19 януари 2020
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Дизелът невинаги замърсява повече от бензина

В последните години, а и по принцип, имаме склонност да обвиняваме дизеловия двигател едва ли не за всяко зло на този свят. Че това не е съвършена технология е повече от ясно. Че дизелът най-вероятно ще изчезне преди бензина под напора на електромобили и хибриди - това е твърде вероятно. Но толкова ли е черен дизелът и наистина ли е толкова по-голям враг за прирадата и хората от бензиновия двигател? Ами, не съвсем.

Международно проучване по темата опитва да даде отговор на някои от въпросите, свързани с ефектите на тези две технологии върху околната среда и здравето на хората. При работата си те изхвърлят в средата въглеродни и частици от различни видове и азотни окиси, които могат да бъдат сериозна заплаха за здравето, но и да допринасят за парниковия ефект.

Тук говорим за смеси от въглерод, първичен и вторичен органичен аерозол, като последният е и основният причинител на заболявания. И все пак трябва да се признае, че новите дизелови двигатели са много по-ефективни и щадящи атмосферата, отколкото са били преди 20 и дори 10 години.

Въпросното проучване е на основата на тест за изхвърляне на емисии при две температури, съответно -7 и +22 градуса по целзий. Оказва се, че бензиновият двигател е изхвърлял 10 пъти повече карбонови аерозоли при 22 градуса и над 62 пъти повече при -7 градуса, отколкото дизела. По-лошият резултат при ниската температура е в следствие на студената работа на катализатора.

В същото време ахилесовата пета на дизела - изхвърлянето на азотни оксиди, се проявява и при двете температури, където количеството е 10 пъти по-голямо от това при бензина. Така че не можем еднозначно да кажем кой е по-мръсният двигател, защото зависи какъв критерий използваме.

Трябва също да се каже, че това са лабораторни тестове и, както обикновено, не са много адекватни спрямо реалната среда като абсолютни стойности. В изследването, например, не е тествано при високи скорости, където дизелът е склонен да прекалява с изхвърлянето на вредни газове. Освен това филтрите за твърди частици, благодарение на които дизелите станаха доста по-зелени в последните години, всъщност могат да увеличат производството на азотни оксиди.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Тест
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.