Ал Раджи спечели етап 4 на „Дакар“, нови проблеми за Dacia
Ал Атия с голяма загуба, драма в класа на SSV-бъгитата
След като една от звездите на Dacia Sandriders отпадна от рали „Дакар“ 2025, днес румънската марка също нямаше хубав ден. Насър ал Атия, който бе в челната тройка на надпреварата изпита истински кошмар след поредица от несполуки. Катарецът първо спука гума и загуби около 10 минути докато я смени. След това, на около 120 километра след старта на маратонската отсечка до АлУла пак спря заради проблем с окачването и трябваше да изчака двайсетина минути съотборничката си Кристина Гутиерез, която да му донесе части и да помогне с ремонта на болида.
В крайна сметка 5-кратният шампион от „Дакар“ стартира отново, но бе натрупал пасив от над 40 минути спрямо най-бързия за деня. С вдигане на темпото в края на етапа, Ал Атия успя да намали щетите и в крайна сметка финишира с 33:27 мин. изоставане от най-бързия. Това го свали до 7-ата позиция в генералното класиране, с над 35 минути пасив спрямо лидера.
Все пак, Насър отказва да се предаде: „Нямахме много проблеми, всъщност само един! Спряхме заради спукана гума, а после пак, защото счупихме рамо на окачването. Трябваше да изчакаме Кристина, която ни даде резервно, поправихме го и потеглихме отново… Какво друго можеше да направим? Това е положението. Сега колата е наред и ще трябва да се адаптираме за утре и следващата седмица. Единствената ми опция е да атакувам“.
Иначе, най-бърз в етапа днес при автомобилите бе Язид Ал Раджи с Toyota. Саудитецът успя да изпревари лидера в генералното Хенк Латеган, също зад волана на Hilux, с 4:51 мин. И благодарение на първата си етапна победа в рали „Дакар“ 2025 (в комбинация с малшанса на Ал Атия) успя да се изкачи до второто място във временната подредба.
Латеган и Ал Раджи са разделени от по-малко от 7 минути в класирането, което ще рече, че битката между тях тепърва предстои. А трети в генералното продължава да е Матиас Екстрьом с Ford Raptor, който днес даде 9-о време, със 17 минути изоставане на Ал Раджи. Така, рали-крос звездата удвои пасива си спрямо Латеган на над 20 минути след етап 4.
Третият най-бърз за деня бе Хуан Якопини с Toyota, който успя да вземе битката за „бронза“ с чешката звезда Мартин Прокоп (Ford) с едва 10 секунди преднина, завършвайки на 10:45 мин. зад Ал Раджи. В генералното Якопини е 8-и с 40 минути изоставане на лидера, а Прокоп е 15-и, с близо 2 часа пасив спрямо Латеган.
При мотоциклетите, дуелът днес бе между Даниел Сандърс (КТМ) и пилота на Honda Тоша Шареина. И докато испанецът водеше почти до края на отсечката, то австралийският пилот направи и невъзможното за да спечели етапа. В крайна сметка Сандърс успя, изпреварвайки с 15 секунди опонента си и затвърди позицията си на лидер в генералното класиране на две колела. Трети за деня финишира Начо Корнехо от отбора на Hero Motorsports, на почти 8 минути зад най-бързия.
Във временната подредба Шареина измести съотборника си в HRC Скайлър Хоус от второто място и е на 13 минути и половина зад Сандърс. Самият Хоус нямаше особено добър ден и завърши на незавидното 14-о място, което го свали до 4-ата позиция в генералното, на незавидните 27 минути зад лидера.
Трети в класирането продължава да е Рос Бранч от тима на Hero, който финишира с 11-о време днес. Пилотът от Ботсвана увеличи пасива си спрямо лидера Сандърс с цели 20 минути и вече изостава с малко над 26.
В клас Challenger Николас Кавилясо взе втора поредна етапна победа. Шампионът с ATV от латиноамериканското издание на „Дакар“ през 2019 година изпревари с три минути Корбин Ливъртън и с още една Абдулазис Ал-Кувари. На секунди след триото финишира и претендентът Пол Спиерингс.
В генералното Ливъртън измести от второто място Гонсало Герейро, като е на 25 минути зад лидера Кавилясо. Самият Герейро днес финишира 6-и, с 10 минути пасив спрямо най-бързия и в генералното е на 29 минути и половина зад Кавилясо.
При SSV-бъгитата, големият губещ бе действащият шампион и досегашен лидер в класирането Ксавие Де Султре. Пилотът на Polaris спря на 374 км след старта, като заради технически проблеми загуби страшно много време и завърши на час и 45 минути след най-бързия за деня. И с това амбициите му за дублаж на титлата от „Дакар“ се превръщат в мираж.
Заради каръка си, французинът вече е втори в генералното класиране, но по-важното – на час и 20 минути зад новия лидер. А той е новакът и негов съотборник от тима на Себастиан Льоб и Polaris Брок Хегър, който днес завърши трети.
Най-бързият пилот в класа бе американката Сара Прайс, която взе втората си етапна победа в рали „Дакар“. Прайс изпревари с малко над минута ветерана Франциско Лопез, а трети, както споделихме финишира Хегър. Американката, обаче, е далеч на зад в класирането, докато „Чалеко“ е 4-и. Третото място във временната подредба продължава да е за Александре Пинто, който изостава час и половина зад лидера, но пресира Де Султре с едва 8 минути пасив.
При камионите (вече известни като клас „Iveco”) Мартин Мачик направи показно на своя любимец Мичел Ван Ден Бринк, като успя да го изпревари в последните километри на трасето и взе етапната победа с преднина от 3:38 минути. Трети за деня бе Кеес Куулен, на 8 минути и половина зад Мачик.
Драмата тук бе за чешкия ветеран Алеш Лопрайс, който имаше доста неприятности и завърши с 42 минути пасив спрямо сънародника си от Чехия. Лопрайс продължава да е втори в генералното класиране, но вече е на над 40 минути зад Мачик и ще му е повече от трудно да навакса. На всичкото отгоре вече и под натиск от Вайдотас Жала, който днес даде 4-о време и във временната подредба е само на десетина минути зад чеха.
Както споделихме, днешният етап е маратонски, което ще рече, че състезателите няма да мога да ползват помощ от механиците си в бивака, но ще могат да разчита на помощ от други състезатели. Мотоциклетистите от елитния клас Rally GP ще имат половин час за ремонти по машините си в специален закрит парк в лагера. Пилотите от Rally 2 пък ще имат един час на разположение за ремонти. Що се отнася до автомобили, бъгита и камиони, там няма да има ограничение във времето за ремонт.
Етап 5 на рали "Дакар" 2025 отвежда състезателите от АлУла до Хаил с 428 състезателни километра, след което ще бъде и почивният ден за надпреварата. Преди да се отдадат на заслужена почивка, обаче, участниците ще трябва да се преборят с втората част на маратонския етап, който в началото ще предложи изключително бързи трасета, последвани от пясъци и гарнирани за десерт с каменисти терени около града-домакин на почивния ден.