Транспортният сектор у нас е в рисково положение
Въпреки сериозният потенциал за развитие и към края на 2016 г. транспортният сектор в България остава в предупредителната “оранжева” зона на чувствителен риск, сочи доклад на световният лидер в застраховането на търговски кредити - Euler Hermes. Скалата на международните анализатори има четири степени – “зелена” за нисък риск, “жълта” за умерен риск, “оранжева” за чувствителен риск и “червена” за висок риск.
“Резултатите на големите в бранша са добри и има условия за развитие заради ръста на експорта и прогнозата за ръст на българската и европейските икономики през 2017 г. В същото време секторът е чувствителен от доста време, инвестициите в железопътния транспорт остават много ограничени, а някои от проблемите като недостигът на работна ръка се задълбочават”, коментира Камелия Попова, Управител на Euler Hermes за България.
Предизвикателство за българските превозвачи са и нуждата от сериозни инвестиции за поддържане и обновявне на автопарка и високите капиталови разходи. Това се оказва сериозен проблем за малките и средни компании, които представляват сериозна част от сектора. Те имат по-ниска ликвидност и трудно покриват изискванията на банките за получаване на кредити.
“През 2017 година могат да се очакват фалити на малки и средни фирми, които не могат да издържат на темпото. Те са много по-уязвими и при забавяне на плащания или неизпълнени финансови ангажименти по сделки”, прогнозират анализаторите на Euler Hermes България.
Затова както в световен мащаб, така и у нас през 2017 г. застраховките на търговските кредити ще бъдат ключов фактор за успеха на бизнеса и се очаква да са все по-търсено решение. Наличието на застраховка може да улесни значително и процедурата по взимане на банков кредит.
Според изследването на Euler Hermes в по-спокойната “жълта“ зона на умерен риск попадат производителите на автомобилни части. Индустрията се развива успешно през последните години, като привлича системно инвестиции и реализира добри резултати. Основните предизвикателства, които индикира докладът за нея, са проблемите с инфраструктурата и недостигът на квалифицирана работна ръка.