Новите методи за разхода "теглиха ножа" на куп спортни коли в Европа
От септември миналата година бе обявено въвждането на новия метод за разход на гориво и вредни емисии WLTP (Световен хармонизиран тест за леки автомобили), според който лабораторните тестове ще трябва да се провеждат при доста по-близки до реалното потребление условия. Това доведе до сериозно преосмисляне на множество автомобилни модели на различните производители и доста модели дори пострадаха заради новите изисквания.
Така, паднаха и няколко сериозни жертви на WLTP. Сред първите пострадали бяха BMW, които бяха принудени да спрат заявките за най-мощните бензинови версии на своята Серия 7 с V12, a преди това "теглиха ножа" на настоящото М3. Баварците бяха последвани от Audi, които пък спряха продажбите на SQ5 - по-динамичната версия на средноразмерния си SUV. След тях крак повлякоха и от Mercedes, които се сбогуват с уникалните си AMG V12 агрегати.
Още по-голям шок изпитаха феновете на Porsche, след като марката спря да приема специфични поръчки в Европа за модели от почти цялата си гама - от 718 Boxster/Cayman до Panamera Turbo S E-Hybrid.
Но ако си мислите, че само "големите" в бранша си изптиха от новите изисквания, то трябва да знаете, че и далеч по-бюджетни марки и модели пострадаха сериозно. Сред първите жертви на масовите модели бе спортният Peugeot 308 GTi, чието производство трябваше да бъде паузирано, за да може да се направят необходимите изменения (като поставяне на филтър за твърди частици). След това от VW Group трябваше да "скопят" с по около 10 конски сили агрегатите на "горещите Volkswagen Golf R и Seat Leon Cupra, за да могат да влезнат в норма.
А последната, за момента, жертва на WLTP стана Golf GTI, чиито базов вариант бе спрян от европейските пазари. Е, за щастие на феновете, версията GTI Performance ще продължава да се предлага и евентуално ще бъде допълнена от сериен Golf GTI TCR, който бе показан като концепция неотдавна.
Що се отнася до новият цикъл, той става задължителен година след влизането си или този септември. Според информация, в някои страни (сред които със сигурност Великобритания) производителите ще могат да предлагат останалите им количества автомобили от преди WLTP "ерата", но стига те да не надвишават между 5 и 10% от гамата им.