19 март 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

20 години Boxster - колата, която спаси Porsche

През декември Porsche излезе с изненадващо и донякъде объркващо изявление – освен, че сменя името на роудстъра си със средно разположен мотор на 718 Boxster, компанията разкри, че атмосферният шестцилиндров боксеров двигател ще бъде заменен от четирицилиндров с турбо. Посрещна го очакваната реакция. Четирицилиндров с турбо!? Та това да не е някакъв Saab?

Но след като първоначалният шок отшумя промените започнаха да изглеждат смислени. Все по-строгите стандарти за вредни емисии и разход на гориво тласкат Porsche, както много други, към принудително пълнене. Няма начин новият 6-цилиндров двигател за 911 да пасне на Boxster, затова е невъзможно двата модела да го споделят. Турбо четворка обаче може да се събере и навява спомени за един от най-ранните състезателни модели на Porsche. 

Задвижваното от средно разположен четирицилиндров двигател Porsche 718 RSK се състезава в края на 50-те и началото на 60-те години, като печели множество подиуми и първи места в класа си на писти като „Льо Ман“ и „Себринг“, както и цялостна победа в „Тарга Флорио“ през 1959 г., преди да се включат Фераритата с V12.

С родословно дърво, което може да бъде проследено до първите дни от дългата състезателна история на Porsche, името 718 свързва миналото на Porsche с четирицилиндрови мотори с бъдещето на Boxster. И в това отношение промените изглеждат като подобаващ преход от първите две десетилетия на спортната кола, отговорна за спасяването на марката. Да, спасяване на марката.

Като се има предвид огромният успех на Porsche в днешни дни, лесно е да забравим, че компанията беше близко до банкрут в началото на 90-те години на миналия вече. От 50 хиляди бройки през 1986 г., до 1993 г. годишните продажби падат на 14 хиляди, като само 3 хиляди от покупките са в Щатите. Сред главните причини са колебливата американска икономика и излишно раздутият производствен процес на Porsche, който постепенно покачва цените във възможно най-неподходящия момент.

За да променят ситуацията, Porsche се нуждаят от нов, достъпен модел, който да замени вече остаряващата платформа на 923, 944 и 968. Като вдъхновение фирмата поглежда към успеха, който Mazda постига с MX-5. Представената през 1989 г. Miata доказва, че на пазара има силно търсене на роудстъри. Затова от Щутгарт решават да направят нещо подобно, но по начин на Porsche. За новата кола се предвижда да е с разположен по средната двигател, подобно на 550 Spyder от 50-те.



Като главен инженер по разработката на Boxster работи Ханс-Юрген Вьолер. „Идеята за средно разположен двигател предлагаше висок потенциал за оптимална динамика, той е типичен за спортните коли, затова и беше подходящ за Porsche", казва Вьолер и допълва: „Сегментът на роудстърите се разрастваше когато 986 (заводското наименование на Boxster) бе замислен и разработен, това и се оказа благоприятен момент да навлезем в него“.

От ръководството са съгласни, че компанията се нуждае от сравнително евтин роудстър, но знаят, че трябва да намерят по-ефективен начин за създаване на колата. Така през 1992 г. Porsche се обръщат към бивши инженери на Toyota, за да бъде въведен прецизен японски метод на производство. Философията диктува, че трябва напълно да се елиминира разхищението, да се прави само нужното и то в точно необходимото количество. Това включва и доставките на части. Следвайки тези насоки, Toyota елиминира непостоянството и ниската ефективност, което води до по-висока продуктивност и в крайна сметка по-ниски цени.

По това време производственият процес на Porsche е пълна каша.Според публикувана през 1996 г. статия на „Ню Йорк Таймс“, докато сглобяват кола на инженерите им се налага да ровят из кошове с части и да се катерят по стълби, за да претърсват рафтове. Влиянието от намесата на екипа на Toyota е бързо и очевидно. С внедряване на по-икономични методи Porsche намалява времето, необходимо за сглобяване на една кола от 120 на 72 часа, а броят на допуснатите грешки пада наполовина.

„Препоръките, които получихме от Toyota, и подобренията, които направихме като оптимизирахме производствения процес, доведоха до значителни преимущества“, обяснява Вьолер. „Освен това помогнаха да подобрим конкурентоспособността си на пазара“.

Но започването на пестеливо производство е прието негативно от пуристите. Недоволството е допълнително подхранено и от факта, че 986 и 996, първите 911-ки с водно охлаждане, са разработени едновременно. Двигателите им са почти еднакви, със същия обем и за повечето хора 986 и 996 са напълно идентични. Може би най-осмивани са сравняваните с пържено яйце фарове, които мнозина фенове на марката ненавиждат. И докато Porsche гледат на това взаимодействие като подсилващо позицията на Boxster, за традиционалистите той е евтина кола, която принизява 911. Вьолер, разбира се, не е съгласен.


986 и 996 рамо до рамо

„Да, дизайнът на 986 и 996 беше направен по едно и също време и бяха разработени заедно. Основните компоненти обаче бяха различни. Например 986 имаше три главни уреда на таблото за разлика от петте при 996. Освен това предниците бяха различни, а предното стъкло на 996 бе по-голямо“, казва той.

996 е и значително по-мощен. Все пак Porsche не може да позволи на стартиращия модел да надмине уважавания си и по-скъп събрат. Като се има предвид преимуществото, което поставения централно двигател предоставя над заедно разположения в 911, с достатъчно мощност това е напълно възможно. Затова и през цялото съществуване на Boxster на Porsche им се налага да се постараят да задържат роудстъра на правилното място в моделната гама – зад 911.

Въпреки всичко това Boxster е огромен успех. Между 1996 и 2003 г., преди Cayenne, роудстърът е най-продаваният модел на компанията. А към 2007 г., издигнат от разрастващата се гама, Porsche се превръща в най-печелившия автопроизводител на брой произведен автомобил. Така че, независимо дали го обичате или мразите, Boxster изпълнява функцията си и при това докато се придържа към основните принципи на Porsche.

“Главните ми цели бяха да доставя максимална емоция, удоволствие от шофирането и динамика. Фактът, че Boxster е смятан за мерило в сегмента си и е получил множество международни признания, е много удовлетворяващ“, заявява гордо инженерът.

Концептуалният Boxster дебютира на автосалона в Детройт през 1993 г. Колата с дизайн на Харм Лагай напомня за 550 Spyder (на който е базиран 718 RSK) и отразява еволюционната натура на стайлинга на Porsche. Съчетание от димите boxer (заради конфигурацията на двигателя) и roadster (тъй като е двуместен кабриолет), името Boxster веднага разпалва въображението на ентусиастите. Porsche превръща това разпалване в огромен пожар като обещава да запази визията на концепта при навлизането му на пазара.


Концептуалният модел от 1993 г.

Три години по-късно, този път в заводска версия, Boxster прави официалния си европейски дебют с минимални изменения. Освен първият нов модел от 18 години, 986 е и само шестият в историята на компанията (след 356, 911, 914, 924 и 928). На американците им се налага да почакат до 1997 г., но след като най-накрая пристига, Boxster e приветстван топло.


Porsche Boxster от 1997 г.

Оригиналният Boxster е със сухо тегло 1250 кг и се задвижва от 2,5-литров алуминиев двигател с 201 к.с. и 245 Нм въртящ момент. Оборотите са ограничени до 6700. Има два горно разположени разпределителни вала, четири клапана на цилиндър и маслена система със сух картер. Стандартното оборудване включва 5-степенна ръчна трансмисия, а Tiptronic S автоматик със същия брой предавки и бутони за смяната им е опция.

През 2000 г. Boxster получава първите подобрения. Отговаряйки на призивите за повече мощност, инженерите увеличават обема на двигателя до 2,7 литра и така се стига до 217 к.с. и още по-важно – нарастване на въртящия момент, който подобрява работата в ниски обороти.

Пак през 2000 г. пристига и още по-спорният Boxster S с 6-степенна ръчна скоростна кутия и 3,2 -литров двигател с 250 к.с. и 305 Нм въртящ момент. Заради подобреното окачване и 17-инчови джанти от 996 Boxster S се справя по-уверено в завоите. Спирането също е подобрено с монтиране на спирачки от Carrera. По-големият агрегат налага и допълното охлаждане, затова се добавя трети радиатор и се появяват вече асоциираните с модела отвори в бронята. Двойният ауспух също го различава от стандартния Boxster.


Porsche Boxster от 2001 г.

До 2003 г. Porsche продава над 120 хиляди бройки Boxster и получава почти всеобщо признание. За да се пребори с конкуренцията в лицето на Mercedes-Benz SLK и BMW Z3, немците увеличават мощността на 2,7-литровия двигател до 225 к.с., а на Boxster S – до 258 к.с. Базовият модел получава окачването от S, а за да се запази преднината му спортният модел е оборудван с по-дълги и дебели анти-ролбарове. И двете модификации застават на по-леки джанти.

Като край на първото поколение Boxster през 2004 г. Porsche предлагат Boxster с 265 к.с., посветен на 50-годишнината на 550 Spyder. Направени са 1953 коли (число, съвпадащо с годината, в която 550 Spyder дебютира на изложението в Париж), с боя сив металик, кафяв кожен интериор, спортна изпускателна система и М030 пакет за окачването.


Юбилейният Boxster 550 Spyder 

Второто поколение Boxster, наречено 987, е показано на автосалона в Париж през 2004 г. преди да се появи на пазара на следващата година. То е подобрено по всевъзможни начини. Външният вид е по-сериозен заради уголемените въздуховоди, необходими за подсиления двигател. Калниците с по-изразени линии са взаимствани от Carrera GT. Базовият 987 произвежда 240 к.с. От 2,7-литровия си боксеров шестак, докато двигателят с обем 3200 куб. см. в Boxster S е с мощност 280 к.с. Сред подобренията са и такива на окачването, включително използването за пръв път на Porsche Active Suspension Management.


Boxster, модел oт 2005 г.

Към този момент Boxster е смятан за успешен, но някои от приложените мерки за икономия изиграват лоша шега. Ранната версия на общия между 986 и 996 мотор М96 има рядко срещан, но катастрофален проблем с лагерите, който подкопава репутацията на двете коли. Клиентите също така са недоволни от ниското качество на използваната в интериора пластмаса. За да разсеят оплакванията, Porsche реагират като слагат седалки от 911 и променят волана и таблото.


Boxster, модел от 2007 г.

Година след успеха на второто поколение на Boxster дебютира и Cayman S с твърд покрив, 3,4-литров боксеров двигател и система за променлив тайминг на клапаните VarioCam. Тази система достига до Boxster S през 2007 г. и повишава мощността на двигателя му до 245 коня.

Ако сте чели внимателно досега, най-вероятно сте забелязали, че Boxster S е предвестник на сериозни промени. В този случай Boxster RS 60 Spyder от 2008 г.бележи повратна точка в историята на 987. Това е първият Boxster, който преминава границата от 300 к.с., по-конкретно става дума за 303 коня.


Boxster, модел от 2009 г.

Заради по-евтини конкурентни модели с над 300 к.с. като Nissan 350Z, за 2009 г. на Porsche отново се налага да подобрят Boxster. Това става с директно впръскване на горивото, седемстепенна PDK трансмисия с двоен съединител и увеличаване на обема на двигателя до 2,9 л. Така базовият Boxster достига 255 к.с. и по този начин надминава оригиналния Boxster S. S моделът за същата година запазва своя двигател с обем 3.4, но мощността му е повишена до 310 к.с.

След като Porsche пробват почти всичко на платформата на 987, на изложението в Лос Анджелис през 2009 г. те представят лекия Spyder с 320 к.с. Той започва да се продава от 2011 г., а диетата е постигната с премахване на механизма за сваляне на покрива, аудио системата, жабката и дори вътрешните дръжки вратите. Освен това помага и употребата на алуминий и карбон в различни части на колата. За разлика от други Spyder модели, Boxster е считан за обикновен заводски. Но отново носи със себе си промяна.


Boxster, модел 2013 г.

За 2013 г. Porsche пускат Boxster под означението 981. Намален е разходът на гориво, теглото е по-ниско, окачването е подобрено. Изменена е и визията. Стандартният 981 за пръв път получава 6-степенна скоростна кутия. Двигателят е с намален до 2,7 литра обем, но мощността му скача до 265 к.с. 3,4-литровият мотор на Boxster S е преработен и развива 315 к.с.

Две години по-късно се появява още по-бързият Boxster GTS и със своите 330 коня напълно засенчва конкуренцията. Външният му вид се отличава с различни предница и задница с черни елементи, 20-инчови джанти и освежен интериор.

Boxster GTS, модел 2015 г.

И точно когато всички предполагаха, че са видели върховния Boxster, Porsche изненадват с 981 Spyder. Подобно на 987 Spyder от 2011 г., 981 се изтъква с по-ниско тегло. Освен това е оборудван с най-големия двигател, слаган някога в Boxster - 3.8 от Carrera S с 375 к.с., които позволяват максимална скорост от 290 км/ч. В комплект с него е пипнато и окачването, кормилната уредба е от 911 Turbo, а спирачките от Carrera S. Boxster винаги е гонил мощността на 911 и в този момент, представляващ нещо като лебедова песен за шестцилиндровия роудстър, Porsche успяват да впечатлят.

И така се връщаме към пристигащия през 2017 г. 718 Boxster. Край на шестаците, идва ред на четирицилиндровите боксери. Базовият модел 718 е с 2-литров мотор с 300 к.с. и 380 Нм въртящ момент. Boxster S вади 350 коня и 418 Нм от двигател с обем 2,5 литра. И двата двата агрегата произвеждат по 35 к.с. повече от шестцилиндровите, които заменят.


Новият 718 Boxster за 2017 г.

Няма спор по въпроса – ревящите боксери с шест цилиндъра ще липсват на мнозина, но новият Boxster ще бъде по-самостоятелен като модел и най-вероятно ще се докаже като перфектна конфигурация, макар и значението му е редиците на Porsche да е отслабнало.

Може да е иронично, но колата, която преди време спаси Porsche, сега е сред най-слабо продаващите се модели на марката. Промени в търсенето означават, че роудстърът е надминат не само от Cayenne, но и от големия си брат – 911. Но Porsche процъфтява като компания и няма нищо общо с времената, в които се бори за оцеляване и решава, че е необходим точно роустър със средно разположен мотор.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Марки
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.