Пет неща, които не трябва да причиняваме на трансмисия с двоен съединител (видео)
Високите технологии не подминаха и трансмисията и в последните години все по-сложни и прецизни скоростни кутии поемат вахтата на модерните автомобили. Преди двайсетина години думата "автоматик" значеше основно две неща - по-голям разход на колонката и по-голям разход при обслужване или ремонт. Днес автоматиците не са това, което бяха. Да, все още има и класически автоматични кутии, но модерните са много по-сложни, да не говорим, че някои от тях практически не са класически автоматици, а са механични скоростни кутии с компютърно управление.
Точно такъв е случаят с трансмисиите с двоен съединител. По същество това е механична кутия с два вала (за четните и нечетните скорости), която обаче се управлява автоматично от софтуер. За самия водач изглежда като нормален автоматик. Разликата обаче е, че дава разход като автомобил с механични скорости, като по този начин взима най-доброто от двата свята - комфорта и удобството на автоматика и ефективността и динамиката на механиката.
При боравене с тази трансмисия, както обикновено, има някои прости правила. Ако ги следвате, то вероятността да имате технически проблем с нея намалява драстично, а животът на този сложен компонент се удължава. За щастие има хора като нашия приятел Джейсън Фенски, които могат да разкажат по много прост и интересен начин какво да не правим, когато автомобилът ни притежава скоростна кутия с двоен съединител.
Ето накратко петте препоръки, но Ви препоръчваме горещо да изгледате видеото, за да вникнете в детайлите:
1. Не вклювайте на неутрална скорост, когато чаката на светофара
Много хора мислят, че превключването на неутрална скорост при изчакване ще намали износването на кутията, която може би е под напрежение. Това обаче съвсем не е така. Инженерите са достатъчно умни, за да помислят за това. При спиране двата съединителя се освобождават и практически сами преминават в неутрален режим. Затова не пипайте лоста, няма смисъл.
2. Не пускайте спирачката, когато сте спрели на наклон
Когато карате с класическа автоматична кутия, спирането на наклон и пускането на спирачката е нещо съвсем безпроблемно. Конверторът на кутията продължава да се върти и спокойно можете да оставите автомобила да бъде задържан на място от трансмисията. При двойния съединител обаче това не бива да се прави. Триенето предизвиква покачване на температурата и по-бързо износване. Така че - крачето на спирачката, когато сте на баира.
3. Не дръжте дълго на "полусъединител"
Както вече казахме, автоматите с двоен съединител не изискват прякото участие на водача в работата на съединителя. Това обаче не означава, че не можете да го натоварите, както при непълно освобождаване на педала при механични скорости. За тези автомати е важно да не се "пълзи" със леко натисната спирачка. Това важи особено много ако теглите нещо или се изкачвате по наклон. Когато сте в задръстване, просто изчакайте автомобилът пред Вас да потегли и тогава го направете и Вие, вместо да пълзите сантиметър до сантиметър. Този съвет е най-вече насочен към удължаването максимално на живота на трансмисията. Не е забранено, но е препоръчително.
4. Вкарвайте логика при ръчната смяна на предавките
Повечето (а може би всички) автоматици с двоен съединител имат възможност и за ръчна смяна на предавките. Думата "ръчна" е малко условна тук, защото Вие просто казвате на компютъра коя е желаната предавка, вместо той сам да прецени. Важно е обаче да се напомни, че трябва да има логика в действията Ви, за да стане смяната максимално бързо. Например - искате да свалите на по-долна скорост, но сте натиснали педала на газта, а не на спирачката. Не, че няма да се случи, но компютърът ще има нужда от повече време и превключването няма да стане толкова бързо.
5. Мръснишко тръгване - направете го бързо
Искате да изпилите гумите на светофара и да се направите на лош. В такъв случай трябва да задържите спирачката, да форсирате с педала на газта и бързо да освободите спирачката. Не бива да стоите твърде дълго на двата педала, защото трансмисията може да прегрее и да се износи по-бързо от нормалното. Освен това при някои модели компютърът ще изчисли, че оборотите са високи, но движение няма заради натиснатата спирачка и автоматично ще намали оборотите. При всички положения обаче Ви съветваме да си потегляте нормално, а ако Ви се кара лудо - да го направите на някоя обезопасена писта.