Български ученици и студенти се класираха в ТОП 10 на Shell Eco-marathon във Франция
Двата отбора, които представиха България в международното състезание за енергийна ефективност на пътя Shell Eco-marathon във Франция, се класираха на престижните пето и седмо място в категорията „прототип“, задвижван от електрическа батерия.
Учениците в BlueЕV Team от Професионална гимназия по селско и горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров“, град Чепеларе, се класираха на пето място като изминаха 572 км. с 1 kWh електричество. Студентите от отбор „Автомобилист“ от Русенския университет „Ангел Кънчев“ записаха рекорд в своята история с пробег от 505 км. с 1 kWh енергия – резултат, с който заеха седмото място. Победителят в същата категория - испанският отбор Eco-Dimoni Team, измина 935 км. с 1 kWh електричество на пистата Circuit Paul Armagnac в Ногаро.
Shell Eco-marathon е една от най-мащабните платформи за ученици и студенти, които се състезават да проектират и създадат енергийно ефективни автомобили. Целта на състезанието е да се измине възможно най-голямо разстояние с минимален разход на енергия.
След двугодишна пауза заради коронавирус пандемията, Shell Eco-marathon се завръща на пистата с 8 по-малки състезания. Последното от трите европейски се проведе в Ногаро, Франция и в него се състезаваха автомобили в категорията „прототип“, задвижван с електрическа батерия. На него се съревноваваха 24 отбора от Европа и Африка.
„Тази категория е много актуална в днешно време и една от най-оспорваните на Shell Eco-marathon. Светът върви по пътя на енергийна трансформация и масово автомобилите преминават от вътрешно горене към електрически мотори. Радваме се, че имаме възможността да допринасяме за това чрез нашите идеи. Състезанието е безценен опит за нашите ученици“, коментира инж. Тодор Лазаров, ръководител на BlueЕV Team – единственият български ученически отбор в състезанието.
Автомобилите и на двата отбора са създадени изцяло от тях с ресурсите на учебните заведения. Отборите използваха двете години, в които нямаше състезания на живо, за да оптимизират и усъвършенстват автомобилите си с цел по-голяма енергийна ефективност и безопасност. Те залагат на иновативен софтуер и телеметрия, благодарение на които могат в реално време да коригират стратегията на шофиране на пилота, за да оптимизират допълнително разхода на енергия. Отбор „Автомобилист“ дори патентова своята бордова система за управление на автомобила през 2019 г.