27 април 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

„Брекзит” и автомобилната индустрия: какво да очакваме

Автомобилните производители с големи инвестиции и операции във Великобритания изразиха сериозни притеснения за бъдещето на втория по големина автомобилен пазар в Европа, след резултатите от „Брекзит”. Почти единодушното мнение е, че излизането на Острова от Европейския съюз ще засегне сериозно както производството на коли, така и продажбите.

Великобритания е произвела 1,59 милиона автомобила през 2015 година, което е най-доброто постижение на индустрията от десетилетие насам. Около 1,2 милиона от произведените там коли са за износ или общо 77%. А от всички експортирани автомобили, 51% са били за пазарите в Европейския съюз.

От BMW, които произвеждат Mini и Rolls-Royce в Обединеното кралство, предупреждават за „настъпващ период на несигурност”, но според тях няма да има незабавна промяна в операциите им на местна почва. Много условия за доставки на европейския пазар ще трябва да се предоговарят, заявиха от BMW в изявление. „Не можем да кажем все още какво би означавал вотът за нашите дейности във Великобритания, докато не станат ясни бъдещите регулации и законодателните разпоредби”, заявиха от баварския премиум производител.

От европейското подразделение на General Motors – Opel, заявиха, че е за базираното им на Острова производство под марката Vauxhall е важно Британия да остане поне част от Европейската Икономическа Общност, за да може да се позволи свободното движение на хора и капитали между страната и Европа. ЕИО е отворена за членовете на ЕС и държави извън съюза, от Европейската Асоциация за Свободна Търговия, като Швейцария, Норвегия и Исландия.

От британският производител на луксозни спортни автомобили Aston Martin настояват британското правителство да осигури безмитен достъп до европейските пазари. Босът на фирмата Анди Палмър заяви, че компанията няма да ориентира бизнеса си в контекста на „пазарната нестабилност която би могла да се получи в периода на преход”. Но пък според Палмър, по-слабият паунд може частично да компенсира нарасналата нестабилност и дори да направи производителите по-конкурентни.

Акциите на индийската компания Tata Motors, която е собственик на най-големия британски автопроизводител Jaguar Land Rover, паднаха с 12% на борсата, което е най-големият спад на компанията от 2012 година насам. JLR дължи около 20 процента от глобалните си продажби на европейския пазар.

От Jaguar Land Rover заявиха, че остават ангажирани с всичките си производства и инвестиционни намерения. „Европа е ключов пазар за нашия бизнес, така че оставаме изцяло ангажирани към европейските си клиенти”, заяви говорител на фирмата.

Британската автомобилна индустрия изживя голямо възраждане през последните години, но най-вече заради производства, собственост на чуждестранни компании. Японските автомобилни производители Nissan, Toyota и Honda имат фабрики в Англия, създадени да произвеждат коли предимно за Европейския съюз. Мениджъри от тези фирми заявиха, че може да се наложи да намалят инвестициите си в Британия или да ги паузират след резултата от референдума.

„Нямаме друг избор освен да бъдем много внимателни с инвестиционните си решения, като например дали да произведем нов или обновен модел в Обединеното кралство”, заяви мениджър на азиатски производител със завод в Англия, пожелал да запази анонимност, пред изданието Automotive News. Големият въпрос пред автомобилните производители е „какъв тип търговски условия с Евросъюза ще се дискутират”, това е голямата неизвестна пред компаниите, по мнението на висши мениджъри.

Износът от Великобритания към ЕС сега е без всякакви такси и мита. От Toyota още преди няколко дни предупредиха, че излизането на Кралството от ЕС ще доведе до мита от поне 10% за произвежданите на Острова автомобили за експорт. Японците са произвели около 190 000 автомобила в Англия миналата година, като от тях 75% са изнесени към Евросъюза, а едва 10% са били предназначени за британския пазар.

Към момента, от втория по големина производител на коли в Англия - Nissan, отказват коментар по темата. Марката е във Великобритания от три десетилетия и произвежда там по около 475 000 автомобила годишно, голяма част от тях за пазарите на ЕС. Интересното е, че в Съндърленд, където е заводът на Nissan, населението е гласувало предимно за излизане от ЕС.

От Ford, които също имат силни производствени традиции във Великобритания и са сред най-големите автомобилни фирми там, заявиха, че „ще предприемат каквито действия са необходими”, за да запазят бизнеса си конкурентен, което означава, че от „синия овал” може би се подготвят за съкращаване на разходите си след „Брекзит”. А това със сигурност би довело да съкращаване на работни места.

Компанията дава работа на 14 000 души в заводите си в Бриджънт и Дагенам, като миналата година са произвели 1,6 милиона двигателя там, всичките за износ, пише автомобилният журналист Питър Кембъл. Износът е на стойност около милиард паунда годишно, като 51% е към ЕС.

От южнокорейската автомобилна асоциация изявиха притеснения, че „Брекзит” би могъл да доведе до 10% мито върху износа на автомобили за Великобритания, докато не се дискутира сделка, подобна на търговския пакт между Европейския съюз и Корея. „Това неминуемо би довело до подкопаване на ценовата конкурентност на южнокорейските автопроизводители в Обединеното кралство, спрямо японските и германските марки, които имат производство на Острова”, заявява Ким Тае-ниен, вицепрезидент на Асоциацията на корейските автомобилни производители.

От Hyundai заявяват, че ще наблюдават внимателно какви удари би понесла глобалната икономика от Брекзит, както и финансовите пазари и „ще отговорят съобразно ситуацията”.

От Германската асоциация на автомобилната индустрия VDA още преди референдума предупредиха, че потенциален търговски диспут между Европа и Великобритания след „Брекзит” би могъл да подложи производството в Англия на сериозен риск. „Само германската автомобилна индустрия има 100 производствени центрове във Великобритания, включително доставчици на части и оборудване”, заявява президентът на VDA Матиас Висман. „Ако има търговски конфликт между Великобритания и Европейския съюз, щетите биха могли да са огромни за всички”.

Независимите анализатори от Evercore ISI днес повториха предупреждението си, че Брекзит ще засегне продажбите и производството на автомобили, както във Великобритания, така и в Европейския съюз. От Evercore очакват продажбите на нови автомобили на Острова да спаднат с 4,5% тази година заради икономическата нестабилност, вместо да нараснат с 3%, както се очакваше преди референдума. За догодина пък се очаква сериозен спад на продажбите с 10%, който пък ще доведе до спад на производството в Европа с 2,5% за 2017 г. Това пък ще доведе до намаляване на приходите на автомобилните производители с над 8 милиарда евро, тъй като Великобритания е един от най-силните и доходни пазари в Европа за автомобилните производители.

По материали от Forbes, Financial Times и Automotive News.



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:17 1
+ 0
- 0
sffsdf12891
 
Още от : Бизнес
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.