Урок по испански: тест Seat Ateca
Първият SUV в историята на испанския производител Seat бе представен през 2016 година, след като бе предшестван от два прототипа, които да ни загатнат, какво да очакваме от този нов и важен ход на марката. Все пак, пазарът от няколко години насам върви изключително в посока кросоувър и SUV, което, заедно с успеха на моделите на другия бюдежетен бранд на Volkswagen Group – Skoda, неминуемо доведе и до премиерата на Ateca, която вече е не е само първия, а един от цели три високопроходими модела на испанците, заедно с по-малкия Arona и представения неотдавна пълноразмерен Tarraco.
Ateca има всички шансове за успех, а силните първоначални продажби, включително и у нас, го потвърждават. За целта, кросоувърът разчита на приятна и динамична визия, въззможност за сериозно оборудване и адекватни мотори от гамата на VW Group.
Както и останалите подобни модели на концерна, испанският SUV в конструиран на платформата MQB. Тестваният от нас модел бе в по-високо ниво на оборудване, като разполагаше с куп глезотии като ново поколение информационно-развлекателна система, дигитално приборно табло, салон облицован с алкантара и т.н.
Seat Ateca се предлага с избор от широка гама бензинови и дизелови двигатели, но тестваният от нас модел бе с най-мощната версия на двулитровия турбодизелов двигател, който постига максимална мощност от 190 к.с и пиков въртящ момент от 400 Nm. Агрегатът е стикован със 7-степенна автоматична скоростна кутия, предаваща тягата към четирите колела чрез системата 4Drive. Последната е позната и под други имена във VAG групата, като работи с актуалното пето поколение Haldex-съединител, предавайки въртящ момент от предните към задните колела.
Двойното задвижване е подпомагано от контролер на централната конзола, от който се сменят режими на трансмисията, според пътната ситуация и очакваното пътно поведение. Макар и класически „паркетен джип”, Ateca се представи не лошо извън пътя, благодарение на силния двигател, подходящата колесна база и въпреки неособено големия клирънс и големите колела с по-ниски гуми. Голяма роля за добро преодоляване на препятствията играят и удачните сравнително къси надвеси както и електронните симулатори на блокажи. Друсане по черните пътища има, но испанецът показа характер и се справи с различни заигравки.
На пътя положението също е повече от прилично. Ateca предлага сравнително комфортни седалки както отпред, така и отзад, като умело обират леко твърдата возия. В салона е тихо, дори и при по-висока скорост, заклащания по завоите не се усещат. Окачването (макферсън отпред и многолинково отзад) работи стегнато, а автоматикът се справя доста добре и замисляне почти няма. Разходът бе повече от приличен при смесеното каране в продължение на три дни, а на дълъг път не се усеща умора, поне у водача.
Общо взето, и Seat са се справили доста добре при навлизането си в SUV сегмента. Както вече споменахме, Ateca има потенциал за бестселър и вече се проявява като такъв. Испанският претендент, обаче, е в най-натоварения пазарен сегмент, където конкуренцията е убийствена, включително и вътрешнофирмената. От тук на сетне, всичко е в ръцете на търговците и ценовите листи. По този повод, цената на тествания от нас модел във версия XCELLENCE започва от около 61 000 лева. Най-евтиният вариант с 4х4 задвижване ще ви струва с около 65000 лв. по-малко (с 1,5-литров турбобензин), а най-базовата версия, със задвижване само на предните колела и 1-литров бензинов мотор започва от 40 000 лв. Вносителят, обаче, има и по-добри цени за налични у нас модели.