07 юли 2022
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Продават чудовищното Peugeot 205 T16, което доминираше в Група Б

В Рали Монте Карло през 1985 г. Peugeot участва с три автомобила. Това е 53-ото издание на емблематичното рали, което преминава през 850 километра от най-трудните отсечки в южната част на Франция, при това през мразовития януари. Колата на снимките носи кодовото наименование C11 и е една от тези коли. Карана е от финландския рали бог Ари Ватанен и повежда колоната още след първия етап. През втория обаче, Ватанен е застигнат от Валтер Рьол и неговото Audi Sport Quattro S1. Двамата си разменят лидерската позиция известно време, повеждайки една от най-оспорваните битки. Audi-то записва осем победи през 1983-а и 1984-а, но Ватанен и неговото Peugeot 205 Turbo T16 печелят шампионската титла през 1981-а. Двамата били много равностойни.

От Audi променили настройките на окачването на колата на Рьол, което се оказало погрешно решение. Именно то позволило на Ватанен да дръпне напред в Монте Карло. Финландецът повел с 42 секунди, след което спечелил седем от следващите осем етапа. Тогава, дългогодишният навигатор на Ватанен – Тери Хариман – допуснал грешка, което коствало на екипажа наказание от 8 минути. Ватанен трябвало да намери отнякъде 4 минути и 14 секунди, за да задържи лидерската позиция.

В крайна сметка Ватанен победил с преднина от 5 минути и 17 секунди пред пилота на Audi. Разбира се не и без съдействието на своето Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 1 с неговите 345 к.с., 5-степенна механична трансмисия, разпределение на мощността от 33/67 процента в полза на задния мост, независимо окачване и класическия за Група Б ръбат и агресивен аеродинамичен пакет.

Ватанен и Хариман записали 21 победи в 33-те етапа от Рали Монте Карло през въпросната 1985 г. И трите коли на заводския отбор на Peugeot се класирали в топ 5. По-късно Ватанен печели Рали Швеция и Рали Париж-Дакар (4 пъти).

Припомняме, че лютата машина от несъществуващата вече Група Б на Световния рали шампионат има средно разположен двигател, гигантски турбокомпресор Garrett, 16 клапана и 4х4 задвижване. Тя е по-лека, по-бърза и демонстрира по-добро сцепление от Lancia 037 и Audi Quattro. Именно това Peugeot доминира Група Б в последните години на състезателната категория, грабвайки конструкторските титли през 1985-а и 1986-а. Рали Монте Карло е само един от 11-те кръга, които тази машина печели през 85-а. В края на следващия сезон Група Б е закрита от съображения за сигурност, а Peugeot 205 T16 остава в историята.

Шампионската кола на Ватанен ще бъде продадена на търг на 14 май, организиран от RM Sotheby's в Монако.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.