06 декември 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Като рицарите: тест-представяне Peugeot 2008

Peugeot 2008 се появи на бял свят през 2013 година. Идеята на французите бе, с този модел да предложат един атрактивен дериват на компактния 208, издържан напълно в стила на новата кросоувър мода. Това се налагаше, тъй като пазарът на градските коли започна сериозно да се преобразува в такъв на малки кросоувъри. За целта, возилото заложи на по-атрактивна и агресивна визия, раздути колесни арки, повишен клирънс и задължителните за приключенските возила черни защитни панели в долната част на купето.

Очевидно гореспоменатата формула се оказа успешна, защото мъникът бързо се превърна в успех, като реализираните бройки надхвърлиха половин милион, а в Европа 2008 трайно се установи на подиума по продажби в класа си. Сега дойде ред и на първия сериозен фейслифт на модела, който вече от Peugeot наричат „компактен SUV” и който видяхме на автомобилния салон в Женева през пролетта. Така, обновеният 2008 залага на повече стил, по-богато оборудване и още по-атрактивен дизайн.

Що се отнася до външния вид, Peugeot 2008 вече залага на още по-агресивна предница, подчертана от новата вертикална решетка, обновени светлини отпред (черни и хромирани), нови триизмерни задни светлини, още по-раздути колесни арки, просторен панорамен покрив и рейки на покрива, които да подчертаят приключенския дух на мъника. Разбира се, черните предпазни панели и борни отново са налице. И за да изглеждат нещата още по-агресивни, в цветовата палитра на купето е добавен нов червен цвят Ultimate Red.

Отвътре, виждаме една доста освежена версия на т. нар. i-Cockpit – виждането на Peugeot за това как трябва да изглежда автомобилният интериор и как водачът трябва да се чувства възможно най-комфортно. Така, подредбата на малкия кросоувър включва компактен скосен волан, по-високо разположени уреди и допълнителни бутони за по-лесно управление на климатика и други важни функции (липсата на които, при старата система, разчитаща само на тъч скрийн често бе пречка).

Големият сензорен екран отново е налице, като от него също могат да се командват всички функции на автомобила. Във фейслифта на Peugeot 2008 е въведена системата Mirror Screen, която позволява на водача да свърже своя смартфон, съвместим с MirrorLinkTM или Apple Carplay, към контролния дисплей и така на практика да елиминирате нуждата от фабрична навигационна система, например.

Иначе, като цяло усещането е за прилични материали в салона, а още по-качествен той е във върховото ниво на оборудване GT. Последното, за съжаление, към момента няма да е достъпно за българския пазар, тъй като тук французите залагат много на ценово ориентираните решения или казано иначе – прекалено скъпо Peugeot не се търси от родните клиенти на марката.

Що се отнася до пространство и комфорт, те са на прилично за компактен автомобил ниво. Дори и по-високи мои колеги не се чувстваха сврени в салона, даже и на задния ред, на който, обаче, по-комфортно биха пътували двама, а не трима възрастни. Що се отнася до обема на багажника, той е от задоволителните 360 литра, които нарастват до 1200 при паднали задни седалки.

Както и досега, Peugeot 2008 разчита на 1,2-литров бензинов турбо двигател PureTech и 1,6-литров дизел BlueHDi. Двата агрегата са станали по-ефективни, като предлагат различни варианти на мощността . При бензиновия агрегат, кросоувърът се предлага във варианти с мощност 82, 110 и 130 к.с. При дизела, опциите са 75, 100 и 120 к.с. В зависимост от версията на мотора, 2008 може да бъде оборудван с 5- или 6-степенни скоростни кутии – механични или автоматик.

По време на представянето на модела в Испания, ние успяхме да покараме най-мощните варианти на Peugeot 2008, като изпробвахме различни комбинации от двигател и скорости. Най-общо можем да кажем, че автомобилът има стабилно и комфортно пътно поведение, което в никакъв случай не е спортно. Особено по криволичещите планински пътчета, където ни се искаше да сме зад волана на Peugeot 308 GTi, например. Въпреки това, малкият кросоувър би ви допаднъл, ако не сте нервак с „рейсърски” уклон и дори по-дълго пътуване, което не е типично за този калибър автомобили, няма да ви измори и ще протече сравнително комфортно.

Естествено, време е да стигнем и до най-съществената част – дали 2008 е пълнокръвен SUV. Не точно. Още при разработката на модела не е било заложено внедряването на 4х4 система. За сметка на това, от Peugeot залагат на тяхната система Grip Control (при по-мощните версии с над 100 к.с.), която най-грубо казано служи като блокировка на предния диференциал.

По-детайлно, Grip Control работи в чрез сензори на дросела, спирачната система и тракшън контрола, като в зависимост от пътните условия разпределя въртящия момент на двигателя между колелата, за да се намери най-доброто сцепление в даден момент. Системата се контролира от селектор на централната конзола и разполага с 5 дефинирани режима – стандартен, сняг, кал, пясък и ESP Off. В зависимост от избрания режим, се променя работата на двигателя и чувствителността на дросела. Тази система, в комбинация с малко по-високия клирънс (165 мм) и Mud&Snow (сертифицирани зимни гуми) Goodyear Vector 4Seasons, може да позволи и някои заигравки извън утъпканите пътища, но без сериозен оф-роуд. Или казано иначе, няма проблем с тази кола да се доберете до ски курорт през зимата или да отидете за риба по черни пътища, но в никакъв случай не се пробвайте да преодолеете маршрута „Ком – Емине”.

Има ли смисъл от SUV без 4х4 система? Лично за мен – не особено. Но пазарът е показал, че не съм особено прав. Все пак, в „белия свят” с неговата добре развита пътна мрежа, където и черните пътища са по-хубави от нашите междуградски, а зимата снегът се чисти навреме, пазарът на псевдо джиповете е много силен. Клиентите не търсят проходимост, а повече от другите изконни ценности на моделите с повишена проходимост – практичност, функционалност и по-висока шофьорска позиция, която дава по-добро зрително поле и по този начин – по-голямо усещане за контрол и сигурност.

Все пак, модата на всъдеходите с един задвижващ мост не е от вчера – дори оф-роудъри като Jeep Cherokee, Dodge Durango и още десетки подобни модели се предлагат в 4х2 версии още от самото си лансиране. А и самите Peugeot доказаха, че дори и тежко оф-роуд състезание като рали “Дакар”, може да се спечели от машина с един задвижващ мост.

Peugeot 2008 вече е достъпно и на българския пазар, а цената на модела започва от 26 577 лв. с ДДС, за най-базовия бензинов модел. По-сериозните модификации, предлагащи и Grip Control системата (срещу доплащане от 870 лв.), са на цени от порядъка на 32 до 40 000 лв.



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:14 2
+ 0
- 0
sffsdf14104
+ 0
- 0
Минало покрай рицарите
 
Още от : Тест
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.