Сайнц и Peugeot спечелиха рали Дакар 2018
Екипажът Карлос Сайнц и Лукас Круз донесе победата за Peugeot в рали Дакар 2018. Матадорът се оказа като най-константния пилот в тазгодишната надпревара и заслужено взе титлата при автомобилите. И то много важна за испанеца - при последно участие на френската марка в рали-рейд надпреварите, както и фактът, че Сайнц за първи път финишира в рали Дакар от няколко години насам.
За разлика от миналата година, обаче, този път Peugeot не бе тоталният доминант в ралито. Французите определено бяха по-силният отбор, но имаше няколко инфарктни ситуации, при които можеше да загубят титлата, въпреки проблемите на конкурентите от Toyota. Споменавайки Toyota, японската марка се отчете сравнително прилично тази година, с второто място на Насър Ал Атия и третото на жиниел Де Вилиерс. Може би след оттеглянето на Peugeot догодина тези двама пилти ще бъдат и на върха на подиума.
Най-големият губещ в рали Дакар 2018 е Mini. Тимът има само една кола в топ 10, при това не и с някой от най-силните им пилоти... Много интересни са повечето от десетте финалисти - бившият вицешампион с ATV Себаатиан Халперн, WRC-звездата Мартин Прокоп и Калид ал Касими, например. Ето и топ 10 след финала на рали Дакар 2018:
1. Карлос Сайнц - Лукас Круз, Peugeot, 49H 16' 18''
2. Насер Ал Атия - Матьо Бомел, toyota, + 00H 43' 40''
3. Жиниел Де Вилиерс - Дърк фон Цицевиц, Toyota, 01H 16' 41''
4. Срефан Петерханзел - Жан Пол Котре, Peugeot, + 01H 25' 29''
5. Якуб Пржигонски - Том Колсоул, Mini 4x4, + 02H 45' 24''
6. Калид Ал Касими - Ксавие Пансери, Peugeot, + 04H 20' 58''
7. Мартин Прокоп - Ян Томанек, Ford, + 07H 20' 49''
8. Петер Ван Меркщайн - Мацей Мартон, Toyota, + 07H 41' 28''
9. Себастиан Халперн - Еду Пулента, Toyota, + 09H 08' 10''
10. Лусио Алварез - Робърт Хауи, Toyota, + 09H 18' 46''
Карлос Сайнц логично печели и в класа за автомобилите с един задвижващ мост, докато Насър Ал Атия е шампион при болидите с 4х4 задвижване. Японецът Акиро Миура с Toyota Land Cruiser е с най-бързия сериен автомобил - клас Т2, като е 25-и в генералното класиране.
При мотоциклетите, КТМ взе 17-тата си поредна титла в рали "Дакар". Този път за австрийската марка я донесе австрийският пилот Матиас Валкнер. Валкнер е вторият представител на Австрия, печелил рали Дакар, след далечната победа на сънародника му Петер Райс с камион през 1997 година. Валкнер, подобно на Сайнц бе много
константен и не поемаше излишни рискове. Дюшеш му дойде голямото объркване на конкурентите в етап 10, което го изстреля от дъното на топ 10 на върха със солиден аванс.
Аванс, който пилотът на КТМ успя да запази до самия край, не давайки на конкурента му от Honda Кевин Бенавидес да стопи разликата между двамата. Тоби Прайс напомни, че не е случаен, а шампион от преди две години и в последните етапи вдигна темпото, достигайки до тройката в генералното класиране. И все пак, КТМ още не са открили новия си Кома или новия си Депре, тъй като и тримата шампиони, които имат след ерата на двамата титани, все още са сравнително "зелени" в рали Дакар и тепърва ще трупат опит...
Похвално е завръщането на производителя Gas Gas, който без много шум и без изявени ветерани, успя да влезе в топ 10, благодарение на ендуро шампиона Джони Обер. Бившият заводски пилот на Yamaha Оливие Пен, спечели при мотоциклетистите без асистенция.
Ето и топ 10 при мотоциклетите:
1. Матиас Валкнер, КТМ, 43H 06' 01''
2. Кевин Бенавидес, Honda, + 00H 16' 53''
3. Тоби Прайс, КТМ, + 00H 23' 01''
4. Антоан Мео, КТМ, + 00H 47' 28''
5. Херард Фарес Гуел, КТМ, + 01H 01' 04''
6. Джони Обер, GAS GAS, + 01H 53' 53''
Едуард Николаев донесе 16-та титла на Камаз при камионите, взимайки втора поредна победа и общо трета. Не можем да кажем, че руснакът имаше безоблачен "Дакар" - бе съпътстван от технически проблеми, натискът от страна на Федерико Виягра и Iveco бе огромен, но все пак устиска. Камаз успя да докара още една машина на подиума - тази на Айрат Мардеев, а Серхей Язович постигна историческо второ място както за себе си, така и за беларуската компания МаЗ.
Топ 10 при камионите след рали Дакар 2018:
1. Едуард Николаев, Камаз, 54H 57' 37''
2. Серхей Вазович, МаЗ, + 03H 57' 17''
3. Айрат Мардеев, Камаз, + 05H 22' 34''
4. Артур Ардавикус, Iveco, + 06H 38' 22''
5. Мартин Мачик, LIAZ, + 07H 58' 45''
6. Терухито Сугавара, Hino, + 08H 10' 16''
7. Герт Хузинк, Renault, + 09H 19' 23''
8. Тон Ван Генухтен, Iveco, + 09H 24' 54''
9. Морик Ван Ден Хеувел, Scania, + 09H 55' 05''
10. Дмитри Сотников, Камаз, + 10H 03' 47''
В класа на ATV-четириколките, отпадането на миналогодшиния шампион Сергей Карякин, рано-рано реши нещата в полза на Игнасио Касале. Касале и Карякин бяха натрупали сериозен аванс пред конкурентите, след което чилиецът остана като тотален доминатор. Герой на ралито стана дебютантът Николас Кавилясо, който пребори талантливия Йеремиас Фериоли за второто място на подиума.
Топ 10 на ATV-четриколките след Дакар 2018:
1. Игнасио Касале, Yamaha, 53H 47' 04''
2. Николас Кавилясо, Yamaha, + 01H 38' 52''
3. Йеремиас Фериоли, Yamaha, + 02H 08' 14''
4. Марсело Медейрос, Yamaha, + 04H 30' 00''
5. Алексис Ернандез, Yamaha, + 04H 38' 53''
6. Дмитри Шилов, Yamaha, + 06H 44' 57''
7. Нелсон Галеано, Yamaha, + 08H 02' 56''
8. Кеес Коолен, Barren, + 08H 24' 58''
9. Аксел Дютрие, Yamaha, + 08H 30' 22''
10. Джулиано Джордана, Yamaha, + 09H 18' 25''
Новият клас на SSV-бъгитата ни показа, че този тип возила имат бъдеще в рали "Дакар" - участието с тях е наполовина по-бюджетно, отколкото с автомобил, а скоростите и емоциите са сходни. При второто си участие в класа, бразилецът Рейналдо Варела триумфира абсолютн озаслужено, оставяйки конкуренцията далеч назад. Ето и "оцелелите" до финала:
1. Рейналдо Варела, Can Am, 72H 44' 06''
2. Патрис Гаруст, Polaris, + 00H 57' 37''
3. Клод Фурние, Polaris, + 10H 09' 25''
4. Хосе Кампо, Polaris, + 10H 13' 20''
5. Камелиа Липароти, Yamaha, + 27H 54' 15''
6. Лео Лароти, Can Am, + 132H 20' 12''