уорхол. От всички 17 коли, които са част от BMW Art Car колекцията, това е най-значимата. Уорхол я сътворява за едва 24 минути.

1980 BMW M535i (E12)


BMW M535i (E12) така и не стига до пазара в Северна Америка заради своя 3.5-литров редови шестак. За да отговори на изискванията, германската компания е трябвало да монтира катализатор, който щял да влоши представянето на колата и да я постави редом до версията 528i, което щеше да я обрече на пълен провал.

Въпреки че поставя основите на класа на спортните седани, M535i не е чистокръвен M автомобил, тъй като няма нито един специално разработен от спортното подразделение компонент в задвижващата си система. Вместо това М специалистите на BMW оборудват колата със специално спортно окачване, олекотени джанти и някои различни външни панели.

Колкото и странно да звучи, M535i се е сглобявал и в Южна Африка, където е пристигал в кашони от Мюнхен. Европейските коли са произвеждани частично в Динголфинг, след което са били довършвани в Мюнхен.

1984 BMW M5 (E28)

През 80-те шефът на BMW Motorsport GmbH Йохен Неерпаш има фантастичната идея да се монтира 3.5-литровия двигател от M1 в Е28 5-Series. И така се ражда първият BMW M5.
Този модел доста прилича на Е12 M535i, защото оптичният пакет е еволюция на този от предишното поколение. По това време това е най-бързият седан в света. Произвежда се в четири версии и с два двигателя. Най-желани са вариантите с M88 двигателя от M1, който се вгражда в колите, предвидени за Европа и Южна Африка.

1990 BMW M3 Sport Evolution (E30)

BMW E39 M3 Sport Evolution е истинска икона. Произведени са около 600 ЕVO III такива коли в периода декември 1989 – март 1990 г. В момента именно тези машини са най-скъпи.
Sport Evolution е финалната хомологационна версия и най-желаната E30-ка M3. Задвижва се от 2.5-литров S14 двигател с четири цилиндъра. Интересна подробност е, че Sport Evolution е оборудвана с по-малък резервоар от Evolution II колите, което я прави още по-специална. Жалко, че е забранен плод за простосмъртните.

1990 BMW M8 (E31)

BMW M8 е великолепен M автомобил, който обаче остава просто концепт. Развива впечатляващите 350 км/ч и от него е създаден само един екземпляр. Много наподобява външния вид на обикновено BMW 8-Series, но има V12 двигател с 550 к.с., който носи заводското обозначение S70/1. Впоследствие BMW произвеждат еволюиралата версия S70/2, която се вгражда в суперавтомобила McLaren F1.

M8 обаче така и не е одобрен за серийно производство и проектът е замразен в началото на 90-те. Единствената улична “осмица”, която получава вниманието на BMW M остава 850CSi - атрактивен GT автомобил с V12 двигател, генериращ 375 к.с.

1998 BMW M Coupe (E36/8)

Малкото, но за сметка на това първично и ядосано M Coupe, е доста рядък автомобил, който се задвижва от 6-цилиндровия редови двигател на E46 M3. Лекото купе разполага с 321 к.с., които задвижват задните колела. Междуосието е само 2459 мм.


2003 BMW M3 CSL (E46)

Още един М автомобил, който така и не стъпва на американска почва. Произведен е в лимитирана серия за европейския пазар. Без да броим 25-те предпроизводствени прототипа, BMW произвежда 823 автомобила с ляв волан и 535 коли с десен. Най-характерните черти на тази кола включват силно модифициран двигател, олекотена конструкция, карбонов покрив, карбонов заден капак и т.н. Вманиачеността на германските инженери по ниското тегло е стигнала дори до използването на индустриален шперплат за дъното на багажника.

Максималната скорост достига 280 км/ч, а предавателното отношение на кормилната рейка е тамалено от 15.4:1 (стандартно M3) до 14.5:1, което на практика означава, че с по-малко обороти на волана колата прави пълен ляв или десен завой. CSL няма аудио система, нито климатик, а гумите са полусликове, които не са подходящи за мокра пътна настилка.

2011 BMW 1M Coupe (E82)

Официално известна с името 1-Series M Coupe, тази кола е разработена в продължение на две години. Когато бе пусната на пазара, мнозина от пуристите се намръщиха на нейния турбо двигател. Въпреки това, с времето колата се доказа като доста успешна, за което свидетелстват и космическите цени не използваните екземпляри.

Хубавото е, че 1-Series M Coupe има диференциал с ограничено приплъзване и ръчна скоростна кутия, нещо което не е сигурно, че M GmbH ще запази в бъдещите си модели.

2016 BMW M4 GTS (F82)

BMW M4 Coupe също разочарова пуристите, отново заради своето принудително пълнене. От Мюнхен, обаче, бяха научили своя урок и представиха по-бърза и агресивна версия, наречена M4 GTS. Нейното производство е лимитирано на 700 бройки, а цената в Америка достига 134 200 долара.

Двигателят е оборудван с водна инжекция, която подобрява неговата ефективност, което ясно си личи и от времето на затваряне на обиколка на “Нюрбургринг” - 7 минути и 28 секунди.

Въпросът е струва ли си да платиш двойно повече, отколкото би ти струвало обикновеното M4 Coupe. Според много хора си струва, защото M колите винаги са били най-доброто, на което е способна баварската компания, а GTS е най-доброто от най-доброто.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.