12 февруари 2025
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Ал Атия и Dacia спечелиха етап 9 на рали „Дакар“ 2025

Нов лидер при автомобилите в генералното, разликите се стопяват

Насър Ал Атия донесе историческа първа етапна победа за Dacia в рали „Дакар“! Това се случи в един определено драматичен девети етап на пустинния маратон, който отведе участниците от Рияд към Харад и пустинята Руб ал-Хали, която ще е домакин на последните отсечки от надпреварата. Отсечката, с 357 състезателни километра и 232 км преходи предложи основно скоростни трасета, което пък бе предпоставка както за инциденти, така и за изненади.

Ал Атия зададе темпото при автомобилите още в първата част на етапа, като не даде на никой да бъде по-бърз до финала. Така, катарецът финишира с най-доброто време, изпреварвайки с 2:47 мин. пилота на Mini X-Raid Гийом Де Мевиус. Третото най-бързо време даде Язид ал Раджи, който завърши на 3:12 мин. от Насър и успя да изостане само с 25 секунди от Де Мевиус.

Най-големият губещ днес бе пилотът на Toyota Хенк Латеган, който завърши на 11-о място, с 16 минути изоставане от звездата на Dacia. Така, южноафриканецът изгуби лидерството при автомобилите и нов водач в генералното класиране стана Ал Раджи. Саудитецът води с аванс от малко над 7 минути пред Латеган и ще трябва да отваря десетия етап утре.

С етапната си победа Ал Атия стопи разликата си с пилота на Ford Raptor Матиас Екстрьом (4-и днес) до едва 31 секунди и ще се бори да вземе поне „бронза“ от рали „Дакар“ 2025. Но, три етапа преди финала всичко е възможно и пилотът на Dacia може да се качи дори по-нагоре, тъй като е на 25 минути зад лидера в подредбата. Естествено, не очакваме опонентите му да седят със скръстени ръце и да го оставят да ги надвие.

Днес Насър Ал Атия постигна своята 49-а етапна победа в кариерата си, като само още един дневен триумф го дели от рекордните постижения на легендите Стефан Петерханзел и Ари Ватанен. А нищо чудно до края на рали „Дакар“ 2025 именно звездата на Dacia да стане носител на рекорда. Но Насър със сигурност вече има един рекорд: да има поне по една етапна победа в 19 последователни издания на пустинния маратон. Също така, катарецът донесе първата етапна победа на Dacia в надпреварата и постига дневното си най-добро време с девети различен автомобил в кариерата си.

И днешният ден не мина без отпадането на знакови състезатели. Пилотът на Toyota Гай Ботерил, който бе сред най-бързите 10 в изминалите дни (с изключение на етап 2, който го срина в класирането) катастрофира на 272 километра след старта. Той и навигаторът му са добре, но болидът Hilux T1+ е тотално разбит. На старта днес не застана и ветеранът Кристиан Лавией, който водеше в класа за автомобилите с един задвижващ мост, но вчера загуби над час и половина. По-късно се оказа, че има сериозен проблем в двигателя на бъгито Optimus, който не успя да бъде отстранен от механиците на MD Rallye.

Видео от катастрофата на Ботерил:

При мотоциклетите, Лучано Бенавидес от тима на КТМ бе най-бърз в отсечката до Харад. Аржентинецът изпревари с почти две минути конкурента от Honda Адриан Ван Беверен и с още минута съотборника си Даниел Сандърс. Сандърс, от своя страна, удържа третото място със само 35 секунди пред настоящия шампион от „Дакар“ Рики Брейбек с Honda.

Даниел Сандърс продължава да е лидер в генералното класиране на две колела. Австралиецът дори успя да увеличи аванса си пред Тоша Шареина (Honda) с още три минути и половина, като разликата помежду им вече е 14:45 минути. Самият Шареина нямаше особено добър ден, като завърши отсечката на 7-о място и успя да падне доста сериозно в самото начало на етапа.

Видео от катастрофата на Шареина:

Ван Беверен продължава да държи третото място в подредбата, като изостава с 20 минути спрямо лидера. Французинът е следван на малко над 7 минути от Лучано Бенавидес, а пети в подредбата е Брейбек, на половин час зад водача.

В клас Rally 2, който е предназначен за по-неопитни пилоти и с по-ниска максимална скорост, водач продължава да е Едгар Канет от отбора на КТМ, който е вече 8-и в общата подредба при моторите.

При мотористите, които карат без асистенция в т. нар. male moto или Original by Motul class, водач е румънецът Емануел Гиенес, който е на 20-о мястото в общата подредба. Пилотът от северната ни съседка вече има три победи в класа за „самотници“ – през 2011, 2015 и 2020 година.

В клас Challenger за кой ли пореден ден имаше нов етапен победител. Този път съдбата се усмихна на Давид Зилле, който надделя с нищожните 11 секунди над Абдулазиз Ал-Кувари. С трето време за деня се отчете братът на Насър ал Атия – Калифа, който изостана с 2 минути от най-бързия.

И докато днешните най-бързи се раздаваха повече за отбелязването, то съвсем други трима са на върха на генералното класиране при модифицираните бъгита. Бившият ATV-шампион от „Дакар“ Николас Кавилясо държи фронта като лидер, като увеличи аванса си спрямо Гонсало Герейро до 28 минути. Топ 3 продължава да допълва Пол Спиерингс, но вече е на над час зад водача, заради технически проблеми в днешната отсечка.

Франциско Лопез с Can-Am взе още своята 4-та етапна победа в рали „Дакар“ 2025 при SSV-бъгитата, надделявайки над Брок Хегър от тима на Polaris с 1:11 мин. и с още минута над съотборника си Йеремиас Фериоли. Дебютантът Хегер, обаче, е несломим лидер във временната подредба, с час и 49 минути пред съотборника си Ксавие Де Султре (8-и днес). Третото място се държи от Франциско Лопез, който е на 2 часа и 7 минути зад водача, но започна да намалява пасива си спрямо Де Султре.

Алеш Лопрайс бе с най-бързото време при камионите днес. Чешкият пилот успя да надделее с минута и половина на Мичел Ван Ден Бринк от Нидерландия и с 5:42 мин. на Ваидотас Жала. В генералното Лопрайс продължава да е трети, като намали с още малко пасива си спрямо Ван Ден Бринк в битката за второто място. Необезпокояван лидер начело на подредбата при тежкотоварните продължава да Мартин Мачик, който днес завърши 4-и.

Етап 10 на рали „Дакар“ 2025 ще започне с дълга свързваща отсечка от над 500 километра, която ще отведе участниците в пясъчното кралство на пустинята Руб ал-Хали, където ще са финалните битки между претендентите. Макар състезателната част да е дълга само 115 километра, рисковете тук са сериозни. Масивни дюни и дълбоки пясъци могат тотално да преобърнат всичко, в последните дни преди финала.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.