Нани Рома донесе първа етапна победа за Ford в рали "Дакар"
Нова смяна на водачите при автомобилите след етап 10

Етап 10 на рали „Дакар“ 2025 отведе състезателите директно в сърцето на пустинята Руб ал-Хали, позната и като „Празния квартал“. Макар състезателната отсечка да бе сравнително кратка – 115 км за мотоциклетите и 120 за четириколесните, всички стартираха етапа с умора, натрупана от над 500 километра преход до началото й.
При автомобилите, Нани Рома донесе историческа първа етапна победа за тима на Ford и болида Raptor. Испанецът стартира 27-и сутринта, като се възползва от навигационни грешки на част от опонентите си и, вдигай темпото постоянно, финишира с най-доброто време за деня. По този начин „Синия овал“ се присъедини към всички останали основни претенденти за победи и титлата тази година – Toyota, Mini и Dacia.
За победителят с мотоциклет през 2004 и с автомобил десетилетие по-късно, днешният успех е малка утеха за цялостното му кошмарно представяне, започнало още на 48-часовия втори етап. Рома е далеч назад в класирането – едва 45-и, с над 66 часа изоставане, заради натрупаните наказания и останалите несгоди.
На всичкото отгоре едва 18 секунди не стигнаха на Лукаш Мораеш с Toyota да отнеме малкия триумф на пилота на Ford. А третият най-бърз днес бе Браян Барагванат с болид Century, който финишира на 2“21 мин. зад Рома.
Няколко от водещите пилоти в класа на автомобилите направиха сериозна навигационна грешка още на деветия километър в етапа. Сред тях бяха Насър ал Атия и Язид ал Раджи. Саудитският пилот на Toyota направи още две кратки спирания по трасето, което му коства изоставане от почти 19 минути и финал на 27-о място в отсечката.
По-добре се развиха нещата за основния опонент на Ал Раджи – Хенк Латеган, който даде 11-о време, с 9 минути изоставане от най-бързия, като това му позволи отново да излезе начело на генералното класиране. Разликата между основните опоненти е 2:27 минути.
Матиас Екстрьом с Ford Raptor продължава да държи третото място във временната подредба, след като днес успя да завърши 25-и, с близо 18 минути и половина изоставане от съотборника си Рома. Това позволи на рали-крос звездата да увеличи аванса си пред пилота на Dacia Ал Атия на малко над 2 минути и половина. Ще припомним, че вчера двамата бяха разделени от едва 31 секунди, след етапната победа на Насър.
Продължаваме с клас Challenger, където Даниа Акиил взе своята първа етапна победа, при това – на домашен терен. Нещо повече, саудитката даде и трето време в смесеното класиране с автомобилите, финиширайки на 1:40 мин. зад Нани Рома. С постижението си, младата състезателка се присъединява към елитния клуб на дамите, печелили отсечка в „Дакар“, редом с Юта Клайншмид, Кристина Гутиерез и Сара Прайс. За съжаление и тук утехата е малка, тъй като Акиил е едва 30-та в класирането, с десетки часове изоставане заради наказания.
Втори най-бърз при модифицираните бъгита бе Пау Наваро, следван от Гонсало Герейро. С постижението си, гарнирано от часове изоставане на Пол Спиерингс заради ремонт, Наваро се изкачи до третото място в клас Challenger. Но е с близо час и 20 минути изоставане спрямо движещият се втори в генералното Герейро.
Гонсало Герейро, от своя страна, продължава да изостава от лидера в подредбата Николас Кавилясо, като разликата помежду им е точно 26 минути. Кавилясо даде 6-о време днес, с ясната идея да не е сред отварящите тежкия 300-километров пясъчен етап утре.
В класа на SSV-бъгитата, Франциско Лопез с Can-Am взе етапна победа номер 5 в рали „Дакар“ 2025 и втора поредна, след успеха си вчера. Чилиецът „открадна“ едва 25 секунди от съотборника си Йеремиас Фериоли, а тройният триумф за американския производител бе допълнен от Сара Прайс, която завърши на трето място, на 1:25 мин. зад „Чалеко“.
Лопез към момента е сигурен претендент за третото място, но е насочил поглед и към второто, тъй като намали разликата си с Ксавие Де Султре от тима на Polaris (5-и днес) до по-малко от 17 минути. Но на върха на класирането безгрижно продължава да си царува дебютантът Брок Хегър (4-и в етапа), който имам несломим аванс от почти 2 часа пред съотборника си Де Султре.
Още една поредна етапна победа видяхме и при камионите, където Алеш Лопрайс вгорчи рождения ден на Мичел Ван Ден Бринк, измъквайки му дневния триумф с едва 48 секунди. Трети в битката на болидите Iveco бе Мартин Мачик, който финишира на 2:23 мин. зад сънародника си от Чехия.
Реципрочна е ситуацията в генералното класиране, където Мачик е твърд лидер в подредбата, с 2 часа и 22 минути аванс пред Ван Ден Бринк. Третият Лопрайс пък стопи разликата си с Ван Ден Бринк с гореспоменатите секунди и изостава на нидерландеца с малко над 4 минути. Което не е нищо два етапа преди финала.
Накрая, но не по важност, ето каква е и ситуацията при мотоциклетите, Майкъл Дохърти с КТМ стана втория в историята пилот от клас Rally 2, който да спечели етап в общото класиране. Южноафриканецът спечели отсечката с 1:20 мин. пред пилота на Sherco Руи Гонсалвеш и още минута пред друг ездач от „втората дивизия“ – съотборника си в BAS world KTM racing team Тобиас Ебстер.
В генералната подредба на две колела, Даниел Сандърс от тима на КТМ продължава да държи лидерската позиция. Австралиецът днес завърши 11-и, но успя да увеличи аванса си пред Тоша Шареина от отбора на Honda (17-и днес) до 16 минути и половина (спрямо 14:45 вчера). Трети в подредбата продължава да е друг пилот на японския тим – Адриан Ван Беверен, който даде 19-о време в отсечката и е на 22:24 минути зад водача.
Предпоследният 11-ти етап на рали „Дакар“ 2025 ще се проведе в региона на Шубайта. В менюто за деня са 308 състезателни километра, гарнирани с 232 км преход. Етапът ще изобилства от дюни във всякакъв размер, пясъци и малко твърди участъци. Този път не само мотоциклетите, но и камионите ще имат отделно трасе, за да не стане голяма драма сред множеството пясъчни планини.













