Това са победителите в рали „Дакар“ 2025!

След 12 тежки етапа, над 7000 километра трасе и безброй интриги и изненади, днес рали „Дакар“ 2025 официално приключи! За финал, участниците се изправиха срещу кратка, 61-километрова отсечка, в която зрелищно стартираха на групи. И вече са ясни кралете на пустинята, в най-голямото, най-тежкото и най-екзотичното моторно състезание на годината.
След години атака и поредица от по-успешни и неуспешни класирания, Язид Ал Раджи, навигиран от германеца Тимо Готшалк най-накрая успя да грабен първата си победа при автомобилите в рали „Дакар“. Саудитският пилот на Toyota имаше амбицията за титлата още в изданията в Южна Америка, като тя се засили особено много, след като надпреварата започна да се провежда в родината му. И след солиден двубой с Хенк Латеган, Ал Раджи успя да се върне начело етап преди финала, запазвайки крехката си преднина. И донесе четвърта титла за Toyota и болида Hilux, след успехите на Насър Ал Атия през 2019 г. в Перу и после през 2022 и 2023 година в Саудитска Арабия. Но по интересното е, че това е частен пилот, а не представител на заводски отбор (макар че при Toyota ситуацията е доста сложна с многот им партньорства). И е първият "частник" печелил ралито от четвърт век насам, след Жан-Луи Шлесер...
За Латеган, второто място в надпреварата е солиден успех, още повече, че имаше възможността дори да е първи. Солиден успех е и стъпването на Матиас Екстрьом на подиума, при дебютното участие на болида Ford Raptor в рали „Дакар“ 2025. За шведската рали-крос и DTM звезда това е първо влизане в челната тройка, в петото му участие в маратона.
Насър ал Атия не успя да донесе подиум при дебюта на Dacia Sandriders в ралито, въпреки че имаше амбицията дори за победата. Но така и не успя да вдигне темпото достатъчно, за да се противопостави на машините на Toyota и на конкуренцията от Ford.
Даниел Сандърс донесе рекордната 20-та титла за КТМ при мотоциклетите, след дълга борба с конкуренцията от Honda. В комбинация със силно темпо, разумна навигация и правилна стратегия, Сандърс стана вторият австралиец, побеждавал в „Дакар“ на две колела, след сънародника си Тоби Прайс, който победи през 2016 и 2019 година в латиноамериканската ера на маратона.
На финала, австралиецът остана с аванс от 8:50 минути пред съперника си Тоша Шареина, а третото място в ралито тази година е за още един пилот на Honda – Адриан Ван Беверен. Заводският отбор на Red Bull KTM се поздрави също и с титлата в клас Rally 2, където 19-годишният дебютант Едгар Канет бе безкомпромисен и отвя конкуренцията, финиширайки на половин час пред най-близкия си преследвач. Канет успя да влезе и в топ 10 на общата надпревара при двуколесните, където завърши на силното 8-о място.
В маратонския клас без асистенция Original by Motul, румънецът Емануел Гиенес взе своята четвърта титла. Гиенес, който също пилотира мотоциклет на австрийската марка, е 20-ти в общото класиране.
В класа на SSV-бъгитата, американецът Брок Хегър с Polaris, навигиран от сънародника си Макс Еди, направи повече от зрелищен дебют. Пилотът на отбора на Себастиан Льоб и американския производител даде заявка за победата още в първите етапи и я изпълни съвестно, отнасяйки конкуренцията с над два часа на финала.
Хегър иззе инициативата от съотборника си Ксавие Де Султре още в 4-ия етап на маратона и оттам насетне само увеличава дистанцията пред опонентите си. След драматичното отпадане на Де Султре в предпоследния етап, с второто място в класа може да се поздрави мотоциклетният ветеран и двукратен шампион с бъги още два път с прототип Challenger Франциско Лопез с Can-Am. Чалеко бе трети почти през цялото време и натискаше Де Султре, но съдбата му донесе и немалко късмет. Третото място тук е за Александре Пинто с Can-Am, за когото това също е дебютно участие в рали „Дакар“.
В клас Challenger шампионът с ATV Николас Кавилясо реши да смени категорията след като организаторите на Дакар се отказаха от малките четириколки. И в относителния си дебют, придружаван от съпругата си Валентина като навигатор, бе безпогрешен и пое контрол още в първия етап на състезанието. Макар и само с 4 секунди аванс пред Гонсало Герейро.
От там насетне, аржентинецът постепенно увеличаваше темпото и успя да завърши с огромна преднина спрямо опонентите си и на финала вече бе с над час пред Герейро и с още половин пред третия на подиума на „Дакар“ 2025 – Пау Наваро.
Мартин Мачик логично е победител при камионите в рали „Дакар“ 2025 При това чешкият пилот, в компанията на навигатора Франтишек Томашек и механика Давид Сванда, бе почти сигурен титуляр още след третия етап, когато започна да се откъсва сериозно от опонентите си в битката на машините Iveco.
Това е втора поредна титла от пустинния маратон за Мачик, който бе най-бърз и миналата година. А заслуженото второ място при тежкотоварните е за младия талант Мичел Ван Ден Бринк, който подобрява с една позиция миналогодишното си представяне. Нидерландецът бе доста изостанал в началото и очаквахме Алеш Лопрайс да вземе „среброто“, но доброто каране на младока, съчетано с куп проблеми за Лопрайс му донесоха заслужен успех. Що се отнася до самия Лопрайс, той ще опита догодина да вземе победата и да се нареди до легендарния си чичо Карел, но все пак и тази година е на подиума.
Накрая, но не по важност, испанецът Карлос Мила с Toyota Land Cruiser 80 защити миналогодишната си титла в Dakar Classic. Испанецът надделя над Лоренцо Тральо от Италия с Nissan Terrano и Каролис Раисис от Литва с "древния" Land Rover Series III.













