
Добре де, признаваме си: заглавието ни не е напълно точно. BMW с двойно предаване е имало още преди 1985 г. Но то не е било достъпно за цивилни. BMW 325 е бил т.нар. „лек стандартен пътнически автомобил“ на Вермахта, който компанията произвежда в завода си в Айзенах между 1937 и 1940 г. Колата с двойно предаване е разполагала с петстепенна скоростна кутия и три диференциала с ограничено приплъзване – технически авангардна концепция за времето си.
Появата на 325iX: първият 4х4 BMW за цивилния пазар
Днес BMW предлага една или повече версии с двойно предаване във всяка моделна серия. Но преди 40 години марката навлиза в нова територия: на Международното автомобилно изложение (IAA) във Франкфурт през 1985 г. е представен BMW 325i с двойно предаване. Съкращението за тази версия на E30 е ix (от „i“ – инжекцион, и „X“ – AWD). Макар че техническите особености на новия модел не се виждаха веднага, фокусът му върху динамиката на движение стана ясен на автомобилните журналисти още при първите тестови шофирания.
Постоянното двойно предаване на BMW 325i от 1985 г. разпределя задвижващия въртящ момент в съотношение 37:63 между предния и задния мост. Вискозните блокажи в разпределителната кутия и в задния диференциал осигуряват почти твърда връзка между мостовете, в зависимост от разликата в оборотите, за да се повиши сцеплението и стабилността. Скоро след това моделът е преименуван на BMW 325iX, а от 1988 г. започва да се предлага и във версия „touring“ – с малки букви, както е прието по онова време, включително и при E46 серията.
Основната цел на системата не е просто повишаване на проходимостта, както е при SUV моделите, а подобряване на пътното поведение и стабилността в завои, особено при мокри или хлъзгави условия. За разлика от някои конкуренти с временни 4х4 системи, тази при BMW е перманентна и използва вискозни съединители за контрол на разпределението на въртящия момент.
Първите тестове на журналисти като тези от престижното немско издание Auto Zeitung подчертават, че динамичното поведение на пътя е изключително, дори спрямо конкуренцията с по-спортна репутация. BMW ясно показва, че двойното предаване не означава жертване на динамиката – напротив, тя се подобрява. Така 325iX полага основите на това, което днес познаваме като xDrive – модерната система за двойно предаване на BMW.
Производство и продажби
BMW 325iX излиза на пазара през 1986 г. като седан, а Touring (комби) версията дебютира през 1988 г. До края на производството през 1991 г. са произведени: 29 589 седана и 5273 Touring модела. Всички се сглобяват в завода на BMW в Мюнхен и са предназначени предимно за европейския пазар. Версиите с ляв волан са значително повече от тези с десен, което прави британските екземпляри още по-редки.
През 80-те години малко производители предлагат леки автомобили с 4х4. Конкуренти на 325iX по това време са: Audi 80 Quattro – с дългогодишна рали история; Subaru Leone/Legacy – с постоянно 4x4 задвижване, но с по-слаба динамика; Lancia Delta HF Integrale – по-спортно ориентирана, но ограничена в каросерията и употребата.
През 1988 г. цената на базовия 325i седан е 40 700 западногермански марки, докато 325iX струва 49 250 – значителна разлика от почти 20%. Touring вариантът струва още повече – 54 800 марки. Днес, парадоксално, ix моделите често се продават по-евтино от стандартните 325i, главно поради трудна поддръжка и резервни части за 4х4 системата.
Любопитен факт: най-известният собственик на BMW 325iX е Франц Йозеф Щраус – дългогодишен министър-председател на Бавария и голям фен на баварската индустрия.
Технически характеристики на BMW 325iX
Разпределение на въртящия момент: 37% отпред / 63% отзад
Скоростна кутия: 5-степенна механична (по-късно и автоматична)
Диференциали: Виско-съединители в централния и задния диференциал
Двигател: Редови шестцилиндров бензинов мотор (M20B25), 170 к.с.
Окачване: Подсилено, с малки конструктивни разлики от стандартния E30
Каросерии: седан и комби (от 1988 г.)
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари