Скандал в "Дакар": Сайнц блъснал шефа на Booking.com
Лидерът при автомобилите Карлос Сайнц е блъснал основателят на популярния сайт Booking.com Кеес Коолен в седмия етап на рали "Дакар". Легендарният испанец получи 10-минутно наказание, след като състезаващият се с ATV-четириколка Коолен е подал оплакване за опасно поведение на двукратния рали-шампион Сайнц, което стюардите на ралито са приели.
Според правилника на рали "Дакар", когато състезател е причинил инцидент или е станал свидетел на такъв, е длъжен да спре, а според Коолен Сайнц е продължил на мръсна газ."Карах бавно, когато Иритракът свирна за приближаващие се машини. Автомобилът на Сайнц мина опасно близо до мен и ме удари, а аз се хвърлих от машината. От другата ми страна пък мина Петерханзел, но не знам защо нито един от тях не спря, за да види как съм. 20 сантиметра по-наляво и щях да загина. Имам наранявания, загубих половин час в ремонт на машината", оплака се ATV-пилотът.
След като се е запознал с оплакването, Карлос Сайнц го е оспорил пред стюардите. Според него не е имало съприкосновение с Коолен, а дори с реакциите си е успял да избегне удар, който би могъл да е много сериозен, предвид високата скорост. Въпреки това, стюардите присъдиха 10-минутно наказание на пилота на Peugeot, а от френския тим обжалват.
“Много съм разстроен от това решение. Версията за събитията описана от пилота на четириколесния мотоциклет не съвпада с реалността. В действителност, моята реакция доведе до това да избегнем инцидент. Съжалявам за случилото му се, но това което стана, беше че аз се доближих до него и активирах Sentinel. Той спря от едната страна и ме погледна. Имаше много място, въпреки че пътят беше много кален. След това той загуби контрол и се върна на пътя. Завих, за да го избегна и въпреки че беше много тясно, нямаше контакт между нас. В крайна сметка, той завърши етапа на 12-та позиция. Ако се бяхме ударили, разбира се, че бих спрял. Абсолютно не съм съгласен с това решение”, заяви Карлос Сайнц
Директорът на Peugeot Бруно Фамен бе доста разгневен: “Това решение е неразбираемо. Няма нищо конкретно по случая и са само думи на един срещу думи на друг. Що се отнася до нас е доста ясно, че не е имало контакт между четириколката и автомобила. Ако наистина се беше случило, както твърди пилота на четириколката, за съжаление той може би нямаше да има възможност да бъде тук и да говори за това, предвид скоростта на колата. Всички наши данни поддържат версията на Карлос за събитието, който винаги се е държал безупречно. Пилотът, който твърди, че машината му е била повредена финишира 12-ти на етапа и след това 10-ти на следващия, който беше втората половина от маратонския етап. Това 10-минутно наказание е напълно произволно. Стюардите наказват Карлос за това, че не е спрял, въпреки че не е имало удар. Още повече, дори поведението на Карлос да е заслужавало наказание, то е трябвало да бъде присъдено под формата на глоба, а не като наказание с време- присъдено по произволен начин, което рефлектира върху участието в състезанието. Така че, разбира се, ние изразихме нашето намерение да обжалваме. В резултат на това е вероятно да не знаем кой е победителят на Дакар 2018 в събота в Кордоба. В допълнение към принципния въпрос, да водиш с 1 час и 6 минути е много по-различно от това да си лидер с 56 минути, предвид предизвикателствата на етапите, които предстоят през следващите няколко дни”.
Кеес Коолен от своя страна заяви, че въобще не е доволен от наложената 10-минутна санкция. "Трябваше наказанието да е много по-голямо. Не защото е Карлос, а заради самата ситуация. Можеше да загина! Мислех да не вдигам шум, ако има наказание, но тези 10 минути са смешни. Никой не дойде да ми се извини - нито Сайнц, нито някой от Peugeot".
49-годишния Кеес Коолен, който натрупа над 115 милиона евро от създаването и продажбата на популярния сайт за резервации booking.com и други инвестииции, е запален състезател в рали "Дакар". Холандецът участва в офроуд маратона от 2009 година насам, като се е състезавал с мотоциклет, автомобил и камион, преди да открие страстта си към ATV-четириколките и дори конструира собствена състезателна машина от своя клас.
Естествено, има няколко версии за това кой крив, кой прав. Според аржентинският пилот на Mini Орландо Теранова, основателят на booking.com е инвеститор в компанията за подготовка на автомобили Overdrive, която поддържа машините на Toyota и се опитва да прави номера на конкуренцията от Peugeot. Коолен пък заяви, че има много бизнес дейности и инвестиции, но не това е важното в случая.
Естествено е в надпревара с толкова голям залог да се играят мръсни номера, а "топенето" на конкуренцията е в реда на нещата. От друга страна, милиони зрители са виждали в предишни издания арогантното поведение на "звездите", като особено пресен е примерът със Стефан Петерханзел, отпред няколко години, когато караше Mini и когато блъсна мотоциклетист в река. За съжаление, този път няма видео доказателства, а само дума срещу дума.
Преди наказанието, Сайнц има час и 6 минути аванс пред Ал Атия и тези 10 минути едва ли ще се окажат толкова фатални, но играта на нерви е голяма.