Код червено: тест Dacia Duster Red Line
Duster определено е най-успешният модел на Dacia, като от лансирането си през 2009 година насам е реализирал над 2 милиона продажби на общо 44 пазара по целия свят. У нас, румънският SUV също е много популярен, като миналата година реализира над 1000 бройки и ръст от 15%, заставайки на второ място в сегмента след братовчеда Nissan Qashqai.
Сега, бюджетната марка лансира нова специална версия на всъдехода, наречена Red Line, в която дебютира и нов двигател за модела. Иде реч за 1,3-литровият бензинов турбоагрегат, разработен съвместно с Mercedes, който вече се поставя в някои модели на Renault (като обновения Kadjar, за който вече ви разказахме).
Докато при френския братовчед Kadjar новият мотор се предлага в две мощности – 140 или 160 конски сили, то при румънеца са фиксирани 150 „кончета” (и 250 Нм въртящ момент). Или с 25 к.с. и 45 Нм повече, отколкото в досегашния 1,2-литров турбобензин на Duster. За разлика от французина, обаче, където срещу новия мотор имате само предно задвижване, тук може да избирате между 2WD и 4x4 вариант. Но също за разлика от Kadjar, тук няма шанс за автоматична скоростна кутия.
Новият бензинов мотор, колкото и хумористично да ви се стори, има и общи технологии с мощния агрегат, използван в пистовия звяр Nissan GT-R. Става въпрос за Mirror Bore Coating (плазмено покритие) – технология за покритие на цилиндрите, с цел увеличаване на енергийната ефективност чрез намаляване на триенето и оптимизиране на топлопроводимостта. Други технологии като директно впръскване на горивото под налягане, увеличено до 250 бара, и специален дизайн на горивната камера за оптимизиране на въздушно-горивната смес са внедрени с цел увеличаване на удоволствието от шофирането и намаляване на разхода на гориво и CO2 емисиите.
Технологията за двойно променливо газоразпределение на клапаните също е включена в новия двигател. Тази система контролира всмукателния и изпускателния клапан като функция на начина на употреба на двигателя. Резултатът е по-висок въртящ момент при ниските обороти наред с по-висок и по-постоянен въртящ момент при по-високите обороти на двигателя за значително подобрено удоволствие от шофирането и ускорение. Оборудваният с филтър за твърди частици (GPF), двигател отделя 155 г CO2 емисии, сертифицирани по новия WLTP протокол.
Но стига толкова техника, нека обърнем внимание и на лимитираната серия Red Line, която първа в цяла Европа стъпва в България. При нея освен специалния червен цвят на каросерията (има и сив) има някои нови дизайнерски елементи. Сред тях изпъкват странични огледала с черно лаково покритие и червена линия, червени детайли по вентилационните отвори, дръжките на вратите и скоростния лост, специална текстилна тапицерия (също с червени детайли) и 17-инчови алуминиеви джанти с, познахте, червени капачки.
Именно в тази версия ексклузивно ще се предлага новият 1,3-литров двигател, като успяхме да тестваме варианта със задвижване на предните колела (4х4 версията ще дойде по-късно). Както и при други модели на Renault-Nissan, и тук двигателят работи повече от прилично, позиционирайки Duster едно ниво нагоре в класацията.
Що се отнася до цените на новата версия Red Line, те започват от 32 490 лв. за версията с предно предаване и от 37 570 за варианта с двойно.
Става и за къмпингари: да, без проблем ще ви отведе надалеч в Гърция (или където си искате), с голяма палатка и достатъчно багаж за 4-членно семейство. Пътят не е голямо предизвикателство, черните пътища по гръцките острови – също. Независимо кой вариант на Duster си изберете, няма проблем да приключенствате където решите. Разбира се, за по-сигурно изберете 4х4 версия - може много, ама наистина много...