Спортната история на VW Polo в снимки
От скромната първа генерация GT до раздутия звяр от WRC, как се стигна до тук?
Като автомобилна компания, Volkswagen винаги е имала трески за дялане, но едно не може да се отрече – хората от германския гигант винаги са знаели какво правят и как да го продадат. Сещаме се за Polo, онзи скромен модел от Волфсбург, от който са продадени милиони автомобили в 40-годишната му история. Ще почетем рождения ден на модела с кратка информация за всяка спортна версия от самото начало на живота му. Всичко започва през 1975 г.
Polo I GT
Стандартното Polo може и да се появява през 1975 г., но трябва да минат още цели 4 години, преди на пазара да излезе неговата GT версия. Колата пристига като удачна алтернатива на излезлия няколко години по-рано Golf GTI.
Двигател: 1.3-литров, 4 цилиндъра
Мощност: 60 к.с.
Максимална скорост: 154 км/ч
Polo II GT
Успешната история на Polo продължава и с второто поколение на модела, което излиза на пазара през 1981 г. Пикантният GT модел дебютира година по-късно.
Двигател: 1.3-литров, 4 цилиндъра
Мощност: 75 к.с.
Максимална скорост: 172 км/ч
Polo II Coupe
От 1983-а до 1989-а Volkswagen организира едномарков шампионат с Polo II Coupe, който после възобновява в периода 2004 – 2009 г. Състезателните серии се казват Polo Cup, а през първите 3 години от съществуването им, състезателите мерят сили зад волана на идентични машини Polo II Coupe.
Двигател: 1.3-литров, 4 цилиндъра
Мощност: 88 к.с.
Максимална скорост: 180 км/ч
Polo II G40
От 1986-а състезателите използват новата компресорна версия Polo II G40. Тази кола е можело да бъде видяна по пистите до 1989 г.
Двигател: 1.3-литров, 4 цилиндъра, G-Lader механичен компресор
Мощност: 115 к.с.
Максимална скорост: 190 км/ч
Polo III GTI
Третото поколение на Polo излиза на пазара през 1994 г. Четири години по-късно феновете на модела вече са могли да купят спортната му версия, която за пръв път е означена с емблематичните за компанията три букви – GTI.
Двигател: 1.6-литров, 4 цилиндъра, 16V
Мощност: 120 к.с.
Максимална скорост: 200 км/ч
Polo IV GTI
Веднага след настъпването на новия век, Volkswagen разкрива новото поколение на Polo. Четвъртата генерация излиза през 2001 г., а цели 5 години по-късно дебютира и обновеният GTI.
Двигател: 1.8-литров, 4 цилиндъра, турбо
Мощност: 150 к.с.
Максимална скорост: 216 км/ч
Polo IV FSI
След 15-годишна почивка, Volkswagen възражда шампионата Polo Cup в периода 2004-2009 г. Състезателите от едномарковия шампионат вече карат Polo IV FSI.
Двигател: 2.0-литров, 4 цилиндъра, FSI
Мощност: 150 к.с.
Максимална скорост: около 200 км/ч
Polo IV GTI Cup Edition
През лятото на 2006 г. германците пускат на пазара GTI Cup Edition версия, чието купе е директно базирано на състезателните коли. Произведени са сравнително малко такива бройки, така че цената им и днес е висока.
Двигател: 1.8-литров, 4 цилиндъра, турбо
Мощност: 180 к.с.
Максимална скорост: 225 км/ч
Polo V GTI
Петото поколение на Polo дебютира през март 2009 г. Спортното GTI излиза около година по-късно, а през 2014 г. германците обновяват модела с малко повече “кончета”.
Двигател: 1.8-литров, 4 цилиндъра, TSI
Мощност: 192 к.с.
Максимална скорост: 236 км/ч
Polo R WRC Street
Върховата спортна версия Polo R WRC Street се появява през декември 2012 г. Volkswagen рекламира колата като уличен вариант на състезателната машина, с която заводският отбор на компанията участва в Световния рали шампионат.
Двигател: 2.0-литров, 4 цилиндъра, TSI
Мощност: 220 к.с.
Максимална скорост: 243 км/ч
Polo R WRC
На върха на хранителната верига стои състезателното Polo R WRC, с което германците дебютираха през 2013 г. Още през първите си два сезона, колата показа мускули и донесе шампионски титли на Volkswagen при пилотите и конструкторите. Нещо повече, през първите няколко кръга от тазгодишното издание на шампионата, колата отново задава темпото във WRC.
Двигател: 1.6-литров, 4 цилиндъра, турбо
Мощност: 318 к.с.
Максимална скорост: 200 км/ч