Автомобилните компании се надпреварват за позиция в Иран
Веднага след като Иран сключи сделка със Западните сили за преструктуриране на ядрената си програма за мирни цели, автомобилни компании от целия свят проявиха интерес към близкоизточната страна, където в близкото минало Peugeot властваше.
Техеран се съгласи да ореже ядрената си програма в замяна на вдигането на международните санкции, наложени на страната, макар че сделката все още среща пречки в лицето на Американския конгрес и неистовото израелско лоби, тласкащо страната към отхвърляне на сделката.
Една от най-заинтересованите индустрии безспорно е автомобилната, като компаниите в сектора започнаха да опипват почвата за експанзия в страната още през 2013 г., когато бяха вдигнати част от забраните.
Часове след финализирането на сделката, френският концерн PSA разкри плановете си за възобновяване на производството в Иран, с което компанията иска да възвърне и запази лидерската си позиция на местния пазар, която беше факт преди 4 години, преди санкциите да бъдат стегнати.
Впоследствие Volkswagen също обяви, че наблюдава ситуацията и според събраните данни ще бъдат определени бъдещите стъпки в тази посока. Неминуемо в отбора на компаниите, имащи апетити към Иран, се включи и основният конкурент на PSA - концернът Renault-Nissan. Анализатори обаче съобщават, че подобни има почти всяка от големите компании в световен мащаб.
"Лидерите в индустрията са нетърпеливи да навлязат на пазара в Иран," казва Томас Вюлфинг, председател на Управителния съвет на Germela - германска консултантска компания, специализирала в търговията в Близкия Изток. Поне доколкото индустрията е наясно, казва той, "това е последният голям развиващ се пазар."
Регистрациите на автомобили в Иран достигат своя пик през 2011 г., когато документи са получили 1.6 милиона автомобила. Под тежестта на международните санкции обаче, числото се срива. Местното производство се свива с 1 милион автомобила в следващите две години, а повече от 100 000 души остават без работа.
По време на частичното размразяване след 2013 г. продажбите се възстановиха очаквано до 1.2 милиона автомобила годишно, сочи проучване на IHS Automotive. Пълното падане на забраните би трябвало да доведе отново до пиковите нива от 1.6 млн., като много хора от индустрията виждат потенциал и за бъдеща експанзия и достигане на 2 млн. броя продадени нови автомобила.